אזרחי אוסטרליה נדהמו לגלות הבוקר: החדשות נעלמו מפייסבוק

הרשת החברתית חסמה את הצגה של חדשות כחלק מהקרב נגד חוק שמקדם הפרלמנט האוסטרלי • החוק יחייב אותה לשלם לגופי חדשות שמביאים תנועת גולשים אליה

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Reuters, Jennifer Graylo
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Reuters, Jennifer Graylo

אזרחי אוסטרליה התעוררו הבוקר (ה') וגילו במפתיע שהדפים של גופי חדשות מרכזיים ברשת החברתית פייסבוק נעלמו. פייסבוק חסמה הצגה של הדפים בתוך הרשת החברתית באוסטרליה כצעד בקרב חוק שמקדם הפרלמנט האוסטרלי, שיחייב אותה לשלם על תוכן חדשותי .

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, המהלך של פייסבוק זכה לביקורת רחבה מגופי חדשות, פוליטיקאים וארגונים אזרחיים באוסטרליה, בין השאר כיוון שהרשת חסמה לפחות בתחילה גם דפים של גופי בריאות רשמיים וארגוני רווחה.

עמוד פייסבוק חסום (ללא פוסטים) של ABC אוסטרלי / צילום: צילום מסך
 עמוד פייסבוק חסום (ללא פוסטים) של ABC אוסטרלי / צילום: צילום מסך

מאוחר יותר במהלך היום חלק מהדפים של ארגוני צדקה שבו לפעול, אך הדפים של גופי החדשות, כמו לדוגמה של הניו יורק טיימס ושל ה-BBC, נשארו מוחשכים.

"ההחלטה של פייסבוק להסיר את אוסטרליה מרשימת החברים (Unfriend) ולחתוך שירותי מידע חיוניים על בריאות ומצבי חירום היא שחצנית ומאכזבת", כתב ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון בדף הפייסבוק שלו. "פעולות אלו רק מאשרות את הדאגה הגוברת בקרב מספר מדינות ביחס להתנהגות של חברות הטכנולוגיה הגדולות, שחושבות שהן גדולות יותר מהממשלות ושהחוקים לא נוגעים להן".

עמוד פייסבוק חסום (ללא פוסטים) של ארגון הומניטרי אוסטרלי / צילום: צילום מסך
 עמוד פייסבוק חסום (ללא פוסטים) של ארגון הומניטרי אוסטרלי / צילום: צילום מסך

החוק האוסטרלי המוצע, שעורר את הסערה, יחייב את גוגל ופייסבוק להגיע להסכמים מסחריים עם גופי חדשות שהקישורים שלהם מביאים תנועה לרשתות החברתיות או מנועי החיפוש של הענקיות. אם החברות לא יגיעו להסכמות עם גופי החדשות, ניתן יהיה לכפות עליהן בוררות ביחס למחיר שישלמו. החוק צפוי לעבור בפרלמנט באוסטרליה בימים הקרובים.

בדרך כלל בנושאים כאלו של מאבק מול הרגולטורים גוגל ופייסבוק נטו לשתף פעולה לאורך השנים, אך לא הפעם. בעוד גוגל החליטה בימים האחרונים לשתף פעולה עם התקנות המתוכננות ולשלם להן עבור הצגת חדשות, פייסבוק בחרה לעלות מדרגה במאבק נגד החוקים.

פייסבוק מסרה בהצהרה כי החוק "לא מבין באופן יסודי" את היחסים בינה לבין גופי החדשות ומחייב אותה לבחור בין שיתוף-פעולה לבין חסימת תוכן חדשותי. 

"האמבוש של פייסבוק" 

המאבק בין ממשלת אוסטרליה לענקיות הטכנולוגיה מרכז תשומת-לב בינלאומית. האיחוד האירופי העביר חוקים "רכים יותר", שרק מחייבים חברות כמו גוגל ופייסבוק לדון עם המו"לים בפיצוי הולם תמורת השימוש בתוכן, אולם לא מאיימים בהחלטה חד-צדדית של הממשלה בעניין.

את הצעד שנוקטת פייסבוק כעת - הסרת התוכן העיתונאי מהפלטפורמה שלה - נקטה גוגל בצרפת בשנה שעברה, ומיד נפסק נגדה על-ידי רשות התחרות הצרפתית כי היא "מנצלת לרעה" את כוחה המונופוליסטי בתחום הפרסום המקוון. גוגל השקיעה רבות בקרב משפטי נגד הפסיקה בצרפת, אך הפסידה, ובחודש שעבר הודיעה על הסכם בשווי מאות מיליוני אירו בשנה (לפי הערכות) לפיצוי מו"לים צרפתים על השימוש בתוכן שלהם.

גוגל באוסטרליה הסכימה לשלם כ-30 מיליון דולר אוסטרלי (23 מיליון דולר) בשנה לתאגיד ניוז קורפ, המחזיק בכלי התקשורת "וול סטריט ג'ורנל", "טיימס" ואחרים ביבשת עצמה.

באוסטרליה, גוגל אומנם איימה בדצמבר לנקוט צעד דומה לזה שנקטה פייסבוק, אולם התקפלה ברגע האחרון. ראש הממשלה האוסטרלי, סקוט מוריסון, אמר אז כי ממשלתו לא תגיב לאיומים: "אני רוצה להיות ברור, אוסטרליה היא שמחוקקת את החוקים לגבי מה אפשרי ולא בארצנו". בהתאם לכך, בשבועות האחרונים החלה גוגל לגבש הסדרי פיצוי עם מו"לים אוסטרלים, באופן דומה לדרך שבה היא פועלת בצרפת ובמדינות אחרות באירופה על רקע החקיקה המתקדמת בנושא באיחוד.

גם הפעם התגובה הממשלתית האוסטרלית לצעד של פייסבוק הייתה חריפה: "ההחלטה של פייסבוק 'להסיר חברות' מאוסטרליה היא שחצנית ושגויה", אמר מוריסון אמש, "אנחנו לא נרשה לעצמנו להיות מאוימים על-ידי החברה".

כלי התקשורת באוסטרליה מכנים את המהלך "האמבוש של פייסבוק", והעריכו כי החברה התכוננה בימים האחרונים לביצועו מבחינה טכנולוגית.

בפרלמנט האירופי ישנם מי שקוראים למדינות היבשת לאמץ את החקיקה האוסטרלית, ולא להסתפק בחוקים "הרכים יחסית" שמדינות האיחוד מחוקקות בעניין, תוך כדי משא-ומתן עם ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות.