שירות התעסוקה: 10,873 דורשי עבודה חדשים מאז היציאה מהסגר

מדובר במספר הנמוך ביותר מתחילת הסגר • לדברי מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור, אם נידרש לסגר נוסף, על הממשלה לבחון את המודל הגרמני או הקנדי, לצמצם את תקופת הזכאות לאבטלה ואפילו לכפות החזרה לעבודה

אבטלה בתקופה הקורונה / צילום: כדיה לוי
אבטלה בתקופה הקורונה / צילום: כדיה לוי

בשבוע הראשון מאז היציאה מהסגר חזרו לעבודה 14,137 איש ונרשמו 10,873 דורשי עבודה חדשים - המספר הנמוך ביותר מתחילת הסגר. לדברי ד"ר גל זהר, מנהל מחלקת המחקר והמדיניות של שירות התעסוקה, בהשוואה ליציאה מהסגרים הקודמים, הקצב מתון יותר, משום שמגבלות רבות טרם הוסרו.

בניתוח השפעת שנת הקורונה על מצב התעסוקה בישראל, מצא ד"ר זהר כי במהלך הסגרים, ובעיקר ככל שקרובים לתחילת הטלת המגבלות, מספר הנרשמים היה גבוה משמעותית בהשוואה לשנים קודמות. אולם, בין הסגרים מספר הנרשמים די דומה לשגרת השנים הקודמות, כך שהגורם הישיר למספר הגבוה של דורשי העבודה בשנה זו הוא הסגרים.

לדברי מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור, אם נידרש לסגר נוסף, על הממשלה לבחון את המודל הגרמני או הקנדי, לצמצם את תקופת הזכאות לאבטלה ואפילו לכפות החזרה לעבודה כדי לצמצם את השפעות הסגר האפשרי על שוק העבודה.

על בסיס זאת, טוען גראור כי צמצום תקופת האבטלה ודרבון, ואולי אף החזרה כפויה לעבודה, הם כלים אפקטיביים והכרחיים לצמצום השפעותיו השליליות של המשבר על שוק העבודה.

בניגוד למגמת שלושת השבועות האחרונים לסגר, לפיה שיעור הנרשמים שבחל"ת ירד עקבית עד ל-50.2% בלבד בשבוע השישי, בשבוע הראשון ליציאה מהסגר שיעור הנרשמים שבחל"ת מסך הנרשמים עלה ל 56.3% ושיעור המפוטרים ירד בהתאם, וזוהי בשורה טובה.

קצב החזרה לעבודה של נשים גבוה פי 1.8 מזה של גברים - 1.6 נשים חוזרות על כל אחד שיוצאת, לעומת 0.9 בלבד בקרב גברים. בני 35-54 חוזרים בקצב של 3.25, כלומר על כל 100 נרשמים חזרו לעבוד 325. זהו נתון הגבוה כפי 2.5 מהקצב הממוצע, ובהינתן שמדובר בקבוצת הגיל העיקרית בשוק העבודה הרי שזו עדות נוספות לחזרת המשק לשגרה.

יחס החוזרים-נרשמים הגבוה ביותר הוא בחיפה (1.64) ובצפון (1.57), ואילו בירושלים, האזור היחיד בו נקבע יחס חוזרים-נרשמים שלילי (0.62) והוא הנמוך בישראל.

עובדי המכירות והשירותים חזרו השבוע בקצב של 2.16, היינו על כל 100 נרשמים שבו לעבודה 216, ואחריהם ההנדסאים והטכנאים עם יחס חוזרים-נרשמים של 1.34. שיעורם של הערבים בקרב הנרשמים נמוך משיעורם באוכלוסייה, אבל בעוד על כל 100 נרשמים יהודים חוזרים לעבוד 148, הרי שעל 100 נרשמים ערבים חוזרים 66 בלבד, מחצית מהקצב הממוצע של כלל האוכלוסייה.

שיעורן על הנרשמות בשירות התעסוקה עמד בסגר בממוצע על 67% מכלל הנרשמים. בשבוע הראשון ליציאה מהסגר עמד שיעורן של הנשים על 59%. בדומה לכל שבועות הסגר גם בשבוע הראשון ליציאה ממנו היוו הצעירים (עד גיל 34) את קבוצת הגיל העיקרית ושיעורם עמד על 55.4% מכלל נרשמי השבוע, לעומת בני 35-54 (33.1%) ובני 55 ומעלה (11.5%).