וול סטריט | פרשנות

האם יש מלחמת דורות בוול סטריט או המון משולהב שמסתער על מניות?

לשימוע הוזמנו מנכ"לי חברת הפינטק רובין הוד והרשת החברתית רדיט, המשקיע קית' גיל מפורום WallStereetBets, מנכ"ל קרן הגידור מלווין, שנתקעה עם פוזיציית שורט עצומה כנגד מניית גיימסטופ, וכן מייסד חברת הברוקראז' סיטאדל

הרגולטור הראשי על וול סטריט / צילום: Shutterstock
הרגולטור הראשי על וול סטריט / צילום: Shutterstock

שלושה שבועות לאחר ההסתערות הרבתית של המשקיעים הקטנים על מניות גיימסטופ ו-AMC בוול סטריט, ניתן כנראה להתחיל בסיכום הפרשה. נפתח בכך שמלחמת דורות לא הייתה כאן, אלא בעיקר המון משולהב שהסתער על מניות פופולריות של חברות קטנות, כפי שקרה לא פעם בעבר.

מספיק להסתכל על מניית הקנאביס הישראלית אינטרקיור, שזינקה ממחיר של 35 אגורות ביוני 2018 למחיר של 1,188 אגורות במרץ 2019, כדי להבין כי בועות במחיריהן של מניות היו תמיד, גם בוול סטריט וגם בישראל. אותו זינוק של כמעט 3,300% בתוך תשעה חודשים, הקפיץ אז את שווייה של אינטרקיור ל-1.25 מיליארד שקל. הסיבה העיקרית לזינוק הייתה הייפ שנוצר בפורומים השונים באתרי האינטרנט הישראליים סביב תחילת התפתחותה של תעשיית הקנאביס בישראל.

כיום, כמעט שנתיים לאחר מכן, נסחרת מניית אינטרקיור סביב מחיר של 587 אגורות - כלומר, מחצית ממחיר השיא שלה. שווי השוק של אינטרקיור עומד כיום על כ-700 מיליון שקל, וזאת כאשר החברה מציגה הכנסות של 38 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020, לעומת 9 מיליון שקל בלבד ב-2019 כולה.

האפקליקציות החינמיות סייעו להסתערות

הסתערות מעין זו מתחילה לעתים בעקבות מציאת מניות זנוחות וחבוטות, שנסחרות עמוק מתחת לשוויין הכלכלי האמיתי. אלא שבהמשך מצליחים מובילי הדעה לגרור אחריהם משקעים רבים נוספים לרכישת המניה, וכך מתפתחת לה במהירות בועת מחירים, שסופה להתפוצץ.

העניין הזה קיבל תאוצה בשנה האחרונה, בזכות אפליקציות חינמיות כמו רובין הוד, שמאפשרות מסחר בניירות ערך בסכומים קטנים וללא עמלות קנייה ומכירה. האפליקציות האלה, יחד עם השתכללות הרשתות החברתיות ויכולת שלהוב ההמונים שהן מציעות, היוו כר פורה להתנפחותן של מניות מסוימות במהלך 2020 - רובן מתחום הטכנולוגיה.

אלא שבינואר 2021 נהפך העניין הזה לסיפור מרכזי בוול סטריט. הסתערות מאסיבית של משקיעים קטנים על מניות גיימסטופ ו-AMC, מתוך אידאולוגיה שטחית וילדותית של פגיעה בקרנות גידור המהמרות נגד אותן מניות, נהפכה לאיום ממשי על תקינות המסחר ועל יציבות השוק כולו.

גיימסטופ, רשת חנויות אמריקאית לממכר משחקי וידיאו וציוד נלווה, ראתה את מנייתה מזנקת ממחיר של 20 דולר ב-12 בינואר עד למחיר שיא תוך יומי של 483 דולר ב-28 בינואר. כלומר, בתוך קצת יותר משבועיים זינק מחיר המניה פי 24 ויותר.

נוסף על כך, בארבעת ימי המסחר שבין 22 בינואר ל-27 בינואר נרשם במניית גיימסטופ מחזור מסחר כולל של 648 מיליון מניות, כאשר הון המניות של החברה עומד על כ-70 מיליון מניות בלבד. משמעות הדבר היא שבתוך ארבעה ימים בלבד, כל מניות החברה החליפו ידיים 9 פעמים ויותר.

ביום רביעי השבוע כבר נסחרה גיימסטופ סביב מחיר של 46 דולר, המשקף עדיין תשואה של כ-130% ביחס למחיר המניה ב-12 בינואר - כלומר, לפני תחילת ההתנפלות. עם זאת, עבור כל המשקיעים שקנו את המניה החל ב-22 בינואר, מדובר במחיר המשקף הפסד כבד של עשרות אחוזים על השקעתם.

 
  

מה הוביל את רובין הוד להגבלת המסחר

סיפור גיימסטופ והשפעותיו מגיע ביום חמישי לשימוע בפני חברי ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקאי. לשימוע הוזמנו מנכ"ל רובין הוד, ולדימיר (ולד) טנב, מנכ"ל הרשת החברתית רדיט, סטיב האפמן, המשקיע הפרטי קית' גיל, שפירסם פוסטים התומכים במניה, גבריאל פלוטקין, מנכ"ל קרן הגידור מלווין, שנתקעה עם פוזיציית שורט עצומה כנגד מניית גיימסטופ, וכן מייסד חברת הפיננסים סיטאדל, שגם מעניקה שירותי ברוקראז' וגם מנהלת קרנות גידור.

לקראת השימוע פורסמו היום מראש חלק מהדברים שיאמרו המשתתפים בפני חברי הוועדה. טנב, למשל, מסביר בדבריו את הסיבות שהובילו את אפליקציית המסחר רובין הוד להגביל את פקודות הקנייה במניית גיימסטופ ובמניות נוספות, וזאת בגלל זמן הסליקה הארוך של ניירות ערך בארה"ב (48 שעות). הזמן הזה יצר לרובין הוד חשיפה עצומה וחייב אותה לגייס בתוך ימים בודדים סכום עתק של 3.4 מיליארד דולר כדי לשמור על יציבותה.

סיטאדל משמשת ברוקר של רובין הוד, בשעה שקרן הגידור שלה הזרימה (יחד עם קרן נוספת) 3 מיליארד דולר לקרן הגידור מלווין, שספגה הפסדי עתק ממכירת מניות גיימסופ בחסר (שורט). מלווין כבר סגרה את פוזיציית המסחר הזאת, וכעת יסביר מנהל הקרן מדוע החליט להמר נגד המניה והחברה.

"בקיצור, אני אוהב את המניה"

קית' גיל, שמכונה בפורומים "Roaring Kitty" (חתלתול שואג), הוא הדמות הצבעונית ביותר שתופיע היום בפני חברי בית הנבחרים. בעדותו, שכבר פורסמה במלואה בפורום WallStreetBets של הרשת החברתית רדיט, מספר גיל על ההיסטוריה האישית והמשפחתית שלו, ומנסה להסיר מעצמו את החשד כאילו הריץ את המניה.

גיל מתכנן לספר לחברי הוועדה כי התחיל לרכוש אופציות רכש (CALL) על מניית גיימסטופ כבר ביוני 2019, והמשיך לעשות זאת אף שצבר הפסדים מאופציות שפקעו. לטענתו, הוא חיסל את הפוזיציה בדצמבר 2020, כאשר מניית גיימסטופ טיפסה למחיר של 20 דולר (לעומת 4 דולרים בלבד ביולי) והפכה אותו למיליונר.

בעדותו מסביר גיל את הסיבות שהניעו אותו להמר דווקא על גיימסטופ, ואת הערך המוסף שמצא בה, בשעה שרבים בשוק תמחרו את המניה בחסר לנוכח חששם מקריסת החברה. נוסף על כך, הוא טוען כי הרשתות החברתיות מאפשרות למשקיעים הפרטיים להתייעץ ולהחליף דעות, וזאת כפי שעושים האנליסטים ומנהלי ההשקעות הרבים שמעסיקה כל קרן גידור.

באשר למה שקרה למניה בינואר, מדגיש גיל כי אחרים יצטרכו להסביר זאת. "רשימות מוגבלות, הזרמת פקודות, עצירת רכישות - על פי כלי התקשורת, לכל אלה היתה השפעה מהותית על מניית גיימסטופ בינואר. הנה העניין: היה לי קצת ניסיון, ואפילו אני בקושי מבין את הדברים האלה. זה מדאיג כמה מעט אנחנו יודעים על הפעילות הפנימית של השוק, ואני מודה לוועדה הזו שבוחנת מה קרה", מציין גיל.

"אני מאמין שניתוח של פעילות המחירים האחרונה במניית גיימסטופ, מחייבת להתחיל דיון על העניין הקצת המוגזם במניה, כמו גם בחקירה בנוגע למניפולציות אפשריות בעת מכירה בחסר של מניות ובנוגע לכישלונות המדווחים של הברוקרים לבצע בזמן עסקאות במניות ולסלוק אותן.

"באשר למה שאני מצפה בהמשך: מחיר מניית גיימסטופ אולי הקדים את עצמו בחודש שעבר, אבל אני שורי כמו שהייתי תמיד בנוגע למפנה האפשרי (בפעילות החברה; ע"כ). בקיצור, אני אוהב את המניה. ומה שמדהים הוא שלמיטב הבנתי, השוק נותר מודע להזדמנות הייחודית של גיימסטופ בתעשיית הגיימינג", מסיים גיל את עדותו.