פליטות מתאן בישראל - לא מה שחשבתם

ייצור בגז טבעי מביא לפליטה של גזי חממה בשיעור נמוך ב-38% בהשוואה לפחם • האם כדאי למנוע הפחתה כה דרמטית בפליטת גזי חממה בגלל החשש מפליטות המתאן? על כך נאמר כי "הטוב מאוד הוא האויב של הטוב"

פליטות מתאן / אילוסטרציה: Shutterstock, Ratikova
פליטות מתאן / אילוסטרציה: Shutterstock, Ratikova

לאחרונה התפרסם דוח של משרד האנרגיה בנושא "תרומת פליטות לא מוקדיות של מתאן לאפקט החממה" ובעקבותיו התפרסמה בתאריך 3.2.2021 הכתבה "משרד האנרגיה טוען כי פליטות המתאן בישראל הן מהנמוכות בעולם. הייתכן?". לאור העניין הציבורי, אני רוצה לחדד את המשמעויות של הנתונים שמשרד האנרגיה פרסם, לגבי החשש מהשפעות נוספות לא ידועות של שימוש בגז טבעי על אפקט החממה.

השימוש בגז טבעי כמקור אנרגיה משפיע על אפקט החממה בשני כיוונים נגדיים. מצד אחד, החלפת ייצור חשמל מפחם לגז טבעי הביאה להפחתה של יותר מ-50% בפליטת הפחמן הדו-חמצני, גז חממה הגורם להתחממות גלובאלית. מצד שני, הגז הטבעי מורכב בעיקרו ממתאן, שהינו גז חממה בעל אפקט חימום הגבוה בעשרות מונים בהשוואה לפחמן הדו-חמצני. על כן, פליטות לא רצויות של מתאן יכולות להיות בעלות השפעה ניכרת מאוד על אפקט החממה. החשש מפני ההשפעות של הפליטות הלא ידועות של הגז הטבעי, הביא רבים לטעון, כי הגז הטבעי לא רק שלא הפחית את היקף פליטות גזי החממה, אלה אף הגדיל אותן. אולם בשורות הקרובות אראה, כי נכון להיום הגז הטבעי, על כל מגרעותיו, הינו הגורם שהביא להפחתה המשמעותית ביותר של פליטות גזי חממה.

מערכות הגז הטבעי מאבדות בצורה לא רצויה מתאן בעת החיבור של תשתיות חדשות, כחלק מפעולות התחזוקה וכאשר מתרחשות תקלות. לאחרונה העריך משרד האנרגיה את היקף פליטות המתאן ממערכות הגז הטבעי בשנת 2019 ב-1.12 קילו טון מתאן. מדובר בשיעור נמוך ביותר של אובדנים, בסדר גודל של מאית האחוז (0.014%) מכלל הגז הטבעי שהועבר במערכות באותה השנה. שיעור זה הינו נמוך ביותר גם בהשוואה לעולם. הדבר נובע מכך שכל תשתיות הגז הטבעי בישראל נבנו בעשור או שניים האחרונים, ובתקנים מודרניים ומחמירים ביותר. בעולם המצב שונה, למשל בארצות הברית רק רבע מתשתיות הגז הטבעי הוקמו באותה התקופה, ומעריכים כי אובדן הגז הטבעי בהפקה מקידוחים ימיים עומד על כ-0.5%. אובדני הגז בישראל נמוכים גם הודות לכך שבישראל לא משתמשים בשיטות כמו שבירה הידראולית, המביאות לפליטות משמעותיות מאוד של גז טבעי.

הערכה מדויקת של היקף פליטות גזי החממה מייצור חשמל בגז טבעי, חייבת לכלול את השפעת דליפות המתאן. גם אם נשתמש בהערכות המחמירות ביותר, לפיהן אפקט החימום של המתאן הוא פי 86 מן הפחמן הדו-חמצני, תוספת החימום של המתאן מגדילה את אפקט החממה מייצור חשמל מגז טבעי בישראל בהיקף זניח בלבד, בשל הפליטות המזעריות. גם בארצות הברית עם הפליטות המשמעותיות יותר, מרכיב זה מגדיל ב-43% את אפקט החממה של הפחמן הדו-חמצני. עדיין ייצור בגז טבעי מביא לפליטה של גזי חממה בשיעור נמוך ב-38% בהשוואה לפחם. האם כדאי למנוע הפחתה כה דרמטית בפליטת גזי חממה בגלל החשש מפליטות המתאן? על כך בדיוק נאמר כי "הטוב מאוד הוא האויב של הטוב".

הכותבת היא מנהלת תחום מחקר מדעי האדמה ביחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה