חיילי צה"ל יצטרפו לרשות הטבע והגנים במבצע ניקיון חופי ישראל

אלפי חיילי צה"ל יסייעו החל מהשבוע הקרוב לעובדי ומתנדבי רשות הטבע והגנים במיפוי האיזורים שנפגעו מזיהום הזפת, בניקיון החופים ובפינוי מוסדר של האשפה לאתרים המיועדים לכך • רה"מ נתניהו הגיב לראשונה לאירוע וציין כי הנחה את השרה גמליאל להביא בהקדם תוכנית לניקוי החופים

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ומנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, סיכמו כי החל מהשבוע הקרוב יסייעו אלפי חיילי צה"ל לעובדי ומתנדבי רשות הטבע והגנים במיפוי האיזורים שנפגעו מזיהום הזפת, בניקיון החופים ובפינוי מוסדר של האשפה לאתרים המיועדים לכך. פרטים ביחס לסד"כ שיוקצה למשימה יסוכמו בשעות הקרובות על ידי אגף המבצעים.

כארבעה ימים לאחר שהחל האירוע הסביבתי חסר התקדים בחופי ישראל, התייחס ראש הממשלה לנושא בפתח מסיבת העיתונאים שערך בנושא הקורונה. "זיהום הזפת שהיכה בחופי ישראל הוא אירוע חמור, והתמונות של בעלי החיים מכוסים בזפת מזעזעות את כולנו. שוחחתי עם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וביקשתי להביא בהקדם תוכנית לניקוי החופים", כתב נתניהו.

מוקדם יותר היום, התייחס לנושא גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. "תמונות הזיהום בחופינו איומות. אויה על החי והצומח שלנו, על מי הים שהושחרו בטונות רבות של זפת. זה הזמן לתכנית לאומית מיידית בטרם נעמוד מול אסון אקולוגי חסר תקדים", כתב ריבלין. "אני שולח ברכה ותודה עמוקה לאזרחים המופלאים שיצאו לתת יד לטבע בניקיון ובפעולות הצלה לחיים על החופים אך אלה פעולות שצריכה לתמוך תכנית סדורה ומתוקצבת, שתבלום את האסון ותבטיח מוכנות למקרים קשים שכאלה גם בעתיד".

אלפי מתנדבים ברחבי הארץ, הגיעו היום לחופים הרבים בכדי לסייע לרשויות לטפל במפגע הזפת הגדול. תחילתו של האירוע ביום רביעי, אז החלו להיפלט לחופי ישראל כמויות רבות של זפת, תוך גרימת נזק לסביבה החופית ופגיעה בבעלי חיים ובעלי טבע. כ-170-190 ק"מ של חופי ישראל, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. בשל הסערה, התקשו הרשויות לטפל בנושא בשטח עד כה. השבוע, יחלו מאמצי הניקיון המשמעותיים, והם צפויים להימשך שבועות ארוכים.

במהלך היום, עדכן המשרד להגנת הסביבה כי התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים - הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע. בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.