המדינות הצביעו בעד לגליזציה, והתחרות על נכסים מסחריים החלה

בעלים של מחסנים וחנויות להשכרה שיסגרו חוזים עם תעשיית הקנאביס, יוכלו לדרוש דמי שכירות גבוהים בגלל קריטריונים מיוחדים שהנכסים צריכים לעמוד בהם

חנות להשכרה בסיאטל. הבעלים יוכלו לדרוש דמי שכירות גבוהים / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
חנות להשכרה בסיאטל. הבעלים יוכלו לדרוש דמי שכירות גבוהים / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

ההצבעה בארבע מדינות בארצות הברית בשנה שעברה בעד לגליזציה של קנאביס לשימוש פנאי צפויה לגרום לבהלה לנכסים, בעיקר מחסנים ונכסים מסחריים. צעדים דומים במדינות אחרות הביאו לתחרות גדולה ולדמי שכירות גבוהים פי שלושה לעתים ממחיר השוק במקרה שהשוכרים היו חברות או עסקים הקשורים בתעשיית הקנאביס. בעלי הנכסים יכולים לדרוש את מחירי הפרימיום הללו מאחר שנכסים כאלה צריכים לרוב לעמוד בקריטריונים שונים, כמו למשל להיות במרחק מינימום מכנסיות או בתי ספר.

בעליו של נכס מסחרי מבוקש באריזונה יכול היה למכור אותו "אולי ב-200 אלף דולר" לפני ההצבעה בעד לגליזציה של קנאביס בנובמבר, וכעת יש לו הצעה של 2 מיליון", אמר סטיב ווייט, מנכ"ל Harvest Health & Recreation, עסק קנאביס אמריקאי למכירת קנאביס רפואי וגם לשימוש פנאי באריזונה.

מעבר לזה, בעלי נכסים רבים לא רוצים לסגור חוזים עם חברות המוכרות קנאביס משום שהממשלה הפדרלית עדיין מדרגת את הצמח כסם מסוכן, מה שמקטין את ההיצע.
עבור בעלי נכסים המוכנים להשכיר לעסקי קנאביס, "זה כמו להחזיק כרטיס זוכה בלוטו", אמר אנטוני קוניליו, מנכ"ל NewLake Capital Partners, שבבעלותה 19 נכסים המושכרים לחברות בתעשיית הקנאביס. "מחירי הנכסים למסחר יכולים לתת תשואה למ"ר שדומות למה שאתה מקבל בחנויות הכי יוקרתיות בעולם", הוסיף.

תעשיית הקנאביס צמחה מקוריוז בעולם הנכסים המסחריים למקור מרכזי של עסקאות בשווקים מסוימים. כיום 36 מדינות בארה"ב וכן מחוז קולומביה מתירות שימוש רפואי ושימוש בקרב מבוגרים, ומכירות קנאביס צפויות להכניס 23.4 מיליארד דולר עד השנה הבאה, לפי NewLake.

מספר המדינות המתירות שימוש לצורכי פנאי בקנאביס הגיע ל-11. במיסיסיפי הצביעו בעד התרת השימוש בקנאביס רפואי, דבר שבמדינות אחרות היה הצעד הראשון בדרך ללגליזציה מלאה.

באריזונה, שם מכירות קנאביס לשימוש לצורכי פנאי כבר החלו, הוצעו לרכישה זיכיונות לגידול ומכירה. מגישי הצעות צריכים לדווח על הנכסים שבהם הם צפויים להשתמש, משימה לא פשוטה בהתחשב במגבלות מקומיות רבות לגבי מיקום חנויות, חוות ומתקנים אחרים.

"זו הסיבה שיש לי יותר שערות אפורות מאתמול", אמר לוק פלאד, האחראי על נכסים ב-Curaleaf Holdings, שפועלת ב-23 מדינות ומבקשת לפתוח סניפים באריזונה.
חברת Curaleaf שמשרדיה ממוקמים במסצ’וסטס רכשה בשנה שעברה את החנות השנייה שלה לממכר מריחואנה רפואית בבורדנטאון. החברה לא גילתה בכמה, אך כנראה ששילמה על הזכות בערך כפליים ממה שהייתה משלמת לו היה מדובר בשכירות למסחר אחר.

אפילו כשהביקוש גדל, עסקי קנאביס מסתכנים באספקת יתר, בייחוד במדינות כמו קולורדו, וושינגטון ואורגון, שם ישנן פחות מגבלות על מספר הזיכיונות. ישנם מקומות שבהם ערך הנכסים האמיר, ואחר כך התרסק כשעודף של מוצרי קנאביס הציף את השוק.

ובכל זאת, בית הנבחרים האמריקאי העביר בדצמבר הצעת חוק ללגליזציה של קנאביס ברמה פדרלית. אם הסנאט והנשיא יאשרו זאת כחוק, צפויים משקיעים רבים, לווים וחברות נכסים לקפוץ על העגלה. ב-NewLake מעריכים שיהיה צורך בעוד 15 מיליארד דולר בנכסים לתמיכה בגדילת העסק בחמש השנים הקרובות. "אנו עדיין רואים ביקוש כבר ממש בהתחלה של התעשייה הזו", אמר קוניליו.