מגדר | דעה

במאבק לשוויון מגדרי השפה הרב מגדרית משחקת תפקיד קריטי

שפה מבנה מציאות: בישראל 2021 לא חייבים להיות מרב מיכאלי כדי להשתמש בעברית רב-מגדרית. נשים, נערות וילדות הן 50% מהאוכלוסייה, והגיע הזמן לדבר גם אליהן

שוויון מגדרי / צילום: Shutterstock, golubovystock
שוויון מגדרי / צילום: Shutterstock, golubovystock

השלט מאיר העיניים המקבל את פני ופנות הבאים ללשכת ראש עיריית כפר יונה נכתב בעברית רב מגדרית, והבחירה להשתמש בה מגלמת את מי ומה שאני על שלל החוויות שאספתי במסע חיי עד כה.

שפה היא בסיס לקשר ותקשורת והיא מייצרת מציאות. שפה המתייחסת באופן שווה לשני המגדרים ואינה מייצרת אבחנה ביניהם, יש בה כדי לאפשר לכל ילדה וילד לממש את מי ומה שהם רוצים להיות, וכדי כך להבטיח להם חוסן מגדרי.

כשאני מביטה על עצמי, החוסן המגדרי שלי נבנה יש מאין. גדלתי והתחנכתי כבת שישית במשפחה בת 9 ילדים מתוכן 7 נפשות ברצף הן בנות והשניים האחרונים, בנים. בבית הייתה אבחנה ברורה וחד-ערכית בין בנות לבנים. אלה האחרונים היו בעדיפות עליונה והדבר בה לידי ביטוי גם בהיבט הדרישות והמטלות שנדרשו מהבנות, בעוד שמהבנים לא נדרש מאומה - עד היום - וגם ביחס, בתשומת הלב ובסדר העדיפות.

לכל אורך שנות ילדותי, גם אם שיתפתי פעולה עם דרישותיה של אמי האהובה, לא הסכמתי, אף פעם, לקבל את האבחנה לפיה בנים בעלי ערך גבוה משלי וגם הבעתי בביטחון ובקול רם את דעתי בענין.

זאת ועוד, לא עמדתי מנגד וגם לא הסתפקתי רק בדיבורים. השכלתי לייחד את עצמי משאר אחיותיי ואחיי. הצטיינתי בספורט, לקחתי חלק כחברה ומדריכה בתנועת הנוער "מחנות העולים", שהיתי שעות רבות מחוץ לבית וכדי כך חיזקתי את עצמאותי, התגייסתי לנח"ל ועל מנת לממש את יכולותיי וכישוריי בחרתי, באופן מודע, להפרד מבני ובנות הגרעין שלי ולסלול לעצמי דרך כמפקדת כיתה בטירונות, עד כולל, פיקוד על קורס מ"כיות.

באותה העת, ונוכח משבר כלכלי שפקד את הוריי, הבנתי שנכון יהיה שאמשיך לשרת שירות קבע בצה"ל, ובדרך זו לייצר לעצמי בטחון ועצמאות כלכליים. השירות כאמור, זימן לי הכרות מעמיקה עם כישוריי ויכולותיי, ואיפשר לי לפרוץ את תקרת הזכוכית עת מוניתי בשנת 2003 כמפקדת הגדוד הראשונה בהכשרות הקצונה שעה שאיחדו את שני הקורסים הנפרדים לבנים ובנות לקורס אחד משולב. תפקיד ומהות זו חידדה, ביתר שאת, את הערך המוסף שכל מגדר מביא ותורם להצלחתו של האחר ואת הנחיצות שבשילוב מגדרי כדי לייצר חוסן, להיחשף ולהכיר את המשותף והמפריד, להבין שיחד זה יותר מ-100% ולהבין, שמגדר בפני עצמו, הוא לא מדד להצליח יותר, או פחות.

ברקע של הדברים אציין כי את תפקיד המג"דית ביצעתי תוך שאני בהריון ועד שבוע 40. מעבר למודל, הדוגמה וההבנה שהריון אינו מחלה ושהקול בראש, המסר אותו ביקשתי לבטא הוא שאין דבר שאת רוצה ואת לא יכולה לו, והכול תלוי בך ובקול הפנימי המניע אותך.

היום, כראש עירייה, אשר נבחרה לתפקידה לאחר שבמשך 41 שנה כיהן איש, שנדמה היה שהוא בלתי מנוצח, המסר שאני דואגת להעביר הוא שהשמיים הם לא גבול, מסר שמקבל משנה תוקף שכן בתפקיד זה מכהנות כיום רק 5% נשים. זאת ועוד, שאם את מאמינה בעצמך, רבות ורבים יאמינו בך, גם אם הדבר ייקח זמן.

השימוש בפונט רב מגדרי נועד אם כן, להגביר מודעות, להרחיב את גבולות האפשר, לחזק בקרב שני המגדרים את תחושת השייכות, לחנך לשוויון, להעניק שירות על פי הצורך, ולהדהד באופן יומיומי את שליחותי לקידום הנושא, זאת מתוך הכרה פנימית שזו הדרך לבנות חברת מופת, חברה בריאה בה יש מקום לכל, על מי ומה שהיא והוא רוצים להיות.

הכותבת היא ראשת עיריית כפר יונה