מנדלבליט לכ"ץ: טרם הוצגו לגורמים המקצועיים בלשכתי פרטי התוכנית הכלכלית החדשה

היועמ"ש העביר לשר האוצר מכתב שבו נטען כי מלבד שני נושאים, עדיין לא הועברו לאישורו פרטי התוכנית הכלכלית שהציגו כ"ץ ונתניהו לטיפול במשבר הקורונה • כ"ץ הגיב במהירות ושיגר באופן מיידי את עקרונות התוכנית למנדלבליט, אך טען כי "היועץ המשפטי באוצר מהלך אימים על הפקידות באוצר"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאור מזרחי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאור מזרחי

מלבד שני נושאים, עד כה טרם הוצגו לגורמים המקצועיים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה פרטי התוכנית הכלכלית החדשה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ.

זאת, חרף דרישה מפורשת מצד היועץ המשפטי לממשלה כי החומרים יועברו לאישורו בטרם יעלו להחלטת הממשלה - כך חושף היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, במכתב ששיגר היום (א') אל שר האוצר בעניין קידום תוכניות כלכליות בתקופת בחירות.

זמן קצר לאחר קבלת מכתבו של מנדלבליט, שיגר כ"ץ את עקרונות התוכנית הכלכלית אל מנדלבליט בצירוף טענות על כך שהיועץ המשפטי של משרד האוצר "מהלך אימים" על פקידי האוצר המגבשים את התוכנית ומתנגד קטגורית לכל חלקיה.

המכתב שוגר בהמשך למכתב קודם של מנדלבליט אל האוצר לפני כחודש, ובו דרש משר האוצר לגלות "ריסון ואיפוק בגיבוש ופרסום תוכניות כלכליות בתקופת בחירות".

במכתבו הראשון הבהיר היועמ"ש כי לא ייתן לכ"ץ, ולממשלה בכלל, לנצל את כוחה לטובת השגת יתרונות פוליטיים על חשבון הקופה הציבורית. מנדלבליט ציין אז כי כל תוכנית שתתגבש בתקופה זו תצטרך לעבור דרך משרדו.

עמדת היועמ"ש כפי שהוצגה במכתב הראשון היא שחרף הצורך להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה שפוקד את המדינה בעקבות נגיף הקורונה, אין לשר האוצר מנדט לקבל החלטות ותוכניות שיחייבו את הממשלה הבאה.

מסר חד נוסף שהעביר מנדלבליט במכתבו הוא שהוא לא ייתן לכ"ץ לנצל את התקופה הזאת לפרסום תוכניות שיפעלו בעיקר לטובת הקמפיינים הפוליטיים וגיוס קולות. "אבקש להזכיר כי אנו מצויים בתקופת בחירות הגוזרות על הממשלה, לרבות שריה ומשרדי הממשלה, חובת איפוק וריסון בכל הנוגע להחלטות, הקצאת משאבים ויוזמות חקיקה.

"איפוק וריסון אלה נדרשים, בין היתר, על-מנת שהממשלה היוצאת לא תקבל החלטות שתקשנה על הממשלה החדשה, שתכהן מכוח אמון הכנסת הבאה, לממש את מדיניותה לפי רצון הבוחר", כתב אז מנדלבליט והוסיף כי "יש להיזהר מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד מסוים".

ימים ספורים לאחר תמרור האזהרה שהציב מנדלבליט בפני האוצר והממשלה בנוגע לגיבוש תוכניות כלכליות חדשות, פרסמו נתניהו וכ"ץ את התוכנית הכלכלית החדשה שלהם - תוכנית 9 הצעדים להזנקת המשק - הכוללת מענקים למגזרים שונים במשק ותוכניות כלכליות נוספות.

היום (א') חושף מנדלבליט במכתבו כי ראש הממשלה ושר האוצר לא נענו לדרישתו להעביר את כל פרטי התוכנית דרך משרד היועמ"ש ולקבל את אישורו לכך שניתן לקדם את המהלכים מבחינה משפטית. מלבד שני נושאים - הצעה למתן מענק חדש פעמי לנכים וטיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) - לא הועבר לאישורו של מנדלבליט דבר מהתוכנית.

במכתב כותב מנדלבליט לכ"ץ: "כזכור, במכתב (מכתבו הקודם של מנדלבליט לכ"ץ -  א. ל.ו) הבהרתי כי יש להבטיח שההחלטות והיוזמות שתציג הממשלה במסגרת התוכנית הכלכלית שהצגת - ככל שיוחלט לקדמה, תתקבלנה בתיאום מוקדם עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי, כמקובל, במטרה להבטיח שמירה על הוראות הדין, תוך הקפדה על הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת הבחירות.

"על אף חלוף חודש ימים מאז מועד משלוח המכתב האמור, עד למועד זה טרם הוצגו לפני גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי לממשלה מרבית פרטי התוכנית. זאת, בשעה שביחס ליוזמות ממשלתיות אחרות, ובפרט כאלו הקשורות לטיפול במשבר שנוצר כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה ולמגוון רחב של נושאים אחרים, מתקיים שיח כזה, כעניין שבשגרה".

באשר לתוכניות הבודדות שכן הובאו לאישורו מציין מנדלבליט כי אין מניעה משפטית לקדם את מענק הנכים, אך מציין גם כי "חלופת הפשרה" שהוצעה בשיחות בעל פה לקיצור תקופת ההסדר שנקבע במענק משישה חודשים לשלושה חודשים היא החלופה העדיפה מבחינה משפטית, היות ויהיה קשה יותר להגן משפטית על מענק שנמשך 6 חודשים ומחייב גם את הממשלה הבאה.

באשר לתקנות הפיקוח על קופות הגמל (כללי ההשקעה החלים על גופים מוסדיים) מציין מנדלבליט כי אין כל מניעה לקדם את התקנות בתקופת הבחירות.

זמן קצר לאחר קבלת פנייתו של מנדלבליט השיב כ"ץ במכתב מטעמו, אשר שולל את הדרך שבה הוצגו העובדות על ידי מנדלבליט כאילו הוא לא הציג את התוכנית בפני גורמי המקצוע במשרד האוצר.

"לקראת הצגת עקרונות תוכנית הסיוע החדשה, אותה הצגתי יחד עם רה"מ בנימין נתניהו, קיימתי דיונים רבים בסעיפי התוכנית המוצעים בהשתתפות אנשי מקצוע במשרד האוצר, חלקם בהשתתפות רה"מ, ודעותיהם נשמעו בקשב רב", כותב כ"ץ. "בסיום הדיונים רה"מ ואני גבשנו את עקרונות הסיוע הנדרשים בעת הזאת לבעלי העסקים, למובטלים, ולמשפחות ולילדים עד העשירון השביעי ולתחומים חשובים בהאצת וצמיחת המשק וזאת מתוקף האחריות המוטלת עלינו".

לטענת כ"ץ, "מאז הצגת עקרונות התוכנית נתקלתי בתופעה קשה, כאשר היועץ המשפטי במשרד האוצר, בהמשך ישיר להתנהגותו החד-צדדית והעוינת עליה התרעתי בפניך כבר בעבר, הביע בדיון שקיימתי את התנגדותו הקטגורית לתוכנית ואף הילך אימים על הפקידות הרלוונטית באוצר ואסר עליה ליטול חלק בדיונים לגיבוש המתווה המפורט להפיכת עקרונות התוכנית לתוכנית מגובשת ומפורטת לקראת קידומה והצגתה בפני שרי הממשלה".

כ"ץ מציין כי למרות הקשיים הללו שהערים היועץ המשפטי של המשרד כטענתו, הוא גיבש את התוכנית ומצרף את המתווה למכתבו לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה, תוך שהוא מוסיף עקיצה לכיוונו של מנדלבליט.

"אני מצפה כי המערכת המשפטית עליה אתה מופקד תאפשר קידום מהיר של התוכניות כדי לסייע לצמיחת והאצת המשק הישראלי, הסיוע לעסקים וחזרת המובטלים לעבודה במהירות, בשעת משבר קשה זו". כותב כ"ץ, "אני בעניין הבחירות כדי לעכב את קידום הצעדים המוצעים בתוכנית משום שגם הקורונה והשפעותיה וגם הצעדים הכלכליים הנדרשים להתמודדות עם ההיבט הכלכלי של המגפה מחייבים תגובה מיידית ואינם יכולים להידחות עד לסיום הבחירות והקמת ממשלה חדשה ותקציב מדינה חדש".