התנועה לאיכות השלטון: אין להאריך את סגירת השמיים מעבר ל-6 במרץ

איך מצביעים כשהשמיים סגורים? התנועה לאיכות השלטון יצאה בקריאה: על הממשלה להכריז כי תפתח את השמיים לקראת הבחירות כדי לאפשר לישראלים שנתקעו בחו"ל לשוב לארץ ולהצביע • טוענת: "המדינה שוללת דה-פקטו את זכות הבחירה מאזרחים רבים"

מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: Ariel Schalit, AP
מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: Ariel Schalit, AP

איך מצביעים כשהשמיים סגורים? התנועה לאיכות השלטון יצאה בקריאה: על הממשלה להכריז כי תפתח את השמיים לקראת הבחירות על-מנת לאפשר לישראלים שנתקעו בחו"ל לשוב לארץ ולהצביע.

התנועה שיגרה פנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ ולחברי קבינט הקורונה, בדרישה להודיע כי לא יאריכו עוד את סגירת השמיים מעבר למועד הקבוע נכון לעכשיו, 6 במרץ, וזאת על-מנת לאפשר לישראלים הרבים שתקועים בחו"ל לשוב לארץ לפני הבחירות ולממש את זכותם הדמוקרטית.

"מדובר בזכות יסוד חוקתית, העומדת בבסיס המשטר הדמוקרטי בישראל ומבטאת את העיקרון של ריבונות העם והשתתפות האזרח בעיצוב השלטון. והנה, במצב שייווצר אילו יוארכו התקנות, המדינה עצמה שוללת דה-פקטו זכות זו מאזרחים רבים, אשר נמצאים בחו"ל בעל-כורחם ולמרות רצונם להשתתף בדמוקרטיה הישראלית, להביע את עמדתם ולהשפיע על הרכב הכנסת הבאה".

עוד מדגישה התנועה כי "לא מדובר בישראלים אשר בחרו מרצונם להיעדר מהארץ במועד הבחירות, אלא ישראלים אשר יצאו מהארץ כדין מעל חודשיים לפני מועד הבחירות, ולא שיערו לעצמם כי המדינה עצמה היא זאת שתמנע מהם את השיבה ארצה. מצב דברים זה אינו מתקבל על הדעת. הוא מנוגד לחוקי היסוד של מדינת ישראל ולאופייה הדמוקרטי ואינו יכול להתקיים".

החלטת הממשלה לסגור את השמיים התקבלה ב-24 בינואר ונכנסה לתוקף רק יומיים לאחר מכן. כתוצאה מההתראה הקצרה אלפי ישראלים לא הספיקו לשוב לישראל ונתקעו בחו"ל. חלקם עדיין לא הצליחו לשוב ארצה, בין אם כשלא קיבלו היתר מוועדת החריגים שהקימה הממשלה או שלא מצאו טיסות לאור היצע מוגבל של טיסות "חילוץ".

החשש הוא שהתקנות לסגירת השמיים יוארכו בפעם הרביעית, כך שאזרחים רבים לא יצליחו להגיע לבחירות שיתקיימו ב-23 למרץ. דרישת התנועה היא שמעבר למועד הקבוע כיום, כלומר 6 במרץ, לא תוארך סגירת השמיים.

ובינתיים ברקע, חובת הבידוד במלונית לנוחתים בישראל צפויה לפוג הלילה בחצות. לאור זאת הודיעו שרי התחבורה והבריאות כי יצומצם דרמטית מספר הנכנסים לישראל מדי יום לכדי 200 בלבד למקרים המוגדרים הומניטריים דחופים.