בזק | בלעדי

יו"ר בזק מוביל שינוי אסטרטגי: דלויט תבחן את החברות הבנות ובעיקר את yes

לגלובס נודע כי גיל שרון גייס את חברת הייעוץ דלויט כדי שתלווה הכנה וגיבוש של תהליך אסטרטגי בקבוצת אלפא ובחברת yes בעיקר • המהלך בא על רקע התוכנית למיזוג בין בזק בינלאומי לבין yes במסגרת שינויים ארגוניים ותהליכי התייעלות הצפויים באלפא במהלך השנה הקרובה

גיל שרון, יו"ר בזק / צילום: איל מרגולין
גיל שרון, יו"ר בזק / צילום: איל מרגולין

יו"ר דירקטוריון בזק, גיל שרון, מוביל מהלך לגיבוש תוכנית אסטרטגית עבור אלפא (החברות הבנות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes). לגלובס נודע כי שרון גייס את חברת הייעוץ דלויט ואת שלי תשובה העומד בראש מגזר הטכנולוגיה של הפירמה בישראל, על מנת שילוו הכנה וגיבוש של תהליך אסטרטגי בקבוצת אלפא ובחברת yes בעיקר. המהלך בא על רקע התוכנית למיזוג בין בזק בינלאומי לבין yes במסגרת שינויים ארגוניים ותהליכי התייעלות הצפויים באלפא במהלך השנה הקרובה. הנהלת אלפא הנוכחית צפויה לנהל את שתי הפעילויות - של בזק בינלאומי ו-yes כחברה ממוזגת ואת פלאפון.

בפני קבוצת בזק עומדות החלטות כבדות-משקל בנוגע לעיצוב מבנה הקבוצה ובשאלה האם היא נדרשת להמשיך להחזיק בחברת טלוויזיה כגון yes ובאילו תנאים. מצד אחד הטלוויזיה היא מוצר מפסיד, ו-yes כבר הפסידה מיליארדי שקלים; אך מצד שני היא מוצר שדרכו מגייסים לקוחות בעולמות הטריפל (טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה). היא גם מהווה כוח חשוב בשיווק הסיבים של בזק, ולכן יהיה מעניין מאד לראות איזו החלטה תתקבל לאחר שדלויט תעשה את ההשוואות הבינלאומיות ותציג את העבודה שלה בפני הנהלת אלפא והדירקטוריון.

אלפא עומדת לעבור שינויים מהותיים בעקבות המהלך שמוביל משרד התקשורת בתחום האינטרנט שצפוי להביא לביטול ההפרדה בין ספק לבין תשתית. בזק צפויה לקבל רישיון ספק אינטרנט, מה שעשוי לפגוע בעיקר בבזק בינלאומי, שהיא ספק אינטרנט מהגדולים בשוק.

בזק בינלאומי, שלפני הקמתו של פרויקט אלפא הייתה חברה רווחית מאוד, עם רווח נקי של למעלה מ-150 מיליון שקל בשנה, עברה מאז הקמתו של הפרויקט טלטלה עזה, וצפויה לעבור להפסדים מתמשכים חשבונאיים ותפעוליים. החברה מחקה 530 מיליון שקל משוויה בספרי בזק ברבעון השלישי של 2020, בגין מחיקות של מנויים כפולים ובעיות בדיווחים החשבונאיים.

בבזק הייתה ציפייה שבמסגרת אלפא ושיתוף הפעולה בין החברות הבנות, בזק בינלאומי ויס יימכרו חבילות טריפל בהיקף הרבה יותר משמעותי מאשר נמכרו בפועל. אחת הסיבות לעובדה שהטריפל לא נמכר קשורה לטענה שנשמעה באלפא שהטריפל היה חייב להיות ניתן לפירוק, כלומר כל מרכיב בחבילה היה מחויב להימכר במחיר מלא בנפרד, כך שלא ניתן היה למכור חבילה בהנחה בהשוואה למתחרים. בקבוצת בזק אף נערכו ישיבות ספציפיות בנושא הטריפל שלא התרומם, שכן אחת ההצדקות לקיומה של אלפא הייתה הגברת מכירות הטריפל.

על רקע הקלה שנתנה לאחרונה רשות התחרות ל-yes, השתנתה הרגולציה החלה עליה. לכן מקווים עכשיו באלפא שהטריפל יהיה אפקטיבי בהרבה וש-yes תוביל את השיווק והמכירה של המוצר.

לדברי לימור ליברמן-לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי, "לא יכול להיות שכל כמה חודשים ממציאים תכנית חדשה בהתייחס לחברות הבנות ובכללן לבזק בינלאומי, ולבסוף משנים אותה ויוצאים עם תכנית חדשה נוספת. לכל החלטה ניהולית יש השפעה ישירה על העובדים והמשפחות שלהם. אנחנו נילחם נגד הניסיונות לסגור את החברה שלנו".