למי קראתם מפונקים? הכירו את שוערת הכדורגל לשעבר שדואגת לחוסן הנפשי של עובדי גוגל

בזמן שמנכ"ל ווייז הפורש מתלונן על התרבות הארגונית המפנקת בגוגל, החברה האם של ווייז, בענקית הטכנולוגיה מתמודדים עם אתגר הבריאות הנפשית של העובדים • לורן וויט, ראש מחלקת חוסן גלובלי בגוגל, נעזרת בכלים שלמדה כספורטאית

לורן ווייט. ראש מחלקת חוסן גלובלי בגוגל / צילום: גוגל ישראל
לורן ווייט. ראש מחלקת חוסן גלובלי בגוגל / צילום: גוגל ישראל

שנת 2020 הייתה שנה מאוד לא פשוטה גם ל-135 אלף עובדי גוגל. החברה הייתה המעסיק הגדול הראשון בארה"ב שהעביר את כל עובדיו לעבודה מהבית, במהלך בזק שהחל עוד בפברואר 2020 במטות במזרח הרחוק, התרחב לארה"ב ושאר העולם במרץ והסתיים כבר במאי. מאז ועד עצם הרגע הזה עובדי גוגל, שהורגלו במשך שנים לתרבות משרדית מפנקת במיוחד, עובדים מהבית - וחווים את הקשיים כמו כולנו: ניתוק פיזי, תחושות בדידות, שחיקה, קושי בקביעת גבולות בין בית לעבודה, פגישות זום אינסופיות ושאר הצרות המוכרות.

לכן הופתעתי כשלורן וויט, ראש מחלקת החוסן הגלובלי (Global Resilience) בגוגל, מעט התקשתה לענות כששאלתי אותה מה האספקט הכי גרוע בעיניה של עבודה מהבית. וויט, שנמצאת בגוגל כבר שבע שנים, חשבה על זה, ציינה שזו שאלה מעניינת, הוסיפה שלדעתה "זה הקושי להבדיל בין עבודה לחיים הפרטיים שלנו", וחזרה כמעט מיד לדבר על חוסן, גמישות ויכולת לצאת ממשברים.

טשטוש הגבולות שהיא מציינת מעניין במיוחד על רקע הפוסט שפרסם בסוף השבוע האחרון מנכ"ל וייז הפורש נועם ברדין, ובו התלונן בין היתר על תרבות ארגונית שמאפשרת לדחות פגישות בגלל שיעור יוגה. ברדין רואה בעובדי גוגל אנשים מפונקים, בעוד שבחברה עצמה מוטרדים מהבריאות הנפשית שלהם.   

אף שגוגל וחברות טכנולוגיה גדולות אחרות לא ששות לספק נתונים על הבריאות הנפשית של עובדיהן בימי מגפה, ברור שזו נקודה מאתגרת וכואבת. עם או בלי קשר, המתח בין עובדי גוגל להנהלה נמצא בתחילת 2021 בנקודת רתיחה, ששיאה (הזמני?) בהקמת איגוד עובדים תחת החברה האם אלפאבית, שעונה לשם Alphabet Workers Union ומונה כיום פחות מ-250 עובדים. משהו קורה בגוגל כארגון, ולעבודה מהבית בטוח יש חלק בשינוי. העובדים אמנם אמורים לחזור למשרדים ביוני השנה, אבל גוגל כבר הודיעה שתאמץ לבקשת רבים מהם את המודל ההיברידי של כמה ימים במשרד וכמה ימים בבית.

כאן נכנסת לתמונה וויט, שמובילה בגוגל את המערך שאמור לשמור את העובדים מרוצים, גם בלי שיחות ברזייה ויציאות משותפות לארוחת צהריים. "כל חיי הבוגרים נסבו סביב ניסיון לעזור לאנשים להיות הגרסאות הטובות והמוצלחות ביותר של עצמם", היא אומרת בראיון ל"גלובס". 

 
  

להתכונן, לבצע, ואז לנוח

וויט, שהייתה שחקנית כדורגל מקצועני בעבר וחקרה את ההתפתחות של כושר עמידות אצל ספורטאים, החליטה להשתמש בספורטאים ובפסיכולוגיים בתחום הספורט כמנטורים לעובדי החברה. "ספורטאים מצטיינים ממש דומים לעובדי גוגל בשאיפה להצטיינות, בצורך להתכונן לרגעים של עשייה וביצוע ברמה גבוהה ומיד אחר כך לדעת לנוח, כדי להתכונן לרגעי השיא הבאים", היא מסבירה.

"בגוגל, אנחנו שמים דגש כבר שנים רבות על בריאות גופנית ונפשית, אבל הגיע הרגע שבו שאלנו את עצמנו איך נוכל ללמוד כישורים חדשים מתחומי עיסוק אחרים. פסיכולוגיית הספורט מלמדת אותך לסגל הרגלים וכלים שמאפשרים לך להכין את עצמך לביצוע בסטנדרטים גבוהים, בתנאי לחץ קשים - ולעמוד בציפיות".

לצד הספורטאים שחלקו עם עובדי גוגל את ניסיונם בהתגברות על מכשולים וכיבוש יעדים גבוהים, וויט הביאה למפגשים מרחוק עם העובדים גם מאמנים מנטליים, כדי שינחילו להם הרגלים והתנהגויות שיסייעו להם להתנהל במציאות החדשה, שבה החברה כולה עובדת מהבית. "המומחים שהבאנו עזרו לנו מאוד להתמודד עם חוסר הוודאות", היא אומרת. "בתקופה הזאת חשוב לנו מאוד לתמוך לא בבריאות הנפשית של העובדים שלנו, אלא גם בבריאות הנפשית של המשפחות שלהם".

הניסיון שלך כשוערת כדורגל עדיין רלוונטי למשימות שלך כיום?
"זה תפקיד שמחייב עיניים על הכדור כל הזמן, הערכת סיכונים וראייה של התמונה הגדולה. התכונות האלו עדיין משרתות אותי יפה, משום שלהיות שוערת זה תמיד לנסות מה יהיה המהלך הבא, מה עשוי לקרות, איך אפשר להתאמן כבר היום על האתגרים שיוצבו בפנינו מחר".

מה מאפיין מבחינתך עובד גוגל עמיד?
"אנחנו מגדירים חוסן כיכולת להתאושש ממצב של סטרס. עובדי גוגל עמידים מסוגלים להתמקד בהתאוששות, ביכולת לבצע ברמה גבוהה ומיד אחר כך לעצור ולנוח. ברמה היומיומית, זה אומר לסיים ישיבות חמש דקות לפני הזמן כדי שאנשים יוכלו לבדוק מה שלום בני המשפחה, חיות המחמד ואפילו הצמחים בבית שלהם. רגעי ההתאוששות האלה מוטמעים ביום העבודה כך שיאפשרו לעובדים להגיע לרגעי שיא".

לשתות תה ולבדוק דופק

וויט מפרטת כמה מהכלים המרכזיים בארסנל החוסן שלה. "לימדנו את העובדים לשאול את עצמם כל הזמן: 'מה חשוב עכשיו?' 'איפה כדאי להתמקד ולהשקיע אנרגיות'. לימדנו אותם לפתח גמישות, מתוך הבנה שהחיים לא הולכים להתנהל כמתוכנן ואף יום לא יתנהל בדיוק כמצופה".

מה עוד?
"הטמענו פעילות בשם T.E.A check-in, שניתנת לביצוע בקבוצות או לבד. זו דרך נהדרת לבדוק במהלך יום העבודה איפה אנחנו עומדים ברגע הבדיקה בשלושה מישורים: מחשבות (Thoughts), אנרגיות (Energy) ותשומת לב (Attention)".

כשאת ממליצה לעובדים לשאול "מה חשוב עכשיו", כוונתך מה שחשוב בעבודה?
"לא, חוקי המשחק השתנו. יכול להיות שמה שחשוב עכשיו זה להזמין את הילד שלך לשבת עליך בפגישת צוות, או לקחת לעצמך חמש דקות בתחילת פגישה כדי לאכול משהו ואז להצטרף רגוע ומפוקס יותר".

וויט ואנשיה חתומים על גם על Meet the Moment, סדרה של סרטוני וידיאו קצרים שנועדו לסייע לעובדי גוגל להתמודד עם רגעים ומצבים מאתגרים, כמו שינה בימים לחוצים ועבודה מהבית כשכל המשפחה מסביב. "הקליפ האחרון שעשינו עוסק בהתמודדות עם חגים בריחוק חברתי", היא מספרת. "אנשים רבים מרגישים בודדים בימים אלה, אבל בזכות הטכנולוגיה הם לא בהכרח חייבים להיות לבד. אנחנו מקבלים המון פידבקים חיוביים".

את מתגעגעת לימים ההם במשרדים?
"אני מתגעגעת לפינות הקפה, לתרבות הגוגלית שהם ייצגו. אני מתגעגעת גם למחשבה המשותפת בחדרי ישיבות, אבל עם זאת, חוסן פירושו חיפוש אחר חצי הכוס המלאה, מציאת החיובי גם במצבים קשים. זו הייתה שנה קשה ביותר לרבים מאיתנו, אבל יש גם דברים קטנים שטובים עכשיו ואנחנו מנסים להתמקד בהם תוך כדי עבודה מהבית ומתוך ידיעה שעוד נחזור בדרך כזו או אחרת למשרדים".

לורן וויט

ראש מחלקת חוסן גלובלי בגוגל • בעלת דוקטורט מאוניברסיטת קלמנסון • תחום מחקר: התפתחות כישורי עמידות אצל ספורטאים ובעלי תפקידים • וויט עצמה חשבה שתהיה שוערת כדורגל מקצוענית • הישג שיא שלה כספורטאית: מדליית זהב עם נבחרת ארה"ב מתחת לגיל 21 במשחקים הפאן-אמריקאיים • מייעצת לשוערים בקבוצות כדורגל לנוער