אסון הזפת: החופים עדיין מלוכלכים ומזוהמים, הטיפול יימשך זמן רב

מהערכת מצב שהתקיימה היום ברשות הטבע והגנים עולה כי תידרש עוד תקופה ארוכה כדי לנקות ולפנות את זיהום הזפת מהחופים והאזורים הסלעיים • רשות הטבע והגנים נערכה היום עם צוותים מתוגברים מקרב פקחים ועובדי רשות הטבע והגנים ובשילוב מאות מתנדבים וקבוצות מאורגנות ביניהן יחידות צה"ל להמשך פעולות הניקוי ושיקום

הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה
הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה

הטיפול המורכב באסון הזפת בחופי ישראל צפוי להימשך עוד זמן רב. כך עולה מהערכת מצב שהתקיימה היום ברשות הטבע והגנים, בין היתר גם על סמך מידע שנאסף בטיסת תצפית מיוחדת שביצעו היום ברשות. לפי תמונת המצב העדכנית של רשות הטבע והגנים, ניכר כי החופים עדיין מלוכלכים ומזוהמים בזפת, בעיקר באזור הצפוני ובמשטחים הסלעיים של החופים, בהם עבודות הניקוי והפינוי של הזפת מורכבות יותר.

להערכת רשות הטבע והגנים, תידרש עוד תקופה ארוכה כדי לנקות ולפנות את זיהום הזפת מהחופים והאזורים הסלעיים, בהם גם טבלאות הגידוד המהוות בתי גידול למגוון מיני בעלי חיים. בנוסף, ניכר כי נכון לעתה כיסוי הזפת ברצועות החול הוא בעיקר בגושים קטנים יחסית (בגודל מטבעות) בכל השטח, דבר שאף הוא מקשה על פעולות הניקיון והפינוי של הזפת ומחייב סריקות נרחבות ומאומצות לאורך כל השטח החולי.

אסון הזפת בחופי ישראל / צילום: שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים
 אסון הזפת בחופי ישראל / צילום: שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים

כך מתבטא המצב בשטח, במוקדי פריסת הזפת: בשמורת הטבע ראש הנקרה וגן לאומי אכזיב ניכר כי רוב השטח החולי נקי יחסית מגושים גדולים של זפת, אך יחד עם זאת האזור הסלעי עדיין מזוהם מאוד ודורש פעולות ניקוי ופינוי זפת מאומצות.

בשמורות הטבע שקמונה, בת גלים והבונים ניכר כי השטח החולי נקי יחסית מגושים גדולים אך האזור הסלעי והמורכב יותר לניקיון עדיין מזוהם מאוד. בגנים הלאומים תל דור ובית ינאי ושמורת גדור ניכר כי רוב השטח החולי ואף האזורים הסלעיים נוקו ברובם מגושי הזפת הגדולים.

בגן הלאומי חוף השרון השטח החולי ברובו עדיין מכוסה זפת וכך גם האזור הסלעי. בגן הלאומי חוף פלמחים חלק נכבד מהשטח החולי טרם נוקה ופונה מזפת וגם האזור הסלעי עדיין מזוהם מאוד. בחוף הגן הלאומי אשקלון כמחצית משטח החוף נוקה עד כה, ובשמורות ניצנים וזיקים נותרו עדיין שטחים חוליים רחבים לניקוי מהזפת.

רשות הטבע והגנים נערכה היום עם צוותים מתוגברים מקרב פקחים ועובדי רשות הטבע והגנים ובשילוב מאות מתנדבים וקבוצות מאורגנות ביניהן יחידות צה"ל, להמשך פעולות הניקוי ושיקום החופים שבאחריותה בשטחי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע ברחבי הארץ מצפון ועד דרום. במסגרת זאת הוצבו היום כ-13 תחנות מידע וקליטת מתנדבים באזורי החופים שבשמורות הטבע והגנים הלאומיים בהן המתנדבים תודרכו וצוידו בציוד עזר ומגן כגון: כפפות, נשמיות, ערדליים, חליפות אלבד, מגרפות, אתים ושקיות לאיסוף הזפת והפסולת.

פעולות הניקוי ושיקום החופים לאחר אסון הזפת / צילום: שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים
 פעולות הניקוי ושיקום החופים לאחר אסון הזפת / צילום: שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים

בתוך כך הושקה באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים מערכת לניהול ותיאום ההתנדבות של קבוצות, שתסייע לרשות הטבע והגנים בניהול פניות המתנדבים ושיבוצם באופן יעיל בגזרות הרלוונטיות לאורך התקופה הקרובה. לפרטים והרשמה להתנדבות מצד קבוצות מאורגנות ניתן להכנס לאתר הרשות

אחד המפגעים האקולוגיים המשמעותיים ביותר בתולדות המדינה

בזמן שרבים בציבור התנדבו בימים האחרונים למשימת הניקיון המורכבת, לבקשת המשרד להגנת הסביבה הוטל היום צו איסור פרסום על חקירת אסון הזפת שפקד את חופי ישראל בבית המשפט. הצו אוסר על פרסום כל פרט מפרטי החקירה, וכל פרט העלול לזהות את החשודים ובכללם שם כלי השיט, נמלי מוצאו והיעד אליו עשה את דרכו, פרטי המטען שנשא או נתיב השיט.

בכוונת גלובס להגיש בקשה לביטול או צמצום צו איסור הפרסום, מתוך אמונה שזכותו של הציבור להיות שותף מלא להליך שקוף הנוגע לאחד המפגעים האקולוגיים המשמעותיים ביותר בתולדות המדינה. באסון, שפקד את ישראל ביום רביעי בשבוע שעבר, נפלטה זפת לכ-170 ק"מ של חוף, וזיהמה בתי גידול של בעלי חיים, תוך שהיא מותירה צבים, בעלי כנף ודגים ללא רוח חיים. הים אסור ברחצה לאחר אזהרת משרד הבריאות, ועונת הרחצה מוטלת בספק כעת, שכן מלאכת הניקיון היא מורכבת מאוד, ועשויה להימשך זמן רב.

בימים אלו, מתנהלת החקירה בנושא ביחידה הארצית לשמירה הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה ובמשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, ובמשרד להגנת הסביבה הסבירו את צו איסור הפרסום בכך ש"פרסומים בשלב הרגיש הזה עלולים לפגוע בחקירה מורכבת עם היבטים בינלאומיים".

לפי מידע שפרסם המשרד להגנת הסביבה ביום שבת, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ -REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאוניה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

כתם חשוד זה הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים - הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע. בשלב זה בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.