כך מתכננת הממשלה לתקצב את הטיפול באסון הזפת, אך ייתכן שהכסף לא יספיק

45 מיליון שקל לתוכנית ממשלתית, תקציבים לרשויות המקומיות - אלו פרטית תוכנית ההתמודדות עם אסון הזפת, שנדונה כעת בממשלה • רשות הטבע והגנים: "זה לא מספיק. נדרשים 84 מיליון שקל לטיפול" • הטיפול באסון לא ימומן ע"י משרד האוצר, אלא מכספי הקרן לזיהום ים

מתנדבים במבצע נקיון לאחר דליפת הזפת לחופי ישראל / צילום: רשות הטבע והגנים
מתנדבים במבצע נקיון לאחר דליפת הזפת לחופי ישראל / צילום: רשות הטבע והגנים

לאחר שבימים האחרונים מתמודדים המשרד להגנת הסביבה, הרשויות המקומיות לצד רשות הטבע והגנים עם מבצע ניקיון חסר תקדים במטרה לטפל באסון הזפת שפקד את חופי ישראל, המשרד להגנת הסביבה הניח היום (ב') על שולחן הממשלה טיוטת הצעת מחליטים בנוגע לאסון הזפת בחופי ישראל, במטרה לממן את מבצע הניקיון רחב ההיקף, לצד דרישה לתוספת תקני כוח-אדם ותקציב שוטף להיערכות לאומית לטיפול בזיהום ים וחופים בנפט.

מטיוטת הצעת המחליטים כפי שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי הממשלה פונה להנהלת הקרן למניעת זיהום הים בבקשה כי תאשר סכום של 45 מיליון שקלים עבור מתן סיוע לרשויות המקומיות ולרשות הטבע והגנים הלאומיים, אשר נפגעו בתקרית הזפת, בסך של עד 250 אלף שקל, לכל קילומטר של חוף אשר בחזקתם, עבור טיפול בזיהום בחופים, לרבות בבעלי החיים שנפגעו ממנו, בתנאים שתקבע הקרן. יתר על כן, יינתן סיוע מיידי לגופים האמורים בסך של 62.5 אלף שקל, לכל קילומטר של חוף יינתנו כמקדמה, עבור השתתפות בעלויות בטיפול בזיהום בחופים, לרבות בבעלי החיים שנפגעו ממנו.

זוהי הצעת מחליטים ראשונית, הנמצאת בדיונים בין משרדי הממשלה בשעה זו. מקור מימון ביצוע התוכנית לטיפול באסון "זפת בסערה", הינה הקרן לזיהום ים במשרד להגנת הסביבה. בקרן למניעת זיהום ים קיימים כיום 120 מיליון שקל, שהצטברו לאורך השנים. מתוכם, 100 מיליון שקל אינם מוקצים כרגע לפעילות מיידית. לכן, באוצר דורשים להקצות את מלוא הסכום מהקרן, ולא להידרש לתקציב מקופת המדינה. יחד עם זאת, ל-25 מיליון שקל תוגדר מעין רשת ביטחון, כך שהם יוכלו לחזור לקופת הקרן על ידי האוצר, כהקצאה לטיפול באירוע בסדר גודל דומה, ככל שיתרחש בעתיד, או לצורך תפעולי שוטף של הקרן, באם תקלע לקשיים.

אסון הזפת הוא מורכב מאוד לטיפול, ומבצע הניקיון עשוי להיערך שבועות ארוכים. להערכת רשות הטבע והגנים, 45 מיליון שקל לא יספיקו לשם התמודדות עם הנזק הרב. הרשות עצמה הגישה הערכות משלה, לפיהן נדרש תקציב של 84 מיליון בכדי לטפל בחופים החוליים והסלעיים, ולשקם את בתי הגידול הטבעיים. "זהו אסון בסדר גודל כלכלי של לפחות פי מאה מאסון עברונה. אני יודע להצדיק כל שקל בסכום הזה. זה אומדן ראשוני שיכול לנוע לכל כיוון. בסוף השאלה אם רוצים שהים שלנו יהיה נקי באמת", אומר לגלובס שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים.

עד היום לא נמצא תקציב מתאים עבור התוכנית הלאומית

בישיבת הממשלה הנערכת בשעה זו ודנה בנושא, הציגה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, תמונת מצב עדכנית. עוד נודע לגלובס כי לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הגיע לטיפול באסון הזפת כשתקציבו השנתי אינו תואם את האתגרים הסביבתיים בשטח ובכוח-אדם מצומצם, דורש המשרד להגנת הסביבה להקצות לו משאפים להגברת ההיערכות לטיפול בתקריות זיהום ים וחופים בשמן בעתיד.

בין היתר, נדרשת לשם כך תוספת תקציב שנתית של 20 מיליון שקל, שתופקד בכל שנה בקרן למניעת זיהום ים, לצד הקצאת 50 תקני כוח-אדם: 25 תקנים מקצועיים תוספתיים לתחום התגובה והטיפול בתקריות זיהום ים, ו-25 תקנים נוספים לתכנון ופיקוח ואכיפת דיני הגנת סביבה בתשתיות המרחב הימי.

תוכנית לאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (תלמ"ת), שעברה בממשלה בשנת 2008 ועודכנה בשנת 2017, מייסדת תכלול של התמודדות סביבתית רב-משרדית עם תקריות שפך נפט, קונדנסט או זיהום אחר. עד היום התוכנית טרם תורגמה לחוק, ולא הועמד לה תקציב ראוי. ההחלטה, שהייתה אמורה להיות מיושמת בתוך שלוש עד חמש שנים, קבעה כי יושקעו 15 מיליון שקל ליישום התוכנית, וכי התלמ"ת יעוגן בחקיקה. הסכום המיועד אמור היה לשמש לרכש ציוד, ספינות, כוח-אדם ופקחים. ואולם, עד היום לא נמצא תקציב מתאים עבור התוכנית, והיא אף לא עוגנה בחקיקה.

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, מציין שבזמן שהרשויות מפנות את הזפת מהחופים, אין עדיין יעד אליו ניתן להעביר את הפסולת הרבה, המגיעה לכדי מאות טונות. לדבריו, "הנזק הסביבתי עצום וניקיון מלא של הסביבה החופית יכול להתארך ולהימשך זמן רב. השמירה על הסביבה, הטבע בעלי החיים והחופים יקרים וחשובים לנו ולכל אזרחי ישראל. די בנזק העצום שכבר נגרם בגלל שלא נעשה מהלך מידי, עיכוב פעולות הניקיון יפגעו גם בריאותית וגם סביבתית באזרחים, בחי ובצומח. רשויות החוף עשו פעולות רבות עד כה, על פי ההנחיות שקיבלו, כך שמרבית הזפת ממתינה בעורף החוף להמשך טיפול של המשרד להגנת הסביבה, שרק לו יש את הסמכות לטפל בה".

עוד הוסיף ביבס כי "ראשי רשויות החוף עושים מאמצים עילאיים לטפל בחופים ולנקותם במהירות האפשרית ובעזרת מתנדבים וכוחות מקומיים. רשויות החוף התגייסו מיידית לטפל בבעיה וסייעו אחת לשניה עד כמה שניתן. עם כל הרצון הטוב מדובר באסון אקולוגי בקנה מידה חריג הדורש טיפול מקצועי בהתאם. הרשויות לא יכולות לשאת בכל העלויות ולא יכולות לספק מענה כולל ומקיף בהעדר מעורבות כספית ותפעולית. אסור לנו לשכוח שמדובר בזפת הדורשת שינוע וטיפול מבוקר ויקר."