ערכו של הביטקוין כולו נמצא בעיני מחזיקי ה"ביטים"

המטבע הדיגיטלי זינק, ועדיין, קביעה מדויקת של שוויו היא לא עניין פשוט

מה ערכו האמיתי של הביטקוין / צילום: Reuters, Joao Luiz Bulcao / Hans Lucas
מה ערכו האמיתי של הביטקוין / צילום: Reuters, Joao Luiz Bulcao / Hans Lucas

שווי השוק הכולל של ביטקוין חצה את קו טריליון הדולר ביום שישי, כשמחיר המטבע עלה מעל 55 אלף דולר.

מגבים נלהבים של המטבע אוהבים לומר שהמטבע הדיגיטלי נמצא על מסלול להגיע "עד הירח". למי שמאמין בו פחות, קביעת ערכו של הביטקוין הרבה יותר מורכבת.

ביטקוין זינק מאז תחילת 2020 כשנסחר סביב 7,000 דולר. הראלי הזה מיוחס במידה רבה לזרם קבוע של ביקוש תאגידי. מנהלי קרנות גידור מיליארדרים גילו רכישות: פול טיודור ג'ונס כינה זאת "ספקולציה אדירה". כמה חברות בודדות, באופן ראוי לציון טסלה (Tesla) בעיקר, החלו לרכוש את המטבע לאוצר התאגידי שלהן לאחרונה.

אך קביעת ערך הוגן לביטקוין הרבה יותר קשה מהערכת מניות, כך אומרים משקיעים, גם מפני שהביטקוין אינו נכס מסורתי וגם מפני שלא ידוע הרבה לגביו.

"זו קטגוריית נכסים שקשה להעריך", אמר האנליסט ניקולאוס פניגירצוגלו, מחברת JPMorgan, שמעריך את ערך הביטקוין הבודד בטווח שבין 11 אלף דולר לכל הפחות ועד אפילו 146 אלף דולר לכל היותר.

ברף התחתון של הטווח הזה נמצאת העלות, נכון להיום, של כוח המחשוב הנחוץ לייצור ביטקוין, אמר, בעוד הרף העליון של ההערכה משקף את ערכו של הביטקוין לו היה מותאם לסטנדרט הזהב. כמעט כל סכום ביניהם יכול להיות מוצדק בגלל העניין הרב במטבע מצד סוחרים יומיים, הוסיף.

האנשים התומכים בביטקוין נלהבים למדי ופחות אכפת להם מניתוח מרכיבים יסודיים. האמונה שביטקוין הוא העתיד מניעה אותם. האתוס מסוכם במילה אחת: hodl, שיבוש של המילה "hold" שנולד כשאחד המשקיעים במטבע כתב את השגיאה בפוסט משנת 2013 במהלך אחד מהשפלים בערך המטבע. המשמעות היא תמיד לרכוש עוד, לא משנה מה, ולעולם לא למכור. בשביל אנשים כאלה, ערכו של הביטקוין אינו מוגבל.

לאחרים, קביעת ערך הביטקוין היא מורכבת. לביטקוין תכונות שגורמות לו להיראות יותר כסחורה - ואכן כך הוא מסווג במס ההכנסה האמריקאי - ומאפיינים שגורמים לו להיראות גם כמטבע, כפי שהוא מסווג בסוכנות השירותים הפיננסיים של יפן.

אך לא מדובר לא בזה ולא בזה. ביטקוין הוא תוכנה שנועדה להקל על המסחר ברשת, לחקות כסף אמיתי, בלי הצורך בבנק או מתווך אחר להבטחת קיום העסקה.

הביטקוין הופך לסחורה נדירה ולנכס שיש בו דפלציה

אחד הטיעונים הפופולריים ביותר עבור ביטקוין? זו גרסה מודרנית של זהב כמקום לאחסנת ערך. האמונה הזו נשענת בעיקר על מאפיין מסוים אחד בתכנות של ביטקוין, מגבלה של 21 מיליון על כמות המטבעות שניתן לייצר בכרייה. כך, טוענים התומכים במטבע, הביטקוין הופך לסחורה נדירה ולנכס שיש בו דפלציה, ההיפך מאינפלציה, לפחות בהשוואה למטבעות הנתמכים על ידי ממשלות.

יש לביטקוין קצב אינפלציה משלו, אם כי מדובר באינפלציה שניתן לחזות מראש והיא מתוכננת לרדת בטווח הרחוק. כיום, נוצרים כ-6.25 מטבעות ביטקוין כל עשר דקות, וכמעט 19 מיליון מ-21 מיליון המטבעות המתוכננים כבר נמצאים בשוק. התוצאה היא קצב אינפלציה של בערך 2.2%, כך לפי Bitcoin.com.

לשם ההשוואה, מדובר בשיעור שהוא גבוה מהמטרה המוצהרת של הפדרל ריזרב, 2%, ויותר ממדד המחירים לצרכן האחרון, 1.4%.

קצב האינפלציה בביטקוין ייפול לאפס מתישהו סביב שנת 2140, כאשר האחרון מתוך 21 מיליון המטבעות יוטבע.

קצב האינפלציה בפועל כנראה גבוה מזה. כמעט 80% ממלאי הביטקוין אינו נזיל, כך מעריכים בחברת ניתוח השוק Glassnode, והוא מוחזק בידי משקיעים לטווח ארוך שלא ימכרו. רק כ-4.2 מיליון מטבעות ביטקוין נמצאים בשוק. ההיצע הקטן הזה נמוך בהרבה מהביקוש.

דרך נוספת לניתוח הדינמיקה הזו, ודינמיקה נוספת פופולרית בקרב תומכי המטבע, היא מודל ממניות לתזרים, מסגרת המשמשת להערכת סחורות כמו כסף וזהב, שנעשתה פופולרית ברשתות חברתיות בידי סוחר אנונימי שמשתמש בכינוי Plan B.

במודל ממניות לתזרים מודדים את היחס בין הכמות הקיימת לייצור. זו למעשה דרך אחרת לציין את קצב האינפלציה של הביטקוין. על פי מודל זה, ביטקוין צריך להיסחר כמו כסף או זהב, כך טען Plan B. לזכותו של הסוחר, בשנת 2019 טען Plan B שעל פי המודל הביטקוין אמור להגיע לשווי כולל של טריליון דולר ולערך של 55 אלף דולר ליחידת מטבע אחת זמן מה לאחר מאי 2020. התחזית הזו התגשמה ביום שישי.

 מאז ספטמבר, רק כ-11 מיליארד דולר בכסף מקצועי נכנס לשוק הביטקוין

אבל אם ביטקוין אמור להיות אלטרנטיבה לזהב, אז מחירו כבר דומה למחיר הזהב, כך טוען פניגירצוגלו מג'י פי מורגן. שווי השוק של ביטקוין נע סביב טריליון דולר, ושווי השוק של הזהב הנמצא בידיים פרטיות מגיע לכ-2.7 טריליון דולר, כך העריך. אבל בתיק השקעות שלוקח בחשבון גם תנודתיות, כמו תיק שמנוהל בידי מנהל כספים של קרן או תאגיד באופן מקצועי, התנודתיות הגבוהה הרבה יותר של הביטקוין משמעותה שבסופו של דבר הוא יישקל כמו זהב מבחינת השפעתו על התיק.

מפני שמנהלי תיקי השקעות ומנהלי כספים בתאגידים חייבים להתחשב בתנודתיות הזו, אמר האנליסט שאינו מצפה שעוד כסף תאגידי יושקע בביטקוין, אלא אם המחיר שלו יקרוס.

"למשקיעים מוסדיים, זה לא ריאליסטי לצפות שיתעלמו מהתנודתיות של הביטקוין", אמר.

לגבי נקודה זו, סקר של חברת Gartner משבוע שעבר מצא שרק 5% בין מנהלי הכספים מתכוונים להחזיק בביטקוין כנכס תאגידי בשנת 2021. מעבר לכך, 84% מהם אמרו שאין להם כוונות לרכוש ביטקוין אף פעם.

בינתיים, העניין המתוקשר במטבע הקריפטו מצד חברות אולי קטן מכפי שהוא נראה. מאז ספטמבר, רק כ-11 מיליארד דולר בכסף מקצועי נכנס לשוק הביטקוין, מערך פניגירצוגלו. זה לא מספיק להניע שינוי של 800 מיליארד דולר בערך הכולל ולעומת זאת מרמז על כך שתשומת הלב מצד משקיעים מוסדיים משכה יותר משקיעים פרטיים וסוחרים יומיים, אמר.

לפיכך, מה שמניע את מחיר הביטקוין אינן איזו הצעת ערך יסודית, אלא פשוט תנופה הנובעת מסחר ערני, אמר פניגירצוגלו.

יש דרך פשוטה יותר להגדיר את ערכו היסודי של ביטקוין, לפי סטיב הנקה, פרופסור לכלכלה יישומית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. רוב סוגי ה"כסף", מהפקדות בבנקים ועד אגרות חוב, מחזירים שיעור ריבית מסוים, אפילו אם הוא מזערי. ביטקוין לא. ובעוד כסף שהודפס על ידי הממשלה לא מכניס ריבית, מדובר - שלא כמו ביטקוין - במטבע עובר לסוחר המוכר באופן אוניברסלי.

"הערך היסודי של ביטקוין הוא אפס", אמר הנקה. "כמעט הכל זה ספקולציה".