מספר החוזרים לעבודה במהלך חודש ינואר היה הנמוך ביותר מאז תחילת המשבר

לטענת שירות התעסוקה, עקב מדיניות המענקים ודמי האבטלה שננקטה בישראל, במקום שימור מקומות העבודה כפי שנעשה במרבית מדינות ה-OECD, המובטלים אינם "לחוצים" לחזור לעבודה, אבל ככל שיתקרב מועד הזכאות לדמי אבטלה, הלחץ יגבר, והם עלולים להיכנס למצב של תת-תעסוקה

חנויות סגורות בזמן מגפת הקורונה / צילום: שלומי יוסף
חנויות סגורות בזמן מגפת הקורונה / צילום: שלומי יוסף

מספר דורשי העבודה בחודש ינואר, שהיה כולו סגר, הגיע ל-856 אלף בני אדם, עלייה של 130 אלף דורשי עבודה לעומת החודש הקודם. כך עולה מנתוני שירות התעסוקה, מספר החוזרים לעבודה במהלך חודש ינואר, 18 אלף איש, היה הנמוך ביותר מאז תחילת המשבר. על בסיס נתונים אלה, שיעור דורשי העבודה המצטבר בשירות התעסוקה עמד במהלך דצמבר על 21.2%, גבוה יותר מאשר באוקטובר (20.4%), תקופת הסגר השני.

לעומת זאת, לפי הלמ"ס במהלך ינואר היו במשק כ-60.3 משרות פנויות, כלומר על כל משרה פנויה מתחרים כ-14.2 דורשי עבודה (לעומת 1.7 אשתקד). בלא דורשי עבודה הנמצאים בחל"ת, היחס בין דורשי העבודה למשרה פנויה יורד לכ-6.5.

לטענת שירות התעסוקה, עקב מדיניות המענקים ודמי האבטלה שננקטה בישראל, במקום שימור מקומות העבודה כפי שנעשה במרבית מדינות ה-OECD, המובטלים אינם "לחוצים" לחזור לעבודה, אבל ככל שיתקרב מועד הזכאות לדמי אבטלה, הלחץ יגבר, והם עלולים להיכנס למצב של תת-תעסוקה. בשירות התעסוקה דורשים להתחיל בצעדים יזומים ומידיים כדי למנוע מצב כזה.

שירות התעסוקה קרא בשבוע שעבר למעסיקים לדווח על עובדים שאינם מעוניינים לשוב מחל"ת, ואלה ייקראו למבחן תעסוקה שיקבע האם הם זכאים לקצבה או שיידרשו לחזור לעבודה. מחר הודיעה שירות התעסוקה כי יפתח את לשכות התעסוקה בערים שאינן אדומות ויחייב את דורשי העבודה להתייצב בהן פעם בחודש.