אלכוהול | פיצ'ר

וויסקי ב-1,600 שקל וקוניאק נדיר לאספנים: כך הפכו הישראלים לצרכני אלכוהול יוקרתי

וויסקי באלפי שקלים, קוניאק של לואי ויטון וארמניאק לאספנים: סגירת המסעדות והברים הובילה לצריכה מוגברת של אלכוהול מיוחד, יוקרתי ומעניין - והיבואנים לא יודעים את נפשם מרוב ביקושים • "יש אנשים שלא נפגעו בקורונה, והם מחפשים לפנק את עצמם. אז הם שותים טוב יותר בבית"

הימים: ימי סגר שלישי. במסך מפוצל, לצד ים הפרצופים בזום, ניצבת שישיית בקבוקונים מלאים בנוזל זהוב. בעוד כמה דקות תחל טעימה מודרכת של קוניאק ארטיזנלי מבתים עצמאיים בחבל הצרפתי. בתפריט: קוניאק XO ומעלה.

"סטים של טעימות הפכו בקורונה למוצר הכי נמכר שלנו", אומר דימה מושקוביץ, מבעלי יבואנית הבוטיק ODV שמתמחה בקוניאק, קלבדוס וארמניאק. השנה, הוא מדווח - חל גידול במכירות החברה במספרים אבסולוטיים. "למרות הסגירה של המסעדות והברים".

לביקוש הנרחב ביותר ב-ODV זוכים הבקבוקים היקרים יותר במבחר - מדרגת XO ואילך. מחירי XO - קוניאק שצעיר מרכיביו זוקק לפחות עשר שנים, מתחילים בכ-400 שקלים בישראל - ומכאן השמיים הם הגבול. "גם לארמניאק משנת 1964 ו-1967 מהקצאה מוגבלת שקיבלנו מהיצרן ומתומחרים במעל 1000 שקלים לבקבוק היה ביקוש מפתיע", הוא אומר.

המותג הפופולרי בישראל של קוניאק הוא הנסי, שבקוניאק ה-XO שלו אף נרשם לאחרונה מחסור בארץ לתקופה קצרה. לצדו ולצד וויסקי - המלך הבלתי מעורער של הקטגוריה - קטגוריות שלמות שבקבוקיהם צברו במשך שנים אבק בחנויות זוכות היום לרנסאנס.

"אנשים מתעניינים וקוראים יותר, יש להם פתיחות וזמן לנסות דברים חדשים", אומר אלעד סלובטיק, מנהל השיווק של יבואנית האלכוהול אספיריט. "כך פתאום מוצרים כמו קלבדוס, ארמניאק ופסטיס נמכרים בכמויות בחנויות. עפים. לצדם של הפרימיומים, יש גם עלייה במוצרים שמשמשים להכנת קוקטיילים ביתיים: ג'ין, רום ואפילו מוצרים נישתיים כמו ליקרים, כל מיני סוגי שרי ספרדי, ורמוטים (ורמוט הוא יין מחוזק מתובל, שמוכר גם בשמה של היצרנית הגדולה ביותר בתחום - מרטיני, ר' י')".

הקוניאק יחליף את העראק?

במשך עשורים שלטו בכיפת הצריכה הישראלית של המשקאות המזוקקים וודקה, עראק ו-וויסקי. השניים הראשונים חלשו על הצריכה הכמותית, ואילו האחרון - על צריכת הפרימיום. אבל בהרגלי הצריכה הללו, שכבר החלו משתנים בתקופה שלפני הקורונה, חלה בשנה האחרונה תפנית משמעותית.

כך, למדפים וארונות משקה רבים בישראל נכנסו פתאום בקבוקי פרימיום נוספים - בפרט של קוניאק, ג'ין ורום - לצד הוויסקי. בנוסף חלה גם עלייה ברכישת ליקרים שונים ומשונים, בין אם כמרכיבים לקוקטיילים בהכנה ביתית, ובין אם קנויים באחד מעשרות שירותי המשלוחים הביתה שנפתחו בשנה האחרונה.

משקאות הברנדי - קטגוריה בה נכללים קוניאק וארמניאק שקרויים על שם החבלים בהם הם מיוצרים במערב צרפת - נחשבו במשך שנים לתזקיק הנמכר בישראל. ברנדי אף היה למוצר דגל של התעשייה המקומית ויוצר על ידי יקב כרמל (ברנדי 777) ויקב ברקן (שטוק 84'). כמו בהרבה מקומות אחרים בעולם, את מקומו החליף מאז שנות השבעים ובהדרגה הוויסקי. במכירות הפרימיום, ובכלל. הברנדי הפך למשקה שנתפס בעיני מי שנולדו בשנות החמישים, השישים והשבעים יותר כתרופה שמוסיפים לתה - ופחות כדרינק בבר.

"קוניאק היה במשך שנים שגעון של יחידים בארץ, כמו בעלי מסעדת 'טורקיז' בצפון תל אביב שמזגו אותו בצ'ייסר ללקוחות", אומר סומלייה מאחת ממסעדות השף המוערכות והוותיקות בישראל. "את הארמניאק, אחיו המחוספס והפחות ממותג - בכלל שקלו להפסיק לייבא אחרי מותו של שמעון פרס - פשוט אף אחד לא שתה אותו מלבדו במשך שנים כאן".

כל זה החל להשתנות עם כניסתם של קהלים חדשים לשוק השתייה בעשור החולף. הקורונה, שהעלתה את מכירות האלכוהול בבית שמתבצעות בחנויות יין, סופרים ואתרי אלכוהול האיצה את התהליך, והביאה עמה תנופה למשקאות פרימיום בקטגוריה, וזאת על אף שנרשמה ירידה בצריכה הכללית של האלכוהול בישראל לאור סגירת המסעדות, אולמות האירועים, המועדונים והברים. כך, מותגי קוניאק כמו מרטל, יצרנית "קורדון בלו" המוערך, וכן רמי מרטן רשמו עליה משמעותית בצריכה המקומית השנה.

"יש בקטלוג שלנו עמוד של מוצרים לאספנים - קוניאק לואי XIII של רמי מרטן, למשל - שעולה 12 אלף שקל", אומרת רונית אבנר, סמנכלית השיווק ומבעלי יבואנית האלכוהול המשפחתית והוותיקה הכרם שחוגגת השנה 100. "ותתפלא, דווקא בתקופה הזו בקבוקים של הקוניאק הזה נמכרים - ויפה. יש אנשים שלא נפגעו בקורונה, והם מחפשים לפנק את עצמם. אחד הביטויים לכך הוא שהם שותים טוב יותר בבית. קטגוריית הקוניאק גדלה אצלנו משמעותית, כמו גם מכירות הוויסקי שגדלו ב-43%, בפרט מותגי הפרימיום בלוויני וגלנדפידיך. אפילו גרנט'ס - שנמכר גם בסופרים - רשם צמיחה יפה. נוצרנו לנו חוסרים במלאי הוויסקי וגם של ייגרמייסטר, שלאור העובדה שהוא נחשב משקה של מסיבות, של חברה, הייתי בטוחה שירשום ירידה. אנשים שינו לגמרי את הרגלי הצריכה שלהם - ממש אכול ושתה כי מחר נמות".

הנסי הוא כאמור המותג הבולט ביותר בתחום הקוניאק. המשקאות היוקרתיים ביותר שמוציא המותג - xo וקוניאק פרדיס האגדי וזוכה הפרסים - הפכו לסמל יוקרה שצובר תאוצה בשנים האחרונות גם הודות לאינסטגרם והמדיות החברתיות. לואי ויטון בגרסת הבקבוק. לפני כחצי שנה, בשיאה של המגפה, עבר המותג ליבוא Ibbls - זרוע האלכוהול של החברה המרכזית למשקאות. "מכרנו יותר XO ממה שציפינו - והכמות הפתיעה גם אותנו. בכלל, יש עלייה בצריכה ב-10 החודשים האחרונים מאז הסגר הראשון, בין 10% ל-20%", אומר יזהר אפרתי, מנכ"ל IBBLS. "עם זאת, העלייה בצריכה בבית לא מפצה על היעדר השתייה בחוץ. בשורה התחתונה - בישראל בשנה החולפת שתו פחות. מה שכן", הוא אומר, "כשאתה קונה מוצרים הביתה, אתה רוכש גם בקבוקים שלא הכרת לפני זה, כדי לנסות. קוניאק יוקרתי ומשקאות כמו בייליס גם רשמו עליות מהסיבה הזו - גיוון של הצריכה הביתית ושדרוג הבר".

קוניאק וקוקטייל סיידקאר / צילום: יוסי ארגיל
 קוניאק וקוקטייל סיידקאר / צילום: יוסי ארגיל

החיפוש אחר הדבר המיוחד

קצת אחרי הסגר, במרפסת רחבת ידיים בקריית אונו, לוגמים האורחים שפריץ של פורט לבן ומי טוניק ("עוד אחד מהמשקאות שלמדנו להכין באחת מקבוצות 'האמהות המיואשות'", נאנחת אורחת). אחרים לוגמים קוקטייל נגרוני תוצרת בית שמתבסס 3 על מרכיבים בכמות שווה: קמפרי, ג'יווין צרפתי שזוקק בקוניאק ו-ורמוט ישראלי בתיבול עשבים מהרי ירושלים.

"כשמארחים מספר מצוצמם של אנשים בכל פעם, יש פחות חשיבות לכמות ויותר לאיכות", אומרים אסף איווניר ודודי זץ, בעלי חברת פרי ספיריט, שהוקמה קצת לפני שהחלה הקורונה ומתמחה במוצרי קראפט אלכוהוליים. "כך נוצר חיפוש אחרי הדבר המיוחד. אנשים משקיעים יותר מתמיד בשיפוץ הבית, בריהוט - אבל גם בבקבוקי אלכוהול יפים ומיוחד, להתהדר ולהתקשט. מה שנגמר לנו ראשון במלאי הוא בהתאם - הדברים היקרים ביותר ומההקצאות המוגבלות". בין מוצריהם המבוקשים של איווניר וזץ: טקילה 8, רום פורסקוור במהדורות המוגבלות והוורמוטים של חברת מנצ'ינו. "תכננו להתמקד בברי קוקטיילים. הביקוש שנוצר פה למוצרים יחודיים בבית היה בהחלט לא צפוי", אומר זץ.

הביקוש למשקאות מיוחדים - ויעלו כמה שיעלו - אינו נחלתם של יושבי הקילומטר הרבוע שמסביב לכיכר הבימה. "וויסקי ב-1,600 שקל, שהתיישן 25 שנה - עד לפני שנה יכולתי להגיד לך שיימכר בבודדים. בתקופת הקורונה אנחנו מוכרים מאות בקבוקים בחודש ברשת בכל הארץ", אומרת פני בכר, מנהל השיווק של חנויות בנא משקאות.

השינוי בצריכה בא לידי ביטוי גם בליקרים מתוקים ועשבוניים - בחברוקה למשל, שנהנה בשנה האחרונה מהצלחה בלתי צפוייה. "בפרימיום אנחנו רואים גידול של וודקה בלוגה, וויסקי רויאל סאלוט שמוקדש למלכת אנגליה ופורץ כבר כמה שנים, מותג הסינגל מאלט החדש אברלור וכאמור קוניאק מרטל שרושם עליה משמעותית. פסטיס כקטגוריה ומותג פרנו בפרט מאד צומח, וגם ליקר הקפה קלואה. אבל בחרובקה - זה כבר קטע ממש. אין לנו הסבר איך זה קורה, מלבד לשייך את זה לרצון של לקוחות לגוון עם ליקרים במקום משקאות שקופים או לשלב בקוקטיילים", אומרת חן הרפז, מנהלת חטיבת האלכוהול של טמפו.

פני בכר: "יש גידול בצריכה של מוצרי פרימיום ומוצרים קצת שונים ומיוחדים בכל הארץ. בסניפים בדרום שותים הרבה וויסקי מהמזרח - מטאיוואן והודו. בסניפים של ראשון לציון, ראש העין ופתח תקווה יש גידול משמעותי פתאום גם של קוניאק וליקרים. הקהלים נפתחו לטעמים חדשים וגם להכנת קוקטיילים בבית, עם ג'ין ורום וליקרים, כל מה שבעצם צבעוני ומתוק: ג'ין ורוד, ליקרים של פירות או בטעמי טופי, קפה, ושמנת. נניח אייריש קרים שפתאום נמכר בכמויות וששותים נקי או בקוקטיילים".

הדיוטי פרי מושבת והחנויות מתמקצעות

השינוי במכירות נובע גם מהתמקצעות לאור הקורונה של רבות מחנויות היין. זץ: "יש ברבות מהן דברים יותר מעניינים מתמיד - הקורונה עשתה להם פלאים. רשתות וחנויות בוטיקיות - לא רק בתל אביב אלא גם ברמת גן, בחיפה ובבנימינה - מבדלות את עצמן אחת מהשנייה, עם מוצרים בלעדיים שאפשר למצוא רק אצלן. מאחורי הדלפק גם עובדים בהרבה מקרים ברמנים מיומנים שנותנים שם משמרות עד שייפתחו מחדש הברים - ומשדרגים את היצע המשקאות וגם את ההמלצות ללקוחות".

לצדם של היבואנים הרשמיים, יותר ויותר משקאות פרימיום - בפרט כאלה ממהדורות מוגבלות שלא ניתן להשיג בארץ - גם נרכשים באתרי אלכוהול בחו"ל. וויסקי אקסצ'יינג' (whisky exchange) הוא הבולט בהם. "עלות השילוח הגבוהה מחו"ל והמס מצדיקים בינתיים רק רכישה מוצרים שאין בארץ או שיש עליהם פער מחיר משמעותי, זה לא תחליף לוויסקי ב-100 שקל. אבל עדיין - זו אופציה למי שרוצה לגוון", אומר נדב לרון - ברמן וצרכן של האתר.

"הרכישה בתחום הפרימיום עלתה בארץ לא רק בגלל הקורונה, אלא גם לאור סגירת השמיים והדיוטי פרי", אומר אפרתי. "15% פלוס-מינוס, מהצריכה של משקאות הארד-ליקר בישראל - פתאום אינם".

ואכן, ההשפעה של היעדרה של חנות הדיוטי פרי על שאר שוק האלכוהול הישראלי מכרעת; חנות האלכוהול בנמל התעופה בן גוריון נחשבת לאחת המצליחות בעולם ומכילה את מבחר משקאות הפרימיום הגדול בישראל. כאן מוטמעים מותגי העל בתחום וכן טרנדים - לאור המקום, בין השאר, שהם מקבלים על המדפים. חזרתה הצפוייה בחודשים הקרובים, משופצת ועם מחלקת אלכוהול חדשה, צפוייה ליצור שינוי נוסף בצריכת האלכוהול בישראל.

"צריכת האלכוהול בדיוטי פרי מתאפיינת במותגי פרימיום משתי סיבות עיקריות: מגוון נרחב של מותגים מכל העולם שמוצע לטעימות ולהתנסות ובנוסף - חסכון המכס, שעל מוצרי הפרימיום משמעותי ביותר בדיוטי פרי", אומרים אבי חיון ועדי מזרחי-שרקון, מנהל הסחר וסמנכ"לית השיווק של ג'יימס ריצ'רדסון דיוטי פרי.

איך השפיעו השינווים שנעשו בחנות בקורונה? "מחלקת האלכוהול מקבלת נראות חדשה עם ביטוי למותגים חדשים ולקטגוריות שהתחזקו משמעותית בשנה האחרונה - וויסקי וקוניאק. תהיה בולטות למותגי-על כמו ג'וני ווקר, מקאלן ורויאל סאלוט בוויסקי, הנסי בקוניאק וגם למותגי נישה חדשים כמו מזקקות אסיאתיות וכן מזקוות וויסקי מקומיות".