הפארסה שלא נגמרת: משרדי הבריאות והחקלאות נזכרו לעצור שיווק דגים למאכל בעקבות אירוע הזפת

גלובס פנה כבר ביום ראשון למשרדי הבריאות והחקלאות בניסיון לברר האם האסון האקולוגי משליך גם על מאכל דגים והאם ניתנו הוראות מיוחדות לדייגים • כעת נזכרו לעדכן את ההנחיות

דג מת שנפלט לחוף בהרצליה במהלך אסון הזפת / צילום: עומר סלע
דג מת שנפלט לחוף בהרצליה במהלך אסון הזפת / צילום: עומר סלע

שבוע שלם לאחר שהחלו להיפלט כמויות גדולות מאוד של זפת לחופי ישראל, הוציאו היום (ד') משרדי הבריאות והחקלאות הוראה לציבור הדייגים ולמשווקי הדגים בים התיכון, כי אין לשווק דגים ובעלי חיים ימיים שנדוגו בים התיכון החל מרגע זה ועד להודעה חדשה. זאת, בעקבות חשש לבריאות הציבור לאחר שמי הים זוהמו בכמויות גדולות של זפת.

במשרד הבריאות כתבו לדייגים: "נוכח הזיהום הסביבתי בים התיכון, המתבטא בין היתר בכמויות הזפת המצויות בחופי הים התיכון בימים האחרונים, הוחלט על ידי משרד הבריאות והחקלאות, כי אין לשווק דגים ובעלי חיים ימיים שנדוגו בים התיכון החל מרגע זה ועד להודעה חדשה. דגימות דגים נשלחו למעבדות לצורך בדיקת שאריות מזהמים שונים, ותוצאות הבדיקות צפויות להתקבל בימים הקרובים. לכשיתקבלו נתונים מספקים לפיהם לא נשקפת סכנה לבריאות הציבור מצריכת דגים, תימסר על כך הודעה".

בשני המשרדים לא המליצו לצרכנים שלא לצרוך דגים שנמשו מהים התיכון בימים האחרונים, למרות שבצל אסון הזפת - דייגים המשיכו לצאת אל הים באין הודעה מפורשת של משרדי הבריאות והחקלאות, וכך גם למכור את מרכולתם.

ביום ראשון, גלובס פנה למשרד החקלאות כדי לברר האם הורה המשרד לדייגים להימנע מדייג בתקופה הזו, לאחר שדגים, צבים, סרטנים ובעלי חיים נוספים נפלטו מלאי זפת ומתים אל החוף. במשרד החקלאות אמרו שלא ניתנה הוראה כזו, והפנו אותנו למשרד הבריאות שכן הסמכות החוקית לעצור שיווק של מוצר מאכל מצויה בידיהם. במשרד הבריאות, לא ענו לפניית גלובס. כעת, נזכרו במשרדים להוציא אזהרה לדייגים בנושא.

למרות שהדייגים קיבלו הנחיות, במשרד הבריאות כאמור לא הודיעו לציבור על כך, ולא סיפקו המלצות לציבור באשר לצריכת דגים בתקופה הקרובה. ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית בניהול סיכוני בריאות, אומרת לגלובס כי "ההוראה להפסיק את שיווק דגי הים התיכון מתבקשת, לפחות עד שיוכח שאין בהם ריכוז מזהמים שעלול לפגוע בבריאותנו. להבנתי יש מגוון לא קטן של חומרים מסוכנים שנמצאים בתוך הזפת, וסביר שהדגים נחשפו לחומרים האלו - אם כי איננו יודעים באיזה ריכוז. אני ממליצה לצרכנים שלא לרכוש בתקופה הקרובה דגי ים, כולל כאלו שגודלו בכלובים. אם רכשתם בשבוע האחרון דגי ים ועוד לא אכלתם אותם - אני ממליצה להקפיא את הדגים עד שיגיעו תוצאות בדיקות המעבדה שיראו האם יש סיכון באכילת דגי הים התיכון שיש חשש שנידוגו השבוע".