אקזיט ענק לחברה שעוסקת בחקר שורשים משפחתיים: מייהריטג' תימכר במאות מיליוני דולרים

עפ"י הערכות, קרן ההשקעות הבינלאומית פרנסיסקו פרטנרס תרכוש את החברהב-600-700 מיליון דולר • חלק מהמשקיעים הנוכחיים של מייהריטג' ישקיעו בה מחדש לצד פרנסיסקו פרטנרס

גלעד יפת,  מנכ"ל ומייסד  מייהריטג' / צילום: MyHeritage
גלעד יפת, מנכ"ל ומייסד מייהריטג' / צילום: MyHeritage

חברת MyHeritage (מייהריטג') הודיעה היום (ד') כי קרן ההשקעות הבינלאומית פרנסיסקו פרטנרס תרכוש את השליטה בה. החברה, שמפתחת שירות לגילוי שורשים משפחתיים, סירבה למסור את פרטי העסקה ואת סכום הרכישה, אך על פי הערכות מדובר ב-600-700 מיליון דולר.

מאז הקמתה גייסה החברה 49 מיליון דולר בארבעה סבבים, האחרון בהם ב-2012, שלאחריו הפכה לרווחית. בין המשקיעים בחברה נמצאים המשקיעים הפרטיים יובל רכבי ואביב רייז, שהשקיעו בה בשנת 2005 והמשיכו לתמוך בה מאז. בנוסף השקיעו בחברה גם קרנות הון הסיכון אינדקס, אקסל ובסמר.

על פי הודעת החברה, חלק מהמשקיעים הנוכחיים של החברה - HP Beteiligungs GmbH  יובל רכבי, מנכ"ל ומייסד החברה גלעד יפת, והמשקיע העצמאי גיגי לוי - ישקיעו בה מחדש לצד פרנסיסקו פרטנרס. עם סגירת העסקה, יצטרף לדירקטורין החברה מאט ספצלר, שותף בפרנסיסקו פרטנרס ומנהל משותף של פעילות הקרן באירופה, וערן גורב, מנהל פעילות הקרן בישראל.

טענות לשימוש אסור במידע 

בישראל פעילה החברה בתחום בדיקות הקורונה, ובתחילת משבר הקורנה ניסתה לפעול מול משרד הבריאות להקמת מעבדות קורונה בשותפות על ענקית הגנומיקה הסינית BGI, אשר הייתה החברה הראשונה לרצף את נגיף הקורונה.

בשיחה עם גלובס סיפר אלעד מן, היועץ המשפטי של תנועת "הצלחה", כי בתחילת החודש שלחו ארגוני חברה אזרחית מכתב למשרדי הבריאות והביטחון, שהתקשרו בחוזה עם מייהריטג', ולמשרד היועץ המשפטי לממשלה בטענה כי ההסכם שבין המדינה למייהריטג' הופר, בכך שהחברה עשתה שימוש במידע, שנמסר לה לצורך ביצוע בדיקות הקורונה, למטרות אחרות, שלגביהן לא קיבלו הרשאה בהסכם.

טענה נוספת שנכללה במכתב הייתה כי לצורך שימושים מחקריים היה צריך לקבל את האישור המפורש ואישור כזה ככל הידוע לא התקבל לא ממשרד הבריאות ולא מוועדת הלסינקי. ממצאים אלה עלו לאחר שהארגונים קיבלו את פרטי ההסכם בין החברה משרד הבריאות, בעקבות "בקשת חופש מידע" שהגישו. לאחר מכן השוו את התנאים בהסכם למחקר שפרסמה החברה אודות הקורונה. מההשוואה עלה כי נעשה שימוש בפרטי מידע אישיים, שלא היו צריכים להגיע לידיה, אם כי מדובר היה בפרטי מידע לא משמעותיים, כמו גיל הנבדק.

בתחילת השנה פרסם "וול סטריט גו'רנל" תחקיר על כך שחברות גנומיקה שונות - ללא ציון שמה של מייהריטג' - הציגו צורת התנהלות אגרסיבית. כך, נכתב בו כי "בתחילת משבר הקורונה ניסתה BGI או חברות שניסו להפיץ את מוצריה, פנו ל-11 מדינות בארה"ב באופן שלעיתים היה אגרסיבי כדי לדחוף את מוצריה למעבדות ממשלתיות או כדי להקים מעבדות שלמות".

במחצית הראשונה של חודש זה פורסם כי מתחרתה העיקרית של מייהריטיג', חברת 23andMe, תצא להנפקה בשיתוף חברה הנשלטת בידי המיליארדר ריצ'ארד ברנסון, בדומה למייהריטג', גם חברה זו מתמחה בבניית אילנות יוחסין וגילוי מחלות גנטיות בהתבסס על בדיקות DNA. על עסקה זו כתב "הגארדיין" כי "מומחי פרטיות וחוקרים העלו זה מכבר דאגה מכך שחברות למטרות רווח יחזיקו בבעלותם מידע גנטי אודות מיליוני אנשים".

בראיון ל"גארדיין" אמרה ג'ניפר קינג, חוקרת במכון סטנפורד שחקרה את עסקיה של חברת 23andMe , כי "השאלה במקרים כאלה היא לאן המידע הולך ומדעו לחברות ולמשקיעים יש עניים פיננסי במידע הגנטי שלך".

62 מיליון משתמשים ברחבי העולם 

מייהריטג' הוקמה בשנת 2003 על ידי יפת כרשת חברתית שמאפשרת למשתמשים לבנות אילנות יוחסין משפחתיים באמצעות העלאת שמות, תאריכים ותמונות, להציג אותם ולשתף בני משפחה. בהמשך הדרך החברה התפתחה ונוספו לה שירותים וכיוונים עסקיים נוספים. ב-2016 השיקה החברה בדיקת דנ"א ביתית, שתוצאותיה הגנטיות מאפשרות למשתמשים לאתר קרובי משפחה ולקבל מידע מפורט על מקורותיהם האתניים והגיאוגרפיים.

ב-2019 שודרג השירות שמציעה מייהריטיג' כך שהחברה תוכל על סמך הדגימות לספק מידע בריאותי, כמו רמת סיכון למחלות גנטיות ונשאות של מחלות תורשתיות. במחצית 2018 דיווחה החברה מיזמתה בבלוג שלה כי כ-92 מיליון כתובות אימייל של משתמשים דלפו ממאגר המידע שלה.

לפלטפורמה של מייהריטג' כ-62 מיליון משתמשים, שיצרו באמצעותה למעלה מ-58 מיליון עצי משפחה. החברה צברה מאגר מידע נרחב של 13 מיליארד רשומות היסטוריות. החברה מעסיקה כ-500 עובדים בישראל ארה"ב ואירופה. המטה ממוקם באור יהודה. מחזור המכירות השנתי שלה עומד על כ-200 מיליון דולר. על פי נתוני IVC, הגיוס האחרון של מיי-הריטג', רביעי במספר, בוצע על פי הערכת שווי של 175 מיליון דולר וגויסו בו 25 מיליון דולר מהקרנות בסמר, אקסל, אינדקס ונצ'רס והמשקיע הפרטי גיגי לוי וייס. מייהריטייג' גם רכשה במהלך השנים 11 חברות. שתיים מהרכישות האחרונות, שבוצעו ב-2019, היו של ספקיות מידע גנטי.