10 שנות מאסר נגזרו על אמיר ברמלי בגין הונאת משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל

ברמלי, מייסד ומנהל קבוצת רוביקון וקרן קלע, הורשע באחת מפרשות ההונאה החמורות שהיו בישראל • הפרקליטות, שביקשה להטיל עליו מאסר מינימלי של 16 שנים, הודיעה כי "תלמד את פסק הדין" • אחד מקורבנותיו של ברמלי: "בהתחשב בזה שהוא הרס לאנשים את החיים, הוא יצא בזול"

אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר
אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר

10 שנות מאסר נגזרו היום (ה') על אמיר ברמלי, מייסד ומנהל קבוצת רוביקון וקרן קלע, בגין הרשעתו בהונאת משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל, מהחמורות שהיו בישראל. כמו כן, על ברמלי נגזר גם קנס בסך 400 אלף שקל.

אחד מקורבנותיו של ברמלי, פנסיונר של דן שהשקיע אצל ברמלי 2 מיליון שקל, אמר אחרי הדיון כי "בהתחשב בזה שהוא הרס לאנשים את החיים, הוא יצא בזול".

השופט חאלד כבוב כתב בהכרעת הדין על ברמלי כי הוא "בעל אישיות עוצמתית שידע לכבוש את האנשים סביבו", וכי "המצגים המובאים למשקיעים - אותם הוא עצמו הכתיב - הם מצגים כוזבים, וברמלי אף ידע כי המשקיעים היו מעוניינים בהשקעה סולידית ובטוחה - ולא היו משקיעים כלל לו היו יודעים מה יהיה השימוש שייעשה בכספם".

על רו"ח אלי עופר, ששימש כחשב החברה הציבורית קלע השקעות, נגזר מאסר על-תנאי בגין הרשעה בהפרת אמונים, עבירות מנהלים ועבירות דיווח. עופר העביר לבקשתו של ברמלי כספים מהחברה הציבורית למטרותיו הפרטיות של ברמלי.

התיק נגד ברמלי מתנהל מאז 2016 ומגיע לסיומו לאחר דחיות מרובות ושתי חקירות חדשות שנפתחו נגדו במהלך ניהול התיק. האחת ברשות ניירות ערך בגין אותן עבירות בהן הורשע, והשנייה בגין חשד לאיומים ולסחיטת בנו של השופט כבוב על-מנת להביא לפסילת השופט. בקשתו של ברמלי לפסול את השופט כבוב מלדון בעניינו על רקע התיק החדש נדחתה בבית המשפט המחוזי ובעליון.

ברמלי הורשע בהונאת 550 משקיעים לאחר שהבטיח להם תשואה גבוהה ללא היתכנות מעשית, ותוך הטעיית המשקיעים, רכש חברות כושלות ומשיכת כספים לשימושו הפרטי. ברמלי הורשע בעבירות שבוצעו בשנים 2012-2015: גניבה בידי מורשה, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים וגיוס כספים ללא תשקיף ועבירות הלבנת הון.

בית המשפט קבע כי החומרה בתיק היא בפער עצום והבלתי נסבל בין המצגים שהציג ברמלי לבין השימוש שעשה בכספים.

הכרעת הדין של השופט כבוב מתארת כיצד המשקיעים הולכו שולל, ואיך גרם להם ברמלי, בזכות כישוריו, להאמין שהשקעתם בטוחה. לא זו בלבד שהוסבר למשקיעים השונים כי מדובר בהשקעה בטוחה, אלא שהוסבר להם כי מדובר במתווה השקעה של השלמות הון לטווח של 72 שעות.

בפועל לא נמצא ולו משקיע אחד שכספו שימש לצורך זה. ההבטחה כי כספי המשקיעים חוזרים לקרן תוך 72 שעות, גרמה להם לביטחון והובילה להחלטת מאות המשקיעים לבחור בקרן.

ברמלי גייס משקיעים בעצמו ובאמצעות אנשי שיווק, והבטיח תשואה גבוה עם סיכון נמוך.

עו"ד חנה קורין ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, שניהלה את התיק, מסרה בתום הדיון כי "העונש שנגזר היום על אמיר ברמלי הוא עונש משמעותי שמבטא גישה מחמירה כלפי הונאת משקיעים בשוק ההון. בית משפט קיבל את עמדת התביעה כי יש לשלוח מסר חשוב לכל יזם הסבור כי הוא יכול לגייס כספים מן הציבור ללא אחריות, להתעלם מהחובות המוטלות עליו ולמעול באמונם של משקיעים המעבירים לו את מיטב חסכונותיהם. לצד זאת, העונש שהוטל נמוך יותר מהעמדה שהצגנו, ונלמד את גזר הדין". נזכיר כי הפרקליטות ביקשה לגזור על אמיר ברמלי לפחות 16 שנות מאסר.  

הונה פנסיונרים ללא הבנה בשוק ההון ומשקיעים מתוחכמים

בין קורבנות הפרשה פנסיונרים, חלקם ללא הבנה בשוק ההון, כאלה שהשקיעו את כל חסכונותיהם ואת מיטב כספם באותה השקעה "חסרת סיכון". חלק אחר של המשקיעים הם בעלי תפקידים כלכליים, מתוחכמים ובעלי ידע. בין המשקיעים ניתן למצוא אנשי נדל"ן, מהנדסים, רופאים ואנשי מחשבים.

אחת הקורבנות של ברמלי היא רואת חשבון, שעבדה ברשות ניירות ערך בעבר, ולמרות הבנתה בשוק ההון, הולכה שולל על-ידי ברמלי. היא השקיעה לאחר שהוסבר לה כי קרן קלע מבצעת השלמות הון בלבד בסיכון נמוך.

אפילו לאחר שהחלה החקירה בעניינה של קרן קלע, היא ובן זוגה השקיעו סכום נוסף של 200 אלף שקל, כתוצאה ממכתב אותו קיבלה מקרן קלע, ממנו למדה כי החקירה הייתה בעניינה של רוביקון, ולכן מכיוון שכספיה הושקעו בקרן קלע, היא סברה כי החקירה לא נוגעת לה.

משקיע אחר סיפר איך התפתה להשקיע אצל ברמלי. לדבריו, "הוצגה השלמת הון, מין סיפור לא ברור, מאוד יפה, מדבר על כסף שחוזר וכסף שחוזר בפועל, ואתה שואל מה זה, הוא מציג לך את הסיפור, סוג של השקעה בסיכון מאוד נמוך, חסרת סיכון, לא זוכר מה, וזו ההשקעה, אז אתה אומר וואלה, מעניין".

ברמלי מיוצג על-ידי עורכי הדין גיא עין צבי, לירן זילברמן ועמית זיו מטעם הסנגוריה הציבורית. התיק נוהל על-ידי עו"ד חנה קורין ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר על-ידי רשות ניירות ערך. 

רשות ניירות ערך מסרה בתגובה: ״גזר הדין שניתן בתיק אמיר ברמלי הוא החמור ביותר שנגזר בתיקי ניירות ערך. מדובר בעונש משמעותי שמבטא גישה מחמירה כלפי הונאת משקיעים בשוק ההון. גזר הדין שולח מסר חשוב לכל יזם - גיוס כספים מהציבור חייב להיעשות על-פי החוק, ביושר ובשקיפות. גזר הדין הוא מסר חשוב ומרתיע גם לציבור הרחב להיזהר ממיזמים לא מפוקחים ומהבטחות לתשואות מופרזות". 

ת.פ. 52446-06-16