תביעה ייצוגית נגד מיזם הקריפטו הישראלי בנקור נדחתה בניו יורק

ביהמ"ש הפדרלי דחה את בקשת הייצוגית שהוגשה נגד חברת Bprotocol Foundation השווייצרית וארבעת מייסדיה הישראלים • לפיכך, השופט נמנע מלדון בטענת התובעים, שלפיה הנפקת מטבעות Bancor הייתה לכאורה הנפקת ני"ע בלתי חוקית

בית משפט פדרלי במנהטן, ניו יורק, החליט השבוע לדחות בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת Bprotocol Foundation השווייצרית וארבעת מייסדיה הישראלים, שהקימו את סטארט-אפ הבלוקצ'יין Bancor. בבקשת התביעה הייצוגית, שעל הגשתה דיווחנו בגלובס באפריל 2020, נטען כי מכירת המטבעות הדיגיטליים של בנקור (BNT token) הפרה חוקי ניירות ערך בארה"ב.

ההחלטה של בית המשפט הפדרלי מיום שני היא הראשונה שהתקבלה בנוגע לסדרה של 11 בקשות תביעה דומות שהוגשו על-ידי משקיעי קריפטו לפני כשנה באמצעות משרדי עורכי הדין האמריקאים Selendy & Gay ו-Roche Cyrulnik. מלבד בנקור, הוגשו בקשות לתביעה ייצוגית נגד ארבע בורסות קריפטו ועוד שש חברות שגייסו הון באמצעות ICO - הנפקה ראשונית של מטבעות דיגיטליים. לטענת התובעים, מטבעות הקריפטו שהונפקו למשקיעים היו למעשה ניירות ערך, שלא נרשמו כחוק ברשות ניירות ערך האמריקאית (SEC).

הסטארט-אפ בנקור וחברת Bprotocol, שנוסדו ב-2016 ופועלים ממשרדים בישראל ובשווייץ, גייסו ב-ICO ביוני 2017 סכום של 153 מיליון דולר, באחת מהנפקות הקריפטו הגדולות באותה שנה. חלק מההון שגויס ב-ICO, שימש את בנקור לפיתוח זירת מסחר במטבעות קריפטו, שהוצגה כ"רשת נזילות למטבעות דיגיטליים". החברה מנוהלת על-ידי ארבעת מייסדיה: גיא בן ארצי הוא מנכ"ל בנקור, אחותו גליה בן ארצי היא מנהלת הפיתוח העסקי, אייל הרצוג הוא ארכיטקט המוצר של בנקור, ויודי (יהודה) לוי - מנהל טכנולוגיות ראשי.

"ניו יורק אינה מקום סביר לניהול התביעה"

בבית המשפט הפדרלי בניו יורק פסק ביום שני השבוע השופט אלווין הלרסטיין כי התובע המייצג בהליך נגד בנקור ומייסדיה, טימותי הולסוורת, לא הצליח להוכיח כי הרכישה של מטבעות BNT על-ידי התובעים הייתה תוצאה של פעולות קידום שנעשו על-ידי הנתבעים.

כמו כן, קבע השופט כי אין בפעולות שנעשו לקידום מכירתם של מטבעות BNT, כדי לספק לבית המשפט בניו יורק סמכות שיפוט בנוגע לחברת Bprotocol Foundation השווייצרית, המפתחת של פרוטוקול הבלוקצ'יין בנקור, ונגד ארבעת מייסדיה ומנהליה הישראלים. החברה ומייסדיה יוצגו בבית המשפט על-ידי משרד עורכי הדין Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan.

"באשר יהיה מיקומם הנוכחי של עסקי בנקור, ניו יורק אינה מקום סביר ונוח לניהול התביעה הזאת", קבע השופט הלרסטיין, ובכך קיבל את בקשת בנקור וארבעת מייסדיה לדחות את בקשת התביעה הייצוגית נגדם. לפיכך, בית המשפט לא דן בטענת התובעים, שלפיה ה-ICO של בנקור היה למעשה הנפקת ניירות ערך בלתי חוקית.

המטבע זינק יותר מ-1,800% בשנה האחרונה

המטבע של בנקור, BNT, נסחר לאחר הנפקתו ביוני 2017 במחירו הגבוה אי-פעם, 24.6 דולר. כיום, כמעט ארבע שנים לאחר מכן, נסחר המטבע BNT במחיר של 5.5 דולר בלבד - נמוך ב-78% משיא כל הזמנים. בתחילת 2020 ירד מחירו של BNT לשפל של 0.2 דולר (20 סנט) בלבד, אבל ב-12 החודשים האחרונים זינק ביותר מ-1,800%.

לשם השוואה, המטבע הגדול בשוויו בשוק הקריפטו, ביטקוין, נסחר ביום חמישי בבוקר במחיר של כ-50,500 דולר, אחרי עלייה של 470% בשנה האחרונה. הביטקוין הגיע לשיא כל הזמנים שלו בתחילת השבוע, כשעלה עד לרמה של 58,330 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap .

מנכ"ל בנקור, גיא בן ארצי, כפי שדיווחנו בגלובס השבוע, נמנה גם עם המשקיעים החדשים בחברת וויטסמוק, הנסחרת בבורסת תל אביב. ביום רביעי הודיעה וויטסמוק כי דירקטוריון החברה אישר את כניסתה לפעילות בתחום טכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים, בהתאם לכוונות שעליהן דיווחה לראשונה בדצמבר. כמו כן, מסרה וויטסמוק כי התקשרה במסמך עקרונות לא מחייב לעסקה שבה תמזג לתוכה את חברת MyElla של בן ארצי באמצעות החלפת מניות ותהפוך אותה לחברה בת שלה. MyElla מספקת שירותי ייעוץ עסקי בתחום הבלוקצ'יין ופיתוח אלגוריתמים למסחר במטבעות דיגיטליים.