בחירות 2021 | בלעדי

מטה טוהר הבחירות של הליכוד גבה תשלום בניגוד לחוק מחברי ועדת הקלפיות מטעמו

במסמכים שהועברו לאחראים על גיוס צעירים לעבודה ביום הבחירות כחברי ועדת קלפי מטעם הליכוד, נכתב כי מי שמעוניין לעבוד כמפקח על הבחירות יצטרך לשלם 100 שקל למפלגה, בנוסף לתשלום דמי התפקדות • מהליכוד נמסר: "מדובר באי-הבנה שתוקנה"

חברי הליכוד ממתינים לתוצאות הבחירות במועד א' / צילום: שלומי יוסף
חברי הליכוד ממתינים לתוצאות הבחירות במועד א' / צילום: שלומי יוסף

מפלגת הליכוד גבתה תשלום בניגוד לחוק מצעירים שביקשו לעבוד ביום הבחירות כחברי ועדת הקלפי מטעם הליכוד. מדובר בעובדים שמגויסים על-ידי המפלגות, אך את משכורתם הם מקבלים מוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 בראשות השופט עוזי פוגלמן.

את "מטה טוהר הבחירות" של הליכוד מנהל ח"כ שלמה קרעי, המכהן רשמית גם כסגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד. הליכוד זכאי למעל 10,000 תפקידים בוועדות הקלפי השונות ברחבי הארץ, ובכלל זאת הליכוד מתכוון לשלוח צעירים מטעמו לכ-1,000 קלפיות בריכוזים בהם מתגוררת החברה הערבית, זאת כדי לפקח על טוהר הבחירות ולמנוע זיופים.

במסמכים שהועברו לאחראים על גיוס 1,000 הצעירים נכתב כי מי שמעוניין לעבוד כמפקח על הבחירות יצטרך לשלם 100 שקל למפלגת הליכוד, זאת בנוסף לתשלום דמי התפקדות למפלגת הליכוד. כלומר, תשלום כולל בסך כ-100 אלף שקל.

גביית הכספים נעשתה על דעתו של ח"כ קרעי. במסמך רשמי נכתב כי "כל עובד יעביר 100 שקל דמי רישום והדרכה לרכז המוסד שלו. הרכז יעביר לנו את רשימת העובדים שהעבירו לו את דמי ההדרכה... תשתדלו להזדרז עם תהליך הרישום, ההתפקדות והתשלום".

לגלובס נודע כי אכן לא מעט צעירים העבירו את התשלום לרכזים מטעם הליכוד, זאת על-מנת לשריין לעצמם את העבודה ביום הבחירות.

לפני מספר ימים הוציאה מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, דף הנחיות למפלגות, ובו הזכירה להן את חובותיהן בעניין תשלום לחברי ועדות הקלפי. בהנחיה נכתב בפירוש כי "90% מהסכום המרבי יועבר כמקדמה לסיעות, באמצעות באי-כוחן, כנגד התחייבות אישית של באי-כוח הסיעות, לפיה התשלום לחברי הוועדות יועבר בהתאם להנחיות הוועדה. הם מתחייבים שלא לנכות מהתשלום המיועד לחברי ועדות הקלפי סכום כלשהו, לרבות ניכוי הוצאות דמי טיפול, תרומה למפלגה וכיוצא באלה. הם מתחייבים שלא להתנות את תשלום השכר לחברי ועדות הקלפי במתן תרומה חוזרת בכל סכום שהוא. למען הספר ספק, תשלום דמי חבר כמקובל במפלגה לא ייחשב כתרומה".

מהליכוד נמסר בתגובה: "תודה שהסבתם את תשומת-ליבנו. מדובר באי-הבנה שתוקנה, ודמי הרישום יוחזרו על-ידי האחראים למי ששילם". בעקבות פניית גלובס, התקלה אכן תוקנה, והובהר לרכזים כי אין לגבות תשלום כלשהו מלבד דרישת התפקדות למפלגה.