כתב אישום בגרמניה: מרגל העביר למוסקבה את תוכניות בניין הבונדסטאג

לפי כתב האישום, עובד מדינה ממוצא גרמני העביר תוכניות בנייה ושרטוטים טכניים של בניין הבונדסטאג למפעילו בשירות המודיעין הצבאי הרוסי בברלין • המואשם היה קצין לשעבר בצבא המזרח-גרמני, ולפי החשד גם שימש כמודיע וכמפעיל בעבור משטרת ביטחון הפנים המזרח-גרמנית - השטאזי

הכניסה לבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn
הכניסה לבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn

התביעה בגרמניה הגישה כתב אישום נגד עובד מדינה, גבר בן 55 ששמו הפרטי יינס, בחשד שהעביר את תוכניות הבנייה ושרטוטים טכניים של בניין הבונדסטאג למפעילו בשירות המודיעין הצבאי הרוסי (GRU) בברלין. הגבר הגרמני, שמתוקף תפקידו היה אחראי על בדיקת בטיחות של מערכות חשמל ומוצרי חשמל המוצבים בבית הנבחרים הגרמני, קיבל גישה במסגרת עבודתו לתוכניות. הבונדסטאג שוכן בבניין הרייכסטאג לשעבר, שעבר שיפוץ מקיף אחרי איחוד גרמניה.

לפי הדיווחים בגרמניה, הגבר הגרמני החשוד במעשים היה קצין לשעבר בצבא המזרח-גרמני, ולפי החשד גם שימש כמודיע וכמפעיל בעבור משטרת ביטחון הפנים המזרח-גרמנית (שטאזי), שפעלה עד לקריסת המשטר המזרח-גרמני ב-1990. החשד הוא ששימש כסוכן לא רשום של השטאזי בשנים 1984 עד 1990, דיווח היום השבועון "דר שפיגל".

זהו אינו מקרה הריגול הראשון שנחשף בתקופה האחרונה ומעיב על יחסי רוסיה וגרמניה. האקרים רוסים, לפי החשד, פרצו למערכת התקשורת של הפרלמנט הגרמני והשיגו גישה בין השאר לתכתובות מייל של משרד הקאנצלרית ומשרדים אחרים בעבר. ההאקרים הופעלו לפי האשמות רשמיות בגרמניה על-ידי הממשלה הרוסית. בנוסף, הרשויות בגרמניה מאשימות גורמי ממשל רוסיים ברצח של סוכן לשעבר בפארק בברלין ב-2019. המשטרה הגרמנית איתרה חשוד ברצח, והוא עומד כעת לדין, ולפי החשד הופעל על-ידי שירות הביטחון הרוסי (FSB).

כתב האישום הנוכחי מתייחס לפי הדיווחים למעשים שבוצעו ב-2017. לפני כשנתיים חיפשו הרשויות בדירתו של החשוד. הן סבורות כי הוא צרב את תוכניות הבנייה והשרטוטים הטכניים של הבונדסטאג על תקליטור ומסר אותו למפעילו בשירות המודיעין הצבאי הרוסי.