רי סול ג'ו: מה אנחנו יודעים על אשתו של קים ג'ונג און

"הגברת הראשונה המכובדת" של צפון קוריאה הופיעה בשבוע שעבר לאחר שלא נראתה במשך יותר משנה

קים ג'ונג און ואישתו, רי סול ג'ו, מברכים את הקהל בטקס בפיונגיאנג / צילום: Reuters, KCNA
קים ג'ונג און ואישתו, רי סול ג'ו, מברכים את הקהל בטקס בפיונגיאנג / צילום: Reuters, KCNA

אחרי יותר משנה שבה לא נראתה, רי סול ג'ו, אשתו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און, חזרה בשבוע שעבר למרכז הבמה כשנכחה בקונצרט לכבוד יום ההולדת של קים ג'ונג איל, אביו המנוח של בעלה.

רי סול ג'ו היא גברת ראשונה פורצת דרך בדברי ימי צפון קוריאה. שלא כמו נשותיהם של מנהיגים צפון קוריאניים קודמים, רי, שגילה מוערך ב-31 או 32, הייתה לצד בעלה, קים ג'ונג און, בפגישות דיפלומטיות רמות דרג, הצטלמה עם תיקי מעצבים ועזרה לבנות לבעלה הרודן דימוי "ידידותי" של איש משפחה. ב-2018, קיבלה את התואר "הגברת הראשונה המכובדת" בתקשורת המדינתית. היא האישה הראשונה המכונה כך מזה יותר מארבעה עשורים.

בעוד שלסבו ולאביו של קים ג'ונג און היו ילדים ממספר נשים. מהות תפקידה של רי בממשלה נותר לא ברור.

מי היא רי סול ג'ו?

ביולי 2012 רי הוצגה לציבור לראשונה כאשתו של קים ג'ונג און, אם כי הזוג התחתן כמה שנים קודם לכן, ב-2009, כך טוענים בכירי מודיעין מדרום קוריאה. יש להם לפחות שלושה ילדים משותפים.

היא נולדה ב-1989 בעיר הצפון-מזרחית צ'ונגשין, גדלה בין כמה קרובים שהיו בעמדות כוח וחיו בתנאים טובים יותר מרוב האנשים בצפון קוריאה, כך אומרים בסוכנות הביון של דרום קוריאה. בני משפחתה מקרבה ראשונה מתוארים כאנשים רגילים. היא למדה שירה בסין וככל הנראה ביקרה בדרום קוריאה בשנת 2005 כשהייתה בקבוצת המעודדות של צפון קוריאה של נבחרת המדינה באליפות האתלטיקה של אסיה.

בעבר הייתה רי זמרת בתזמורת אונהזו (Unhasu) של צפון קוריאה. היא בוגרת של אוניברסיטת קים איל סונג, שנקראת על שם מייסד המדינה וסבו של בעלה.

כשקים ג'ונג און חצה את קו הפסקת האש ב-27 באפריל 2018 לפגישה עם נשיא דרום קוריאה באותם ימים, מון ג'יי אין, רי הייתה לצדו - רעיית מנהיג צפון קוריאה הראשונה שעשתה כך. בפסגה, אמרה רי שחשה קרובה לגברת הראשונה של דרום קוריאה, קים יונג סוק, מפני ששתיהן למדו שירה, כך נאמר בהודעה מהבית הכחול בסיאול, מושב הנשיא. רי הייתה מעורבת באופן פעיל בביקור כאשר נשיא דרום קוריאה מון ואשתו ביקרו בפיונגיאנג בספטמבר 2018. היא טיילה עם הגברת הראשונה של הדרום בבית חולים לילדים ובאוניברסיטה למוסיקה.

מדוע היא לא נראתה בציבור יותר משנה?

היעדרויות ממושכות אינן נדירות אצל רי. היא נעלמה מעין הציבור לתשעה חודשים ב-2016 ולתקופה של כארבעה חודשים ב-2017 וב-2019. בגלל הפרופיל הגבוה שלה במדינה שנשלטת בידי גברים, להיעדרויות שלה מתלוות שמועות על הריונות או סיבוכים בריאותיים. בתקשורת המדינתית מתעלמים מהתקופות בהן היא נעדרה מהעין הציבורית.

רי לא נראתה בציבור יותר משנה לפני שהופיעה בהופעת מוזיקה פומבית ב-16 בפברואר. ההופעה הקודמת שלה הייתה בינואר 2020, בחגיגות תחילת שנת הירח החדשה.

קים ג'ונג און ואישתו רי סול ג'ו בפתיחת שנת הירח החדשה / צילום: Reuters, Yonhap News Agency
 קים ג'ונג און ואישתו רי סול ג'ו בפתיחת שנת הירח החדשה / צילום: Reuters, Yonhap News Agency

היו תקופות שבהן היא הופיעה בציבור לעתים תכופות יותר. רי נראתה לצד בעלה בבייג'ינג במרץ 2018 כשנסע לשם להיפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג. היא הייתה בתפקיד המארחת כשהנשיא שי ביקר בפיונגיאנג בשנה שלאחר מכן. רי נראית לעתים תכופות לצד בעלה קים באירועים ציבוריים, שלא כמו נשות נשיאים צפון קוריאניים קודמים.

היא השתתפה ב-36 אירועים דיפלומטיים ב-2018 ובעשרה ב-2019, לפי NK Pro, אתר המוקדש לכיסוי צפון קוריאה. בסך הכל, נראתה בציבור במהלך השנים ביותר ממאה אירועים ציבוריים, כך על פי NK Pro.

מה אנו יודעים על ילדיו של קים ג'ונג און?

לקים ורי שלושה ילדים, על פי דיווחים ורישומי המודיעין של דרום קוריאה, אם כי מעט ידוע על הילדים האלה. הבכור הוא בן ונולד ב-2010 והבת, השנייה, נולדה ב-2013. ילד נוסף, שמינו לא ידוע, נולד ב-2017. כוכב ה-NBA לשעבר, דניס רודמן, שנפגש עם קים ג'ונג און כמה פעמים, אמר ששמה של בתו של קים הוא ג'ו אה (Ju Ae).

ילדיו של קים מעולם לא הוזכרו ולא נראו בתקשורת המדינתית. קים בעצמו היה במידה רבה אנונימי עד שהופיע באירוע ציבורי ב-2010. זה היה רק כשנה לפני שתפס את מקומו של אביו, קים ג'ונג איל, שבזמן שלטונו הקפיד על סודיות זהותם של נשותיו וילדיו.

מתי התחתנו קים ג'ונג און ורי?

קים התחתן עם רי ב-2009, כך אמרו מחוקקים של דרום-קוריאה, שעברו תדריכים בידי בכירי מודיעין של הדרום. אבל התקשורת הלאומית זיהתה אותה כאשת המנהיג רק ב-2012.

פרטים לגבי איך בני הזוג נפגשו אינם ידועים. התנהגותה הרגועה של רי לצד בעלה העניקה משמעות חדשה לתפקיד של הגברת הראשונה של צפון קוריאה, אומרים אנשים שעוקבים מקרוב אחר פיונגיאנג. בספרו של העיתונאי בוב וודוורד משנת 2020, "זעם", כתוב שבשנת 2018, כשבכיר המודיעין האמריקאי, אנדי קים, ביקר בפיונגיאנג ואמר למנהיג צפון קוריאה שהעישון מזיק לבריאות, העוזר הבכיר של נשיא ואחותו של קים, קים יו ז'ונג, קפאו על מקומם.

אבל רי דווקא חזרה על הצעתו של הנציג האמריקאי, כך נכתב בספר. היא הסבירה שהזהירה את בעלה בעצמה על סכנות העישון. מתיחת ביקורת על המנהיג העליון נחשבת לבגידה בצפון קוריאה, או לכל הפחות למעשה שאסור להעלות על הדעת.

איזה תפקיד שיחקה רי בחברה הצפון קוריאנית?

רי קיבלה את התואר "גברת ראשונ"ה בפברואר 2018, לקראת הפסגה של קים עם דרום קוריאה ועם ארה"ב. לפני כן כונתה לעתים קרובות "קומראד" ("חברה") בתקשורת המדינתית של פיונגיאנג. חודשים ספורים אחרי השדרוג, החלו העיתונים להשתמש בביטוי "הגברת הראשונה המכובדת", שלא נעשה בו שימוש מאז שנת 1974.

אנשים הצופים בפיונגיאנג אומרים שרי היא האישה הראשונה שלוקחת על עצמה תפקיד מסורתי של גברת ראשונה בצפון קוריאה ומשתמשת בהופעותיה הפומביות לכינון דימוי של אם הודאגת לבני עמה. כאחד הכלים הנוספים בארסנל מתקפת הקסם של בעלה, נראית רי רגועה ובעלת ביטחון לאור הזרקורים, כיאה למישהי שרגילה להופיע מול קהל מגיל צעיר.

באפריל 2018 נפגשה רי עם משלחת סינית שלא בנוכחות בעלה, מה שהביא כמה מומחים לצפון קוריאה להעריך שאולי מעתה יהיה לתה תפקיד נרחב יותר בענייני השלטון. אך מאז, נוכחותה הציבורית דווקא הצטמצמה.