אחרי 10 שנות מאבקים משפטיים: דיווחי המס של טראמפ הגיעו לידי התובע הכללי של מנהטן

לאחר שביהמ"ש העליון דחה את ניסיון טראמפ למנוע את המהלך, סיירוס ואנס ג'וניור קיבל לרשותו מיליוני דפי דיווחי מס ומסמכים נוספים של הנשיא לשעבר • התובע הכללי מעוניין לחקור את טראמפ, בין השאר, בגין הונאות מס

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Gerald Herbert
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Gerald Herbert

אחרי ניסיונות חוזרים ונשנים למנוע זאת, דוחות המס של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, הועברו לתובע הכללי של מנהטן בניו יורק. העברת המסמכים התאפשרו רק לאחר שבית המשפט העליון דחה ביום שני את המאמץ האחרון של הנשיא לשעבר לא לחשוף אותם.

משרד התובע הכללי של מנהטן, שבה התגורר טראמפ עד שעבר לבית הלבן בוושינגטון הבירה, ניסה להשיג את המסמכים התאגידיים של החברות של טראמפ וכן את דוחות המס שלו מאז 2011.

החקירה ארוכת השנים של התובע סיירוס ואנס ג'וניור זכתה לכתבות רבות בתקשורת לאורך השנים. דיווחים מוקדמים העלו כי משרדו בוחן תשלומים כספיים ששולמו מטעמו של טראמפ לנשים שטענו כי הוא ניהל איתן רומנים מחוץ לנישואים. טראמפ מכחיש עד היום את הטענות.

על-פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט מטעם משרד התובע, נראה כי ואנס מעוניין לחקור את טראמפ ואת החברה על שמו Trump Organization, בגין הונאות מס, הונאות של חברות הביטוח והונאות נוספות מול המערכת הבנקאית - בין היתר של שערוך נכסי הנדל"ן שברשותו. טראמפ דחה שוב ושוב את ההאשמות בדבר אי סדרים כספיים והאשים את החוקרים במניעים פוליטיים.

בנוסף, משרד התובע ראיין עובדי דויטשה בנק, אחד הנושים של טראמפ, על הלוואות שניתנו לו. על-פי ההערכות, הבנק הלווה לנשיא לשעבר יותר מ־300 מיליון דולר.

בתי המשפט תמכו בעמדת התובע

המאבק לקבלת מסמכי המס של טראמפ הגיע פעמיים לבית המשפט העליון של ארה"ב. בשתי הפעמים, סירב ההרכב לבטל פסיקות בית המשפט תחתון שצידדו בעמדת התובע המחוזי של מנהטן. ראש הרכב שופטי העליון, השופט ג'ון רוברטס, כתב חוות דעת שנתמכה ב-6 שופטים אחרים (עם התנגדות של 2 אחרים), ובה הוא דחה את הטיעון של טראמפ לפיו הוא חסין מפני חקירות פליליות ברמת המדינה כל עוד הוא מכהן כנשיא בבית הלבן.

יש לציין כי העובדה שרישומי המס הגיעו לידיים של התובע של מנהטן לא מבטיחה שהציבור יידע אי פעם מה כתוב בהם. הדרך היחידה הבטוחה שבה הציבור יכיר את התוכן המסמכים, היא אם ואנס יגיש לבסוף כתב תביעה שיכלול את המסמכים או לפחות את חלקם.