מסר למשקיעים: קבוצת הראל קבעה מדיניות לחלוקת דיבידנד

בכך מצטרפת הראל להפניקס, כששתיהן מתכוונות לחלק לבעלי המניות לפחות 30% מהרווח השנתי • במקביל הראל מבצעת שינוי מבני שצפוי לשחרר לה דיבידנד חד פעמי 310 מיליון שקל

מישל סיבוני / צילום: איל יצהר
מישל סיבוני / צילום: איל יצהר

כשלושה שבועות לאחר שחילקה לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף 107 מיליון שקל, קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שבניהול מישל סיבוני, מודיעה על מדיניות דיבידנד. בעקבות ההודעה עברה מניית החברה ממסחר בירידות שערים לעליות, כשהחברה נסחרת לפי שווי של כ-6.5 מיליארד שקל.

על פי הודעת הראל, "אושרה מדיניות חלוקת דיבידנד בשיעור של לפחות 30% מהרווח הכולל בדוחות השנתיים", של החברה הציבורית הראל השקעות, כאשר במקביל אושרה גם "מדיניות דיבידנד בהראל ביטוח", שהיא החברה הבת המרכזית בקבוצה.

על פי הודעת הראל החברה הבת הראל ביטוח תשאף לחלק לבעלת המניות שלה - הראל השקעות - 35% מהרווח הכולל. החלוקה בפועל של הראל ביטוח, וכפועל יוצא גם של החברה האם הציבורית הראל השקעות, עשויה להשתנות ולא להיות בהתאם למדיניות.

לדברי המנכ"ל סיבוני, "ההכרזה על מדיניות חלוקת הדיבידנד מבטאת את חוזקה וחוסנה הפיננסי של קבוצת הראל ואת אמונתנו כי החברה יכולה להמשיך ולייצר רווחים שיאפשרו לשתף את כלל בעלי המניות בהצלחת החברה באמצעות חלוקת דיבידנדים". מאז 2010 ועד היום הראל היא קבוצת הביטוח שחילקה הכי הרבה דיבידנדים, כ-2.29 מיליארד שקל בסך הכל בתקופה זאת - הרבה מעל רוב מתחרותיה.

בכך מצטרפת הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, לקבוצת הביטוח הפניקס שפרסמה בסוף אוקטובר האחרון כי הדירקטוריון שלה אימץ מדיניות חלוקת דיבידנד שנתי בשיעור של לפחות מ-30% מהרווח הכולל הניתן לחלוקה (כולל רכישות עצמיות של מניות).

באותו מועד אישר דירקטוריון הפניקס חברה לביטוח תוכנית לפיה החברה תחלק דיבידנד שנתי בשיעור של כ-30% עד 50% מהרווח הכולל של החברה, כל עוד החלוקה עומדת בכללים שקבעה רשות שוק ההון, בעיקר לגבי משטר ההון הרגולטורי.

לא מדובר על התחייבות לחלוקת דיבידנדים - הן במקרה של הראל והן במקרה של הפניקס, בדגש על חברות הביטוח שהינן ברות בנות מרכזיות בשתי הקבוצות הציבוריות הללו. זאת בעיקר משום המגבלות הרגולטוריות שמשפיעות לא אחת על יכולת חברות הביטוח לחלק דיבידנדים, כפי שקורה לעתים גם במערכת הבנקאית.

בד בבד המהלך, ובצלו, הודיעה הראל גם על העלאת חברת הביטוח הקטנה והרווחית EMI מהראל ביטוח לחברה האם הראל השקעות. EMI פועלת בתחום ביטוח ייעודי אחד והיא לא דומה באופיה להראל חברה לביטוח. מדובר בחברה רווחית, אשר מאז 2014 ועד תום שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 רשמה רווח מצרפי של כ-290 מיליון שקל.

על פי הראל, דבר זה (העלאת EMI להראל השקעות) יאפשר חלוקת דיבידנד חד פעמי של 310 מיליון שקל להראל השקעות וכן דיבידנד שוטף להראל השקעות הנאמד בסך של כ-40 מיליון שקל בשנה.

כך או כך, הראל השקעות היא חברת החזקות שעיקר עיסוקה בתחום הביטוח אך לא רק. תחת הראל השקעות יש מספר פעילויות שלא כפופות להראל חברה לביטוח, ובראשן בית ההשקעות הראל פיננסים, שמרכז את פעילויות הקבוצה בתחום השירותים הפיננסיים לטווח קצר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 רשם בית ההשקעות הראל פיננסים רווח כולל לפני מס של כ-33 מיליון שקל.

כמו כן, תחת הראל השקעות מוחזקות החזקותיה בכמה מסוכנויות הביטוח של הקבוצה, ובהן בסוכנות מדנס, בידידים, בסוכנות המשמר, בסטנדרד ביטוחים, בדקלה והראל UK. כמו כן, ציון החזקות מוחזקת על ידי הראל השקעות, כשתחתיה פועלת חברת חברה לנכסים.