אקזיטים | פיצ'ר

השותפות שנולדה ברבע שעה הניבה אחרי 15 שנה אקזיט של 300 מיליון דולר

מדיטייט, שפיתחה מוצר לטיפול בערמונית מוגדלת שפירה, נמכרה לאולימפוס לפי שווי של 300 מיליון דולר • המנכ"ל עדו קילמניק מספר על הדרך הארוכה ועל המו"מ עם הענקית היפנית • חברת קסניה, שהייתה מהמשקיעים הראשונים, תגרוף 34 מיליון דולר

עדו קילמניק, מדיטייט / צילום: תמונה פרטית
עדו קילמניק, מדיטייט / צילום: תמונה פרטית

חברת ההדמיה הרפואית היפנית אולימפוס הודיעה בסוף השבוע על רכישת חברת מדיטייט (MediTate) הישראלית, שפיתחה מוצר לטיפול בערמונית מוגדלת שפירה. אולימפוס, שנסחרת בבורסת טוקיו לפי שווי של כ-27 מיליארד דולר, השקיעה לראשונה במדיטייט ב-2018, אז הובילה סבב גיוס של 20 מיליון דולר בחברה. כבר אז נקבעה אופציה לרכישה, שאולימפוס בחרה לממש עכשיו. אולימפוס תשלם 250 מיליון דולר במזומן בעבור יתרת 83.3% מהחברה בהם היא עדיין אינה מחזיקה, כלומר העסקה נעשית לפי שווי של 300 מיליון דולר.

מדיטייט גייסה מהקמתה כ-37 מיליון דולר, כך שמדובר ברווח משמעותי לכל המשקיעים. אחת המשקיעות הראשונות הייתה חברת קסניה שנסחרת בבורסה בתל אביב, שהשקיעה כ-500 אלף דולר במדיטייט וצפויה לרשום הכנסה של כ-34 מיליון דולר. לפני ההודעה על העסקה נסחרה קסניה בשווי של 164 מיליון שקל. מלבדה, השקיעו בחברה משקיעים פרטיים ביניהם בנקאי השקעות מיקי ברונפלד, חברת LABORIE הקנדית וחברת P&T הסינית.

מדיטייט, שהוקמה ב-2007 על ידי המנכ"ל והיזם עדו קילמניק, מעסיקה 12 עובדים בלבד והמטה שלה נמצא בחדרה. בעקבות העסקה היא תהפוך למרכז פיתוח של אולימפוס בישראל.

כאמור, החברה פיתחה מכשיר לטיפול בערמונית מוגדלת שפירה, בעיה שכיחה מאוד אצל גברים מעל גיל 50 - כ־115 מיליון חולים סימפטומטיים בעולם, שוק של כ־10 מיליארד דולר בשנה. המוצר מאפשר הקטנה של הגידול באופן זעיר פולשני, ללא צורך בניתוח ונועד לבוא לאחר טיפול תרופתי כושל (כ-30% מנוטלי התרופות נושרים לאחר שישה חודשים ונשארים ללא טיפול).

המוצר מאושר לשיווק באירופה ובארה"ב, ובאוגוסט האחרון קיבל גם קוד שיפוי ביטוחי בארה"ב. זו הייתה ההתפתחות שהובילה להבשלת אופציית הרכישה ולאולימפוס ניתנו שישה חודשים לממש אותה. מדיטייט יוצגה מאז היווסדה וגם בעסקה הנוכחית באמצעות עו"ד עטיר יפה, שותף בכיר במשרד פרל כהן.

חממות הן לא רק לעולים חדשים

"מדיטייט היא החברה השמינית שאני מקים", מספר קילמניק. "כשסיימתי את הלימודים בהנדסת מכונות בטכניון, מיד הקמתי חברה לבניית מכונות. לאחר מכן שימשתי בתפקידים שונים, בעיקר סמנכ"ל מו"פ, בחברות מקבוצת מוטי ביאר ואורן גלוברמן, כמו ביי-פס ודיס-או-טק (שנמכרה לקייפון, היום חלק ממדטרוניק, ב-220 מיליון דולר, ג"ו), וגם בחברת ונטור (שנמכרה למדטרוניק במעל 320 מיליון דולר, ג"ו).

"הייתי גם ממייסדי חברת CIRC, שפיתחה פיתרון לא ניתוח לברית מילה בגיל מבוגר, למניעת איידס באפריקה שנסגרה לצערי, ממגוון סיבות פוליטיות, אבל לא לפני שעשינו 700 אלף פרוצדורות".

הרעיון למדיטייט נבט כשלאחת החברות בהן עבד קילמניק הגיע מהנדס מחברה בתחום הטיפול בערמונית המוגדלת. "שאלתי אותו איך הייתם עושים את זה? והוא אמר 'היינו קודחים בפרוסטטה, ובסוף התהליך במקום חדר ניתוח ירוק, היה לנו חדר ירוק עם נקודות אדומות'. אמרתי לו 'למה לא עשיתם נמק מבוקר, עם לחץ?'" מספר קילמניק. הטכנולוגיה דומה קצת לזו של CIRC, שפותחה אחר כך.

אחרי כמה חודשים פנה קילמניק לביאר, והציע לו את הרעיון. "הוא לא רצה לעסוק באורולוגיה כי כבר הייתה לו חברה בתחום הזה שפחות הצליחה ואז הוא עבר לקרדיולוגיה והצליח, אז הוא היה ממוקד בזה. שמתי את הרעיון בצד, אבל ב-2006 החלטתי להקים את החברה".

מדיטייט, שנקראה אז פרוטק, הוקמה בשותפות של קילמניק עם טובי סיוון, "אך לאחר אסון שהיה לו במשפחה הוא פרש לטובת ניהול העסק המשפחתי. הייתי שוב לבד ואמרו לי 'בוא תפגוש את ענת סגל מחממת קסניה'. ואני ידעתי שחממות הן גורם ממשלתי שאמור להשקיע ולקדם עולים חדשים. אמרתי - 'זה לא בשבילי. זה לא תקין לקחת לעולים את הפרנסה'. אז אמרו לי 'זה משהו אחר, זו חממה מופרטת'. טוב. באתי, פגשתי את ענת, תיארתי לה מה אני עושה ותוך רבע שעה החלטנו להיות שותפים".

הסכם השקעה עם אופציה לקנייה

את הניסוי הראשון ערכה החברה באיטליה: "30 חולים בשנתיים. על כל חולה נסענו לאיטליה לשבוע. אבל הנה ראינו שזה עובד. אז הלכנו לגייס כסף, מ'אנג'לים' בעיקר ולא מקרנות הון סיכון", מספר קילמניק. עד 2013 גייסה החברה כ-7 מיליון דולר, שהושקעו בניסויים הקליניים.

גם לאחר שקיבלה אישור למחקר בארה"ב ב-2015 הדברים לא הלכו בקלות. "מתחרה שלנו בשם יורוליפט (UroLift) בדיוק קיבלה שיפוי ביטוחי מדהים. הרופאים עשו כל כך הרבה כסף על הטיפול המאושר, שלא היה להם דחוף להצטרף למחקר. בכל זאת הצלחנו בסוף לגייס 18 מרכזים רפואיים בארה"ב וקנדה. תוך שלוש שנים גייסנו 200 חולים. הניסוי הסתיים ב-2018", הוא מסביר.

וכאן נראה היה שהעתיד מתחיל להיות ברור. "סגרנו הסכם שיווק עם חברה בשם Laborie. הם היו אמורים להשקיע בחברה, 8 מיליון דולר תמורת כ-16%, ואכן שמו מחצית מהסכום אבל אחרי כמה חודשים הם פתאום אמרו 'אנחנו צריכים לדבר'. מה קרה? מסתבר שלבורי עצמה נמכרה על ידי חברת ההחזקות שהשקיעה בה. והרוכשת החדשה לא התעניינה בתחום והתנערה מכל ההסכמים. במקרים האלה אתה יכול ללכת עם האגו או עם השכל, ואני מאוד שמח שלא הלכתי עם האגו ולא נכנסתי למאבק עם הרוכשים", אומר קילמניק.

במקום זאת יצאה החברה לסבב גיוס נוסף בו גייסה 10 מיליון דולר לפי שווי של 40 מיליון דולר. "אבל בסוף הסבב, ב-2017, אמרתי רגע, בואו ננצל את המומנטום, ויצאתי מיד לסבב חדש, כשהפעם היעד היה משקיע אסטרטגי".

זה היה הגיוס שנסגר ב-2018 בהובלת אולימפוס, בהיקף של 20 מיליון דולר ובשווי יותר מכפול מקודמו - 100 מיליון דולר, לפני הכסף. "בהתחלה הם רצו עבור 20 מיליון דולר כמעט לקנות את כל החברה. כך חברות גדולות מתנהלות. אנחנו לא התרגשנו, וניהלנו מו"מ במשך שבעה חודשים שבמהלכו הם הגיעו לארץ לא מעט פעמים, וכך הפכנו את ההסכם מהשקעה בלבד, להסכם השקעה עם שיווק ועם אופציה לקנייה על פי אבני דרך ברורות.

"יש לנו יחד המון עבודה"

קילמניק מסביר כי שוק הטיפול בערמונית שפירה נשלט על ידי הטיפול התרופתי: "97% מבעלי הערמונית המוגדלת שמטופלים, נוטלים תרופות. 3% הולכים לניתוח וזה תחום שאולימפוס מובילה בו. אנחנו לא רוצים לקחת נתח שוק מתחום הניתוחים אלא מתחום התרופות. הן עלולות לגרום לתופעות לוואי כמו ירידה בחשק המיני ועוד".

"כשבנינו את החברה לא הסתכלנו על השוק, באנו כמהנדסים תמימים ולפעמים אתה מגלה שאין לך שוק ולפעמים מגלים שיש שוק ענק ושהטיימינג מתאים זה מה שקרה לנו הפעם. אבל בלי לראות בעיניים שהמוצר שלך עוזר לבני אדם, בלתי אפשרי לדחוף חברה כזו קדימה 15 שנה. חשוב שיזם יהיה מרוכז במטרה ויבנה צוות שיכול לעבוד יחד כדי להשיג אותה. הצוות הוא הנכס הגדול ביותר של החברה בעזרתו תעבור כל מכשול, וכל כשלון יתברר כהזדמנות".

כעת תהפוך מדיטייט כאמור למרכז פיתוח של אולימפוס. "הם חברה מדהימה, אנשים טובים ומקצועיים ונחמדים מאוד. יש לנו יחד המון עבודה, ורשימה יפה של מוצרים חדשים שאנחנו מתכוונים לפתח".

אלי סורזון, מנכ"ל קסניה, אמר כי: "מדובר בהישג משמעותי בעל ערך רב לבעלי המניות של קסניה, שליוותה את מדיטייט משלב הרעיון ועד האקזיט. ההישג של מדיטייט מצטרף להצלחה של חברת פורטפוליו נוספת שלנו, פוליפיד, אשר השלימה בהצלחה IPO (הנפקה ראשונית לציבור) בנאסד"ק במהלך שנת 2020 (ונסחרת כעת לפי שווי של 202 מיליון דולר, לאחר שקיבלה גם השקעה מקרנות ARK, ג"ו). אנו מאמינים שחברות נוספות בפורטפוליו של קסניה ימשיכו להגיע להישגים טכנולוגיים ועסקיים משמעותיים״.

מדיטייט

פיתחה מכשיר לטיפול בערמונית מוגדלת שפירה ללא צורך בניתוח, שאושר לשיווק באירופה ובארה"ב • החברה, שהוקמה ב-2007 על ידי המנכ"ל והיזם עדו קילמניק, מעסיקה 12 עובדים בלבד והמטה שלה ממוקם בחדרה • גייסה מהקמתה כ-37 מיליון דולר כשבין המשקיעים חברת קסניה, בנקאי ההשקעות מיקי ברונפלד, חברת LABORIE הקנדית, חברת T&P הסינית וחברת אולימפוס שהשקיעה לראשונה במדיטייט ב-2018, ועתה מממשת את האופציה לרכישת החברה