איך הפכה אירופה למובילת שוק המכוניות החשמליות – ולמה זה כנראה זמני

סובסידיות ומגוון בדגמים עזרו להעלות את הביקוש מצד לקוחות, אך מה שקרה בסין מהווה תמרור אזהרה לכך שהתנופה הזו עשויה להימשך זמן מוגבל

מכונית חשמלית / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier
מכונית חשמלית / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier

אירופה רוכשת כלי רכב חשמליים בקצב שיא ועברה את סין כשוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, בעידוד סבסוד ממשלתי לרכישת כלי רכב כאלה ועשרות דגמים חדשים של מכוניות חדשות והיברידיות.

הנתח של היבשת בשוק המכוניות החשמליות בעולם הוכפל והגיע בשנה שעברה ל־43% אחוז, בעת שחלקן של סין וארה"ב בשוק כלי הרכב החשמליים הצטמצם.

אבל העלייה באירופה נשענת במידה רבה על תמריצים שהממשלות חילקו בזמן המגפה, ואנליסטים מזהירים כי התנופה עשויה להיבלם אם וכאשר הסבסוד הממשלתי ייפסק. רוב הסובסידיות הממשלתיות לרכישת כלי רכב חשמליים מוגבלות בהיקפן וצפויות לפקוע מתוקף עד סוף השנה הזו.

"השוק מאוד רגיש להנחות מצד ממשלות וחברות", אמר ארנט אלינגהורסט, אנליסט לנושא כלי רכב בחברת Bernstein Research. "מרגע שמוסרות הסובסידיות, מכירות כלי רכב חשמליים יירדו ב־30-40% לפחות למשך רבעון אחד או שניים".

בלי הסובסידיות, כלי רכב חשמליים הם עדיין הרבה יותר יקרים מכלי רכב מקבילים בעלי מנוע בעירה פנימית. זה לא צפוי להשתנות עד המחצית השנייה של העשור, כך אומרים אנליסטים, כשמחירי הסוללות צפויים לרדת עקב המצאת טכנולוגיות חדשות, הגדלת הייצור והגברת התחרות בתחום.

בהתחלה נקטו האירופאים גישה שהיו בה יותר מקלות מגזרים. האיחוד האירופי הידק במיוחד את הפיקוח על פליטות באופן עקבי ודחף את תעשיית הרכב להוציא לשוק יותר מכוניות חשמליות והיברידיות, או להיאלץ לשלם קנסות כבדים.

כאשר פרצה מגפת הקורונה, ממשלות שביקשו לספוג חלק מהזעזוע הכלכלי החלו לכוון סיוע לתעשיות הנמצאות בקו הראשון של המלחמה נגד שינוי האקלים. חלק גדול מהסיוע הזה התבטא בתמריצים ללקוחות לרכישת מכונות חשמליות, וזה הוביל לגידול בביקוש.

השינויים האלה שינו את התפישה בקרב מובילי התעשייה על כך לא קיים שוק שיצדיק את ההשקעות העצומות הכרוכות בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים.

"יש לנו תמריץ לבנות את המכוניות האלה... זה עוזר להפוך כל רכב חשמלי למאוד אטרקטיבי ללקוח", אמר הקאן סמואלסון, מנכ"ל וולוו, היצרנית השוודית הנמצאת בבעלות החברה הסינית Zhejiang Geely Holdings Group, "אבל בטווח הארוך הקלות המס האלה והתמריצים לא יהיו שם".

יצרניות כלי רכב החלו להוציא לשוק דגמים חשמליים בקנה-מידה משמעותי בשנה שעברה. פולקסוואגן, יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חשפה את דגמי ID.3 ו־ID.4. יצרניות רכבי יוקרה כמו BMW, מרצדס ואאודי השיקו רכבים חשמליים ברמה גבוהה. השנה, צפויה מרצדס להשיק את ה־EQS, שתהיה יורשת חשמלית ואוטומטית במדיה רבה לסדרה S היוקרתית.

כ־65 דגמים חדשים של מכוניות חשמליות הושקו באירופה בשנה שעברה - כפליים מסין - ועוד 99 צפויים להיכנס לשוק השנה. זה משתווה ל־15 השקות בצפון אמריקה בשנה שעברה ו־64 השקות מתוכננות השנה.

יצרנים אומרים כי התמריצים והקפיצה במגוון דגמי המכוניות החשמליות קרו בזמן הנכון ונתנו זריקת עידוד הן להיצע והן לביקוש.

"אתה צריך שיהיה לך המוצר הנכון להציע... זה מה שראינו בשנה שעברה באירופה", אמרה בריטה סיגר, חברה בחבר המנהלים בחברת דיימלר ואחראית על מכירות בכל העולם. "ההצעה טובה יותר, והסובסידיות עוזרות למכירות".

זמינות מכוניות חשמליות עם שמות מותג מוכרים גם היא עוזרת למכירות. הלגיר לנגלנד, פעיל איכות סביבה ופוליטיקאי לשעבר מנורבגיה, לא החזיק רכב כבר 25 שנים, אבל כשפורד הציגה גרסה חשמלית לגמרי של המוסטנג בשנה שעברה, הוא לא חשב פעמיים. "הייתי חייב לקנות אותה" אמר, ונזכר במוסטנג בה נהג כנער. כעת הוא לא יכול לחכות כבר שתגיע. "היא בצבע אדום דובדבן", הוסיף.

את הרכישה היה לו קל לעשות בעזרת סובסידיות שהפכו את נורבגיה לשוק הגדול ביותר בעולם לכלי רכב חשמליים ביחס לאוכלוסייה. עד כדי כך שפורד הקרינו פרסומת סאטירית בסופרבול בכיכובו של וויל פרל, שקרא לצרכנים אמריקאים לרכוש מכוניות חשמליות כדי "לרמוס את נורבגיה".

כריסטיאן בורג, המנהל עסק לבניית בתים יעילים מבחינה אנרגטית בגרמניה, נהג במכונית מדגם BMW X3 במשך שנים. כשהממשלה הגדילה את הסובסידיות על מכוניות חשמליות בקיץ שעבר, ביקש מענק לעסקים קטנים ועבר לגרסה החדשה וההיברידית של הדגם, ה־iX3.

"קיבלנו 3,750 אירו בתמריצים כספיים", אמר.

מכירת מכוניות חשמליות באירופה עלתה ב־137% בשנה שעברה והגיעה ל־1.4 מיליון כלי רכב, יותר מסין שחוותה עליה של 12% ומכירות של 1.3 מיליון מכוניות חשמליות, ויותר מארה"ב שם המכירות עלו ב־4% ונמכרו 328 אלף מכוניות, כך נמסר מ־ev-volumes.com, קבוצה החוקרת את הנתונים האלה.

מצב השוק האירופי מזכיר את שוק המכוניות החשמליות בסין לפני שנים ספורות. כשהחליטה בייג'ינג לעקוף את השווקים המערביים, נתנה הממשלה סובסידיות משמעותיות לרכישת כלי רכב וביקשה מיצרנים לוודא שאחוז מסוים מהמכוניות החדשות המיוצרות בכל שנה יהיו חשמליות.

המהלך הביא להקמת מאות חברות סטארט-אפ והגדיל את מכירות המכוניות החשמליות למעט יותר מ־8% עד אמצע 2019. אחר-כך קיצצה בייג'ינג בסובסידיות ביוני 2019, והמכירות צנחו, ושיעור כלי הרכב החשמליים שנמכרו ירד עד סוך השנה ל־5%. כשפרצה המגפה, מכירות כלי רכב חשמליים בסין ירדו עוד יותר. היעד שהציבה לעצמה הממשלה הסינית בזמנו, שעד שנת 2025 20% מכלי הרכב הנמכרים יהיו חשמליים, לא נראה כעת בר-השגה.

בייג'ינג החזירה את הסובסידיות על כלי רכב חשמליים בתחילת שנה שעברה, אך שוב קיצצה אותן בינואר במאמץ מחודש לגמול לקוחות מרכישתם.

באירופה, ממשלות המדינות שוקלות לסיים תוכנית של סבסוד רכישת כלי רכב חשמליים בסוף השנה הזו. אנליסטים אומרים כי ממשלות במדינות בהן תעשיית הרכב היא משמעותית, כמו גרמניה וצרפת, ייתכן כי הסובסידיות יימשכו גם אחרי סוף השנה.

בעוד רוב מנהיגי התעשייה מקדמים בברכה מאמצי ממשלות להניע שווקי טכנולוגיה חדשים כמו מכוניות חשמליות, יצרניות כלי הרכב חוששות שהסובסידיות יעזרו להן רק בטווח הקצר, וללא שינויים מבניים נרחבים יותר, לא יגרמו ליצירת שוק המתקיים בכוח עצמו.

במקום זה, הם דוחקים בממשלות להתמקד יותר בפיתוח תשתיות כמו תחנות טעינה, או תמיכה בבניית מפעלים לייצור סוללות, כמו גם הטלת מיסים נוספים על פליטות של פחמן דו-חמצני.