בחירות 2021 | פרשנות

פחות מחודש לבחירות: למרות המשבר והקורונה, הכלכלה בתחתית סדר העדיפויות

כשברקע משבר בריאותי-כלכלי עולמי, אפשר לצפות שמפלגות יציעו לבוחרים מדיניות כלכלית • גלובס בדק וגילה כי מרביתן לא טורחות להציג מצע כלכלי מפורט או תוכנית מעודכנת • רק שש מפלגות מרכזיות מתייחסות: ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה, יש עתיד, כחול לבן ומרצ

עצמאים ובעלי עסקים קטנים בהפגנה בכיכר רבין בשל הקורונה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף
עצמאים ובעלי עסקים קטנים בהפגנה בכיכר רבין בשל הקורונה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף

אחרי שנתיים ללא תקציב שנתי שנידון, תוכנן ואושר כהלכה, כשברקע משבר בריאותי-כלכלי עולמי, שבישראל מצטרף לאי יציבות פוליטית מתמשכת, היה אפשר לצפות שהמפלגות הגדולות ישקיעו בניסוח מצע כלכלי מפורט למצביע הפוטנציאלי בבחירות 2021. בימי המחאה החברתית זה קרה וגם בבחירות 2015 עם פריצתו של כחלון ומפלגת כולנו שאילצה מפלגות נוספות לדבר כלכלה. אבל שלושה שבועות לפני הבחירות התקשינו למצוא מצע כלכלי מפורט כהלכתו הכולל מקורות תקציביים ואופק תכנוני. מתוך 14 המפלגות המרכזיות שמתמודדות בבחירות לכנסת ה-24 נמצאו תוכניות או הבטחות כלכליות רק בקרב שש מפלגות.

יוצא דופן הוא המצע שפרסמה מפלגת ימינה של נפתלי בנט תחת הכותרת "תוכנית סינגפור", שבה מופיעים קיצוץ במסים, פחות משרדים ממשלתיים, הקפאת ההוצאה הממשלתית לחמש שנים, מלחמה בוועדים ועוד. הגם שמדובר במצע מפורט, גם שם חסרים מקורות תקציביים להבטחות השונות, בדומה לתוכנית העבודה שפרסמה ישראל ביתנו וגם בה יותר הבטחות מגזרות שנדרשות להתלוות להן.

נפתלי בנט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 נפתלי בנט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בישראל ביתנו מבטיחים הגדלת ערבות קרן הסיוע בקורונה מ- 15% היום לגובה של 33%, מענקים לעסקים קטנים והקלה בתשלומי ארנונה לבעלי עסקים לצד הרחבת הסבסוד לצהרונים ולמעונות יום לזוגות עובדים ומקור תקציבי - אין.

באתר של מפלגת תקווה חדשה נמצא סרטון קמפיין באורך 30 שניות ובו הבטחות שונות להענקת רשת ביטחון וסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים ודחיית תשלומי חובות לעסקים שקרסו. ב-24 בינואר הציג יו"ר המפלגה גדעון סער את תוכנית הסיוע באופן מפורט יותר - הענקת רשת ביטחון סוציאלי ומענקים לחזרה לשגרה של עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה; פתיחת השוק הישראלי לתחרות על ידי הורדת חסמי יבוא ויצירת תמריצים במטרה להביא לפתיחת עסקים חדשים בשיעור של 20% בשנה; הקמת מטה קבוע למלחמה בביורוקרטיה במשרד ראש הממשלה; הגברת התחרות; והורדת יוקר המחייה. ושוב - הבטחות יש, תוכנית עבודה מפורטת - אין.

לא מנסחות אלטרנטיבה

יש עתיד בולטת באופן עקבי לעומת יתר המפלגות ומציגה גם בבחירות האלו מצע כלכלי,  באורך 15 עמודים. היא מתחייבת בין היתר לקיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים, לחוק דמי אבטלה לעצמאים, להעלאת קצבאות הנכות ולשיפור שכרם של העובדים הסוציאליים.

החלק הכלכלי במצע של כחול לבן כולל חמש נקודות ולא תוכניות ביצוע מעשיות: הענקת תמריצים לחזרה לעבודה, יישום המלצות הוועדה למיגור העוני וצמצום פערים (איך? אין לדעת), וגם חיזוק העובדים העצמאיים ו"הורדת יוקר המחייה" - סיסמה שנשחקה קלות בעשור האחרון.

כשמדובר במפלגות אופוזיציה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעסקו בשנים האחרונות בביקורת על התנהלותו הכלכלית שהתעצמה על רקע משבר הקורונה, זה מפתיע יותר שהן לא התפנו לניסוח מעמיק יותר של תוכניות שמבססות אלטרנטיבה שלטונית.

מפלגת העבודה שקמה לתחייה לאחר בחירתה של מרב מיכאלי לא התפנתה עד כה לניסוח תוכניות כלכליות מכל סוג שהוא. התירוץ הרשמי הוא שזה ממש תיכף יקרה ואפילו מבטיחים שם ש"מפלגת העבודה מתכוונת להוביל סדר יום חברתי וכלכלי והפרדת דת ומדינה". אפשר רק להניח שמה שלא קרה עד עכשיו כבר לא יקרה.

מירב מיכאלי / צילום: גל חרמוני
 מירב מיכאלי / צילום: גל חרמוני

לעומת זאת במרצ עבדו בשבועות האחרונים על תוכנית כלכלית מפורטת הייעודית לטיפול במשבר הקורונה, שנכתבה בשיתוף מכוני מחקר סוציאל-דמוקרטים וצפויה להיות מושקת ביום רביעי השבוע. בין היתר נעזרו במרצ במכון יסודות שבראשו עומד עמית בן צור וכן בכלכלנית תמר בן יוסף. התוכנית כוללת הבטחות להגדלת מספר מיטות האשפוז, חינוך חינם מגיל שלושה חודשים ומענק קורונה לצוותים שנמצאים בחזית המלחמה בנגיף. מאיפה יבוא הכסף? במרצ מקווים להשית חלק מהעלויות על 120 המשפחות העשירות ולגייס מהן כמה מיליארדים על ידי מס קורונה חד פעמי של 2.5% על הכנסותיהן.

סדר היום הפוליטי רדום

במפלגות הערביות וכן במפלגות הדתיות לא נמצאו מצע או תוכנית כלכלית מעודכנת (במפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' טענו שבעתיד הקרוב יתפרסם גם הפרק הכלכלי של המפלגה), בדומה למפלגת הליכוד שלא עדכנה את המצע שלה כבר שנים ארוכות. לפני הבחירות הקודמות הציג נתניהו תוכנית כלכלית מפורטת יחד עם שר האוצר המיועד דאז ניר ברקת. לפני חודש הציג נתניהו תוכנית להזנקת הכלכלה יחד עם שר האוצר המכהן ישראל כ"ץ והיא כללה מענקים, מענקים ועוד מענקים. ביקורת נמתחה אז על השניים בטענה שמדובר בכלכלת בחירות ואף היועמ"ש הזהיר את כ"ץ משימוש לא ראוי במשאבי המדינה".

הקורונה והמשבר העצום הנלווה למגפה היו אמורים לקטוע שנתיים של מערכות בחירות שבהן רק שמענו מי מחרים את מי ואיך מרכיבים קואליציה בלי ביבי או רק עם ביבי, כשהחרדים באופוזיציה או השמאל וללא שום בשורה אמיתית בנושאי מהות. למפלגות ניתנה הזדמנות לשנות את המנגינה ולהציע לאזרח תוכניות עבודה לבחור מביניהן ורק אחר כך להתפנות להרכבת קואליציה שתצליח לשרוד כדי להביא להחלמת המשק הישראלי. סדר היום הפוליטי רדום ומלווה בנרפות את סדר היום של המגפה והטיפול הממשלתי בה. אם הפוליטיקאים היו משכילים לרכב על הגל ולדבר על מה שמעסיק את החברה הישראלית עכשיו היה נוצר דיון מעשי על הבראת הכלכלה הישראלית ביום שאחרי בחירות מספר ארבע.