הכנסות תמלוגי הגז הטבעי עלו על מיליארד שקל ב-2020, אך היו נמוכות מהצפי

משרד האנרגיה עדכן היום כי ההכנסות מאגרות ומתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים הסתכמו ב-1.105 מיליארד שקל - זינוק של 30% לעומת 2019 • היקף ההכנסות היה נמוך ב-400 מיליון שקל מהצפי בשל הירידה החדה בביקוש לאנרגיה בתקופת הקורונה

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

בשנת 2020 נרשמו לראשונה הכנסות מעל מיליארד שקל מאגרות ומתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים. כך עולה מדוח ההכנסות שפרסם היום (ב') אגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה. ההכנסות עמדו על 1.105 מיליארד שקל, עלייה של 30% לעומת 2019. עם זאת, מדובר בסכום הנמוך ב-400 מיליון שקל מהצפי, זאת בשל הירידה החדה בביקוש לאנרגיה בעקבות משבר הקורונה.

החלק העיקרי מההכנסות ב-2020 מגיע מתמלוגי הגז הטבעי, אשר הסתכמו בכ-1.09 מיליארד שקל, עלייה של כ-29.6% לעומת 2019. במשרד האנרגיה מסבירים כי העלייה נובעת מגידול של 48.4% בסך ההפקה של הגז הטבעי מהמאגרים הגדולים בישראל, כתוצאה מתחילת ההפקה ממאגר לוויתן ב-31 בדצמבר 2019. כמו כן, חיבור מאגר לוויתן הביא לגידול משמעותי ביצוא הגז הטבעי, בעקבות התחלה של יצוא הגז הטבעי למצרים והגדלה באופן משמעותי של היצוא לירדן.

מרבית ההכנסות מתמלוגי הגז הטבעי, כ-592 מיליון שקל, מקורם בקידוח תמר - סכום המשקף הפקה של כ-8.27 BCM גז טבעי.

בהשוואה ל-2019, ישנה ירידה של כ-29.2% בשיעור ההכנסות מסקטור הגז, הנובעת מירידה של מחירי הגז הטבעי. מחיר הגז הטבעי הממוצע המשוקלל ליחידת חום שהופקה ממאגר תמר בדצמבר 2020 היה 4.8 דולר, לעומת 5.512 דולר בדצמבר 2019 (ירידה של כ-13%). במונחים שקליים, הירידה חדה עוד יותר. לירידות אלה השפעה גדולה על מחירי החשמל בישראל. הירידה בכמויות ההפקה של מאגר תמר נובעת מירידה בכמויות המכירה לחברת החשמל, שהעבירה חלק מרכישותיה למאגר לוויתן.

משרד האנרגיה מציג השנה לראשונה גם הכנסות מתמלוגי הגז הטבעי ממאגר לוויתן בשנת 2020, אשר הסתכמו בכ-499 מיליון שקל, סכום המשקף הפקה של כ-7.32 BCM. ההכנסות מתמלוגים שמקורם ביצוא הסתכמו ב-273 מיליון שקל ומהווים כ-54.7% מסך התמלוגים ממאגר לוויתן. בנוסף לתמלוגי הגז הטבעי, נרשמו ב-2020 הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-8.7 מיליון שקל והכנסות של כ-4.9 מיליון שקל מאגרות.

במשרד האנרגיה צופים כי בשנת 2021 הכנסות המדינה מתמלוגים יעמדו על כ-1.15 מיליארד שקל. בנוסף לתמלוגים שגבה משרד האנרגיה בגין הגז הטבעי והמחצבים, גבתה המדינה גם מסי חברות ולראשונה השנה גם מס רווחים ומשאבי טבע ("מס ששינסקי") עבור הגז הטבעי. ההכנסות מ"מס ששינסקי" צפויות להיות מעל מיליארד שקל בשנת 2021, לפי הערכות רשות המסים.

בהודעתו לתקשורת, אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ כי "ההכנסות הגדולות מהגז הטבעי מגיעות רק כמה שנים לאחר הפיתוח. התמלוגים עברו השנה לראשונה את סכום מיליארד השקלים, וכשלוקחים בחשבון גם את מס החברות וההכנסות ממס ששינסקי, אנחנו מגיעים להכנסות גדולות בהרבה. השנה אנחנו מצפים לסכום כולל של כשלושה מיליארדי שקלים מכל סעיפי המיסוי על הגז הטבעי".

הקמת קרן העושר מתמהמהת

למרות העלייה בהכנסות מתמלוגים, נזכיר, כי רק בחודש ינואר, 9 שנים לאחר חקיקת חוק ששנסקי, העביר מאגר תמר לראשונה תשלום בפעימה ראשונה של כ-15 מיליון דולר בכפוף לחוק. לפי החוק, סכום ההיטל השנתי עולה לאורך שנות ההפקה, כאשר עם כניסתו של החוק לתוקף לפני כעשור, העניקה המדינה לחברות המחזיקות במאגרים דחיית תשלומים משמעותית, ואיפשרה להן לשלם לראשונה את מס ששנסקי רק לאחר שיכסו 150% מהשקעתן בפיתוח המאגר. לשותפות תמר, עם זאת, אפשרה המדינה להתחיל לשלם את המס רק אחרי שתכסה 230% מהשקעתה בפיתוח המאגר.

יתר על כן, הקמתה של קרן העושר - מתמהמהת. הקרן, שתפקידה לנהל את הכנסות המדינה מהיטלי רווחי משאבי טבע בראייה ארוכת טווח ולמען הדורות הבאים, אך עד לאחרונה עמדו חסמים משמעותיים להקמתה, ואף מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר כי העברת הכסף לקן מתעכבת, בשל "תכנוני מס" שמבצעות החברות. לאחרונה, חתם שר האוצר ישראל כ"ץ על תקנות מיסוי רווחים ממשאבי טבע, במטרה להסדיר את אופן תשלום מקדמות ההיטל שישלמו בעלי שדות גז ונפט, ולהסיר את החסמים בתחום.