NBA | פיצ'ר

מי מוכן לשלם מאות אלפי דולרים על קטעי וידאו מה-NBA שזמינים לצפייה חופשית ברשת

בעוד שתקופת קורונה הביאה לאובדן הכנסות של כ־2 מיליארד דולר, בליגת הכדורסל המפורסמת בעולם מצאו דרך נוספת לעשות רווחים • זירת מסחר מבוססת בלוקצ'יין משמשת פלטפורמה למכירת קטעי וידאו מעולם הספורט. ויש קונים

צילום מסך מאתר NBA top shot
צילום מסך מאתר NBA top shot

אין ילד או הורה שלא זוכר את הטירוף סביב איסוף הקלפים של שחקני כדורגל. אותם קלפים שהיו נמכרים במכולות השכונתיות, שמדי פעם אפשרו להם להחזיק "קלף נדיר" בתוך חוברת שכמעט ואין לאחרים. עכשיו נסו לדמיין, שבמקום לצעוד למכולת השכונתית, אתם יכולים לקנות ברגע זה קטע וידאו קצר של השחקן האהוב עליכם באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין, ושמאותו הרגע אתם היחידים בעולם שיש להם את הזכויות עליו. כמה הייתם מוכנים לשלם?

בשבוע שעבר נמכר קטע וידאו קצר באורך של 6 שניות של כדורסלן ה־NBA לברון ג'יימס מטביע סל במהלך משחק מנובמבר 2019. הרוכש שילם עבורו 208 אלף דולר. חמישה "רגעים" נדירים אחרים - Moments, כפי שמכונים קטעי הווידאו הללו בזירת המסחר - מליגת הכדורסל האמריקאית נמכרו במהלך החודש האחרון תמורת 100 אלף דולר ומעלה לכל "רגע". זירת המסחר החדשה הזו שייכת למיזם האספנות הווירטואלי NBA Top Shot שמשגע בשבועות האחרונים את ארה"ב.

מה יוצא לרוכש מזה? בדיוק כמו החזקה של ביטקוין או את'ריום בארנק הדיגיטלי, גם במקרה הזה זירת המסחר הווירטואלית מייצרת ערך כספי אמיתי עבור הנכס. רק שבמקום כסף וירטואלי יש בידיו משהו ממשי - פריט וידאו וירטואלי.

הווידאו האייקוני של לברון ג'יימס, שמוחזק בארנק הדיגיטלי, כמו פרטים אחרים לא נמכר בגלל ערך סנטימנטלי או רצון להיכנס לשוק האספנות, אלא פשוט משום שהוא יכול להביא תשואה פנומנלית לרוכש, ועשוי להימכר הלאה תוך כמה ימים או שבועות בסכום גבוה הרבה יותר.

בשונה מביטקוין לדוגמה או מהבורסה בוול סטריט, בעלות על ה"רגע" הנכון מייצרת תשואה מטורפת למי שמצליח לשים עליו יד. נכן לעכשיו נמצאים בזירת המסחר שלNBA Top Shot רגעים וירטואליים המוצעים למכירה עבור יותר מ־200 אלף דולר לפריט, שבמקור הם נמכרו עבור דולרים בודדים.

הרעיון הוא תולדה של שיתוף־פעולה בין הסטארט־אפ Draper Labs לבין ליגת ה־NBA, שהבינו שייתכן ויש כאן פוטנציאל מסחרי נוסף לא רע. הם רק לא העריכו עד כמה שזה יצליח.

על פי האתר, מאז אוקטובר 2020, כאשר החלו לצאת לשוק קטעי וידאו של שחקני כדורסל, נמכרו "רגעים דיגיטליים" בסכום של 275 מיליון דולר (נכון ליום שלישי בצהריים). 81 מיליון דולר מתוכם, רק בשבוע האחרון. בסך הכל נמכרו מאז אוקטובר האחרון 1.8 מיליון רגעים.

איך מתמחרים "רגע"

איך נקבע השווי של "רגע דיגיטלי"? קודם כל לפי השחקן שמופיע בו. קטעים של לברון ג'יימס מן הסתם שווים יותר מאלו של דני אבדיה הישראלי. בנוסף, חלק מהרגעים ממותגים אוטומטית לפי סולם שמעניק להם ערך: הרגעים שמכוונים להיות היקרים ביותר נמכרים תחת השםCosmic - רגעים "קוסמיים", והם משוחררים לשוק במנות קטנות מאוד. הצלחת לרכוש לארנק הדיגיטלי שלך רגע קוסמי שיצא לשוק בכמה דולרים? יכול להיות שיש לך ביד משהו ששווה מיד עשרות או מאות אלפי דולרים.

המחיר שבו יוצאים הפריטים לשוק על ידי NBA Top Shot הם לא יקרים יחסית. מחיר של חבילת פריטי וידאו רשמית באתר עומדת על בין 9 ל־230 דולר, מה שייצר באזז עצום לקראת תאריך הנפקה של חבילות. למי שהצליח לרכוש אחת כזאת מחכים בפנים כמה פרטי וידאו שונים ממשחקי NBA.

מהרגע שמישהו הצליח לרכוש חבילה כזו, האפשרות הבאה היא לייצר ערך באמצעות זירות מסחר שונות - שם אין יותר מחיר רשמי ומה שמשחק תפקיד בקביעת המחיר אלה כוחות השוק. במילים אחרות, שוק ספסרות פרוע: הצלחת לרכוש משהו במחיר רשמי, ועכשיו בזירות המסחר אתה מוזמן להציע את הפריט שלך ללא הגבלת מחיר.

כך, "הרגע" המדובר של לברון ג'יימס, שנמכר עבור 208 אלף דולר בשוק החופשי בשבוע שעבר, היה במקור חלק מחבילת רגעים שכללה כמה קטעי וידאו ונמכרה בעת הפצתה באתר הרשמי ב־230 דולר בלבד.

ליגות הפוטבול והבייסבול מחכות בפינה

מה הלאה? לפי דיווחים בארה"ב, Dapper Labs, שמקום מושבה בוואנקובר שבקנדה, החלה במו"מ גם עם שחקני עבר של ה־NBA במטרה להוסיף רגעי וידאו אייקוניים גדולים של שחקנים כמו מייקל ג'ורדן או מג'יק ג'ונסון ואחרים. בנוסף, החברה מנהלת מו"מ ליצור שיתוף־פעולה דומה עם ליגת הבייסבול האמריקאית (MLB) וליגת הפוטבול (NFL). הפוטנציאל הוא ברור בהתחשב בכך שה־NBA היא רק הליגה השלישית מבחינת הפופולריות שלה בארה"ב, אחרי הפוטבול והבייסבול.

 
  

מבחינת המודל העסקי יש כאן שלושה צדדים שנהנים מהעסק. המיזם מכניס כסף חדש ל־NBA - עניין לא מבוטל בהתחשב בכך שהליגה ספגה מכה קשה מאוד בתקופת הקורונה. הערכות מדברות על אובדן הכנסה של 2 מיליארד דולר בעונה שעברה, כך שכל דולר חדש יכול לסייע.

גם ארגון השחקנים הוא צד בהסכם, מה שמאפשר לשחקנים עצמם לגזור הכנסות מהעסקאות שמבוצעות. וכמובן, Dapper Labs נהנית מהפעילות הענפה. על פי דיווח ב־marketwatch החברה מקבלת כ־5% מכל פעולת מסחר שנעשית עבור "רגע".

לא רק ספורט: גם זומבים וחתולים וירטואלים

ה-NBA Top Shot הוא המוצר המצליח ביותר נכון להיום בתחום ה"איסוף הווירטואלי". אבל קיימים לא מעט מוצרים אחרים המשמשים כפריטי אספנות או מסחר כאלו, מחפצי אומנות ועד ציורים של זומבים. חלקם הגדול ניתנים לרכישה רק באמצעות כסף וירטואלי.

למשל, CryptoPunks הוא מוצר וירטואלי המאפשר רכישה של דמויות מצוירות מפוקסלות, הכוללות זומבים וחייזרים. הפרויקט הזה פותח על ידי Larva Labs האמריקאית ויצא לשוק ב־2017 וניתן לרכישה במטבע האת'ריום בלבד. כמות הפריטים ששוחררה לשוק היא קטנה מאוד, כ-10,000 בלבד, ובשבוע האחרון נמכרו שם זומבים וחייזרים וירטואליים עבור 17 מיליון דולר.

CryptoKitties הוא מוצר ששייך גם הוא ל־Dapper Labs. בזירה זו נמכרו איורים וירטואליים של חתולים. גם שם המכירות הן רק באמצעות את'ריום ועד היום נעשו בו עסקאות בשווי של 30.8 מיליון דולר.