מכה לחברת שפיר הנדסה: תוגדר כגורם ריכוזי בשוק

ועדת הריכוזיות החליטה לראשונה להכניס את חברת שפיר הנדסה שבשליטת משפחת שפירא לרשימת הגורמים הריכוזיים במשק • המשמעות: הכבדה רגולטורית על שפיר והימנעות אפשרית מהשתתפות במכרזים ממשלתיים בעתיד

משאית מערבל בטון של שפיר הנדסה / צילום: בר - אל
משאית מערבל בטון של שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

כחודש לאחר שגלובס חשף כי ועדת הריכוזיות בוחנת האם חברת שפיר הנדסה שבשליטת משפחת שפירא תיכנס לרשימת הגורמים הריכוזיים במשק, החליטה הוועדה להכליל את החברה ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק, זאת לפי החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות.

המשמעות היא הכבדה רגולטורית על הפעילות של חברת שפיר, שלה זרועות במספר רב של תחומים. מבחינת המדינה, המשמעות היא שוועדת הריכוזיות תידרש להביע את עמדתה ולשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית בכל פעם ששפיר תבקש לקבל רישיון או זכות מהמדינה.

הגורם הממשלתי נותן הרישיון או הזכות הוא המחליט, אך לוועדה השפעה משמעותית בנושא. מי שעומדת בראש הוועדה היא עו"ד מיכל הלפרין, שמשמשת כראש רשות התחרות. לצידה מכהנים מנכ"ל משרד האוצר, קובי בליטשטיין, ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון.

חוק הריכוזיות קובע כי "גורם ריכוזי" הוא, בין היתר, מי ש"הוא או קבוצת המחזיקים אליה הוא משתייך, בעלי זכות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים".

לפי בדיקת גלובס, שפיר או חברות הנשלטות על-ידה הן בעלות זכויות בתחומי תשתיות חיונית - באמצעות למעלה מ-10 זכויות ורישיונות שניתנו לה על-ידי מדינת ישראל. תחומי התשתיות החיוניות שבהן מחזיקה שפיר רישיונות או זכויות הם: חלוקת גז, רכבות, כבישים, מחצבים, נמלים, מכרות (פצלי שמן), חיפושי גז ונפט.

שפיר הנדסה , שבעלי השליטה בה הם האחים הראל (המנכ"ל), גיל, חן וישראל, נסחרת בבורסה בשווי של כ-8 מיליארד שקל ורשמה הכנסות בהיקף של 2.54 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020.

תגובת שפיר הנדסה: "החברה תלמד את משמעות הכללתה ברשימת הגורמים הריכוזיים. יצוין, כי הכרזה דומה הנוגעת לחברות אחרות בתחום לא פסלה אותן מהתמודדות במכרזי תשתיות ואנרגיה, בעיקר בשל רצון המדינה בריבוי משתתפים במכרזים השונים, כך שתישמר התחרות בתחום".