ההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה: ירידה משמעותית בכושר הגופני של בני 40+

הסקר שנערך בבית החולים בילינסון בקרב 30 איש גילה כי למרות שעבר זמן רב מאז החלימו מהקורונה, הם מתקשים להשתקם מן המחלה • "מטופלים רבים לא חוזרים לתפקוד מלא מבחינה גופנית שמתבטאת בפעולות יומיומיות או אפילו בחזרה לשגרת עבודתם"

בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון  / צילום: דוברות בית החולים רבין
בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון / צילום: דוברות בית החולים רבין

בית החולים בילינסון, אשר מפעיל את אחת המרפאות המטפלות במי שסובלים מהפגיעות ארוכות הטווח של מחלת הקורונה (Covid-19), פרסם ממצאים מבדיקות כושר גופני שנערכו בקרב המחלימים. הסקר נערך בקרב 30 איש אשר כבר זמן רב הם שליליים לקורונה, אך מתקשים להשתקם מן המחלה.

לנבדקים, שגילם הממוצע 45, נערכו שתי בדיקות. בבדיקה הראשונה הם התבקשו לבצע הליכה קצרה של 6 דקות. בפרק זמן זה הלכו המחלימים 450 מטר, כאשר ממוצע טווח ההליכה לגילם הממוצע הוא כ-700 מטר. בבדיקה נוספת הם התבקשו לשבת ולקום. המחלימים הצליחו לשבת ולקום 14 פעם בממוצע, בפרק זמן שבו לרוב יכול אדם בריא בגילם הממוצע לשבת ולקום 30 פעם בממוצע.

מבית החולים נמסר כי למרפאת המחלימים מגיעים בני גילאים שונים, בני 30 עד 80, עם פגיעות שונות במערכות כמו לב, ריאה, מערכת השריר והשלב ועוד. המכנה המשותף הוא הופעת התסמינים עם התחלואה בקורונה, והימשכותם גם לאחר שהמחלה הסתיימה. תסמינים אופיניים הם עייפות, שיעול מתמשך והפרעות בריכוז. המטופלים הם לאו דווקא אלה שסבלו מקורונה קשה או אושפזו.

ההמלצה של המרפאה למחלימים היא להוריד עומסים ולצאת להפסקות. זוהי המלצה שונה מזו הניתנת למחלימים ממחלות אחרות, לנסות ולהתאמץ כמה שיותר וכך לדרבן את עצמם להחזיר חלק מן היכולות שאבדו. מחלימי הקורונה (בדומה, למשל, למחלימים ממחלת הנשיקה - EBV), עלולים להחמיר את מצבם אם לא יהיו קשובים לצורך של גופם במנוחה.

" הדגש הוא להקשיב לגוף יותר מהרגיל ולהתקדם בעומסי התרגול באופן איטי, כדי לוודא שיש להם יכולת דיבור רציף בזמן מאמץ ואינם נכנסים לקוצר נשימה משמעותי", אומר רן לוי פיזיותרפיסט בביה״ח בילינסון. "מטופלים רבים לא חוזרים לתפקוד מלא מבחינה גופנית שמתבטאת בפעולות יומיומיות או אפילו בחזרה לשגרת עבודתם. בבדיקות שערכנו מצאנו כי הסיבולת הגופנית של המחלימים ירדה משמעותית כתוצאה מהמחלה וזה התבטא בקוצר נשימה, בכאבי שרירים ועוד.

כל המטופלים האלה סובלים מתסמינים שמלווים אותם גם לאחר החלמתם וכאן תפקידנו במחלקת הפיזיותרפיה להדריך אותם, להביא אותם לשיפור משמעותי ולתמוך בהם לאורך הדרך״.