זה לא רק נדמה לכם: בדיקת הקורונה כואבת פחות מבעבר

שינוי רשמי של משרד הבריאות בשיטת הבדיקה הוביל לכך שכיום המטוש אינו מוחדר לעומק הגרון ולא לעומק האף • מחקר שנערך עבור משרד הבריאות הישראלי הראה כי ניתן להגיע לאותה רמת דיוק כמעט כאשר נוטלים דגימה של רוק מפנים הלחי ומהחלק הקדמי יותר של האף

בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף
בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף

אם נדמה לכם שבחודש האחרון בדיקות הקורונה פחות כואבות ופולשניות מכפי שהיו, זו לא סתם הרגשה ולא סתם התרגלנו. הבדיקה לא רק כואבת פחות, היא גם פולשנית פחות.

שינוי רשמי של משרד הבריאות בשיטת הבדיקה הוביל לכך שכיום המטוש אינו מוחדר לעומק הגרון ולא לעומק האף. מחקר שנערך עבור משרד הבריאות הישראלי הראה כי ניתן להגיע לאותה רמת דיוק כמעט כאשר נוטלים דגימה של רוק מפנים הלחי ומהחלק הקדמי יותר של האף.

כאשר מחדירים את המטוש לעומק האף, כמות הווירוס שמשיגים גבוהה יותר, וזה משמעותי כאשר ההדבקה היא ברמה גבולית, אולם גם בשיטת הבדיקה החדשה הסיכוי לאתר חולים שהם באמת חולים ולא רק גבוליים הוא גבוה. משרד הבריאות החליט שכדאי לוותר על הדיוק המרבי כדי לעודד יותר אנשים להגיע לבדיקות. ההחלטה התקבלה כבר בנובמבר 2020, אולם רק בחודש האחרון חל השינוי בפועל ברוב תחנות הדיגום, לדברי מירי סיני, מנכ"לית חברת טרנטק, האחראית על ניהול רוב מתחמי הדיגום הגדולים.

השינוי שחל בשיטת הדיגום רלוונטי במיוחד כעת, כאשר מסגרות הלימודים חזרו לפעול. מאחר שהילדים אינם מחוסנים, הסיכון להתפרצות המחלה אצלם גבוה יותר. בדיקות פחות פולשניות יעודדו אותם להיבדק וכך לקצר שרשראות הדבקה בבית הספר, וגם להחזיר את ההורים לעבודה אחרי פחות ימי בידוד.

בעתיד תיתכן הקלה נוספת. בדיקות המבוססות על רוק, נמצאו גם הן כבעלות אחוזי דיוק גבוהים, והן אינן פולשניות כלל. כבר היום מותר לדגום ילדים או קשישים רגישים במיוחד בבדיקת יריקה או בבדיקה של רוק מהלשון. בהמשך, אם יוכח שבדיקות הרוק אמנם מדויקות כמעט כמו בדיקות המטוש או ממש כמוהן, ניתן יהיה לעבור לשיטה הזו, ובעצם לאפשר לנבדקים לדגום את עצמם.