ויליפוד | ניתוח

ארבעה בארבע שנים: למה אף מנכ"ל לא שורד תחת האחים יוסי וצביקה ויליגר

יבואנית המזון מחליפה מנהל בפעם הרביעית בתוך ארבע שנים • כעת הגיע תורה של עינת פלד-שפירא להודיע כי היא עוזבת את התפקיד • שרשרת העזיבות מעוררת שאלות לגבי קצב התחלופה בניהול החברה, שצומחת בקצב יוצא דופן, אפילו לענף שנמצא גם ככה בעלייה

בעלי ויליפוד, יוסי וצביקה ויליגר / צילום: איל יצהר
בעלי ויליפוד, יוסי וצביקה ויליגר / צילום: איל יצהר

הטלטלות בהנהלת ויליפוד נמשכות, ומנכ"לית רביעית עוזבת את יבואנית המזון שבשליטת האחים ויליגר בתוך תקופה קצרה של פחות מארבע שנים. בדרך-כלל, תקופת כהונה של שנה בלבד בחברה כזו נחשבת לקצרה, אבל כנראה שלא במקרה של ויליפוד.

עם מינויה לתפקיד, רבים בענף המזון העריכו כי עינת פלד-שפירא (43) "לא תשרוד בחברה אפילו שלושה חודשים". כך שלפחות עבור מי שמכיר את ויליפוד ואת בעליה הדומיננטיים, פלד-שפירא הצליחה לשרוד פי שלושה ממה שצפו לה בשוק, כשבכך שמה מצטרף לשורה של עזיבות אחרי קדנציה קצרה בניהול החברה. או כפי שהגדירו זאת היום גורמים בענף המזון: "שנה בויליפוד זה כמו שבע שנים בחברה אחרת".

עתה מצטרפת פלד-שפירא לשרשרת העזיבות. לפניה היה מיכאל לובושיץ, שהתפטר לפני שנה לאחר כהונה של שנתיים בויליפוד - מה שנחשב בזמנו לקדנציה ממושכת ביחס לקודמו בתפקיד - טים קרנקו, שעזב את החברה לאחר ארבעה חודשים בלבד. לפניו שימש כמנכ"ל אירם גרייבר, שהועזב לאחר שהאחים ויליגר השתלטו עליה מחדש.

הגם שמדובר בכהונה קצרה "רגילה" עבור ויליפוד, הרי שעדיין מדובר בתחלופת מנהלים יוצאת דופן בעולם החברות הציבוריות בישראל. עוד דבר שבולט בהקשר הנוכחי, היא המהירות שבה פלד-שפירא עוזבת את החברה. הודעת החברה לבורסה מציינת, כי היא תמלא את תפקיד עד ל-1 באפריל, וזאת לעומת סטנדרט של תקופת הודעה מוקדמת (במגוון נסיבות עזיבה) ארוכה בהרבה מאשר חודש בחברות ציבוריות עבור תפקידים בכירים.

בדוחות השנתיים של החברה ל-2019 צוין, בין היתר, כי "אין שינוי של ממש בתנאי העסקתה של עינת פלד-שפירא לעומת תנאי כהונתו של קודמה מיכאל לובושיץ". בהקשר זה נציין כי לובושיץ, שהיה מנכ"ל החברה מ-1 בינואר 2018 עד ל-2 במרץ 2020, היה זכאי לדמי ניהול חודשיים של 73 אלף שקל, ולמענק תלוי תוצאות בהיקף של עד 330 אלף שקל לשנה. כמו כן, חברת הניהול של לובושיץ הייתה זכאית לתשלום חודשי קבוע של 5,000 שקל בגין הוצאות הרכב שבבעלותה.

מי באמת אחראי לתוצאות החיוביות? 

חוץ מהקדנציות הקצרות, המשותף לעזיבות האחרונות הוא שהן נעשות על רקע תוצאות חיוביות בחברה, וכי הסיבה לעזיבה אינה נוגעת לתפקיד שנסגר מראש עם המנכ"ל הפורש, וזאת על אף שמאז מונו מיכאל לובושיץ ואירם גרייבר לתפקידים בכירים בשתיים מהחברות הגדולות בענף המזון. לובושיץ המכהן כמנכ"ל יינות ביתן-מגה וגרייבר משמש כסמנכ"ל בתנובה (וקודם לכן שימש כמנכ"ל קופיקס).

בימים הקרובים תפרסם ויליפוד את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020. על המומנטום החיובי שבו נמצאת החברה מזה תקופה ארוכה, ניתן ללמוד גם מהתוצאות שפרסמה לחודשים ינואר עד ספטמבר 2020, וגם מהצמיחה במכירות שהחברה מציגה כפי שמשתקף מנתוני סטורנקסט.

בסיכום 2020 הצליחה ויליפוד להציג צמיחה של 26% במכירות הכספיות לשוק הקמעונאי שעמדו על 546 מיליון שקל, וזאת בעוד שקצב הצמיחה הממוצע בשוק המזון והמשקאות היה כ-9%.

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 מכירות החברה צמחו בכ-18% לעומת התקופה המקבילה ב-2019 לסך של 345 מיליון שקל. הרווח הגולמי של החברה צמח ב-28% לסך של 115 מיליון שקל, והרווח התפעולי עלה בכ-43% לסך של כ-50 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי טיפס בכ-2% לסך של 38 מיליון שקל.

צמיחה גם בשנים בלי קורונה


אם כן, מדוע על רקע התוצאות החיוביות שהחברה מציגה, הטלטלות בהנהלה אינן נפסקות? בשוק מייחסים את השינויים הללו לדומיננטיות של בעלי השליטה בחברה, האחים צביקה ויוסי ויליגר, ולמעורבות שלהם בחברה באופן יומיומי.

כך או כך, נראה שהטלטלות הללו לא הטרידו את שוק ההון, שככל הנראה מייחס את התוצאות החזקות לחברה ולבעליה, ולא לשיטת הניהול של מנכ"ל כזה או אחר.

אין ספק שגם משבר הקורונה תרם במידה רבה לצמיחה של החברה בשנה החולפת, אולם הצמיחה שמאפיינת את החברה לא החלה בשנה האחרונה - למעשה כבר ב-2019 הייתה ויליפוד ספקית המזון הצומחת ביותר בשוק מוצרי הצריכה הישראלי, וב-2020 הייתה השנייה בצמיחתה אחרי ספקית הביצים מ.לסר.

ממצגת שפרסמה ויליפוד למשקיעים עולה, כי בארבע השנים האחרונות החברה הוסיפה למגוון שלה מעל 200 מוצרים חדשים. כיום כ-80% מהמוצרים המשווקים על ידה הם בבעלות, והיתר של מותגים בינלאומיים המשווקים על ידה. במסגרת זו, מתמקדת ויליפוד בקטגוריות עם רווחיות גולמית גבוהה יחסית. בשנתיים האחרונות הרשת הצליחה לשמור על מעמדה כשחקנית נוכחת בשוק החלב, גם לאחר שספגה מכה כשאיבדה את הזיכיון ליבוא המותג ארלה לטובת שטראוס.

סיבוב שלישי של האחים ויליגר

לפני כשלוש וחצי שנים השתלטו האחים צביקה ויוסי ויליגר בפעם השלישית על יבואנית המזון ויליפוד השקעות - לאחר שמכרו אותה פעמיים בעבר (לידי ארקדי גאידמק ואלכסנדר גרנובסקי) במימושים שהניבו לכיסיהם תמורות בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

ההשתלטות השלישית הושלמה באופן מלא כשהאחים לקחו לידיהם את מושכות הניהול בוויליפוד באמצע שנת 2017, ושוב התברר כי הם יודעים את העבודה: בשלוש השנים האחרונות טיפסה מניית ויליפוד השקעות בכ-87% לשווי חברה של 465 מיליון שקל.

החברה הבת, ויליפוד אינטרנשיונל, אשר החלה להיסחר בת"א ביוני השנה (לאחר שעד אז נסחרה בנאסד"ק בלבד) זינקה אף היא בשיעור תלת-ספרתי, לשווי של למעלה ממיליארד שקל.

לאחרונה הם אפילו הכניסו לחברה הבת, אשר מרכזת את פעילות הקבוצה בתחום של יבוא ושיווק מוצרי מזון, קבוצת משקיעים שכוללת את הפניקס, מיטב דש ומורי ארקין תמורת כ-43 מיליון שקל, בתמורה לקצת פחות מ-5% ממניות חברת היבוא (וזאת בנוסף לאופציות במסגרת אותה עסקה).

האחים ויליגר חולשים על כ-73% ממניות ויליפוד אינטרנשיונל , בעיקר באמצעות החברה האם ויליפוד השקעות (המחזיקה ב-62% ממניות). בוויליפוד השקעות עצמה שולטים האחים ויליגר באמצעות החברה הזרה BSD (לשעבר אמבלייז), שמחזיקה ב-62% מהמניות.