החתונות והמסעדות חוזרות: מה עוד צפוי להיפתח בשבוע הבא?

במסגרת הפעימה השלישית ליציאה מהסגר, יחודשו הלימודים בחטיבות הביניים, ותתאפשר חזרתם לפעילות של ענפי המלונאות, התרבות, ההסעדה והאירועים • צעדי הפתיחה מתבצעים למרות התנגדות הדרג המקצועי במשרד הבריאות, לאחר שאתמול עלה מקדם ההדבקה וחצה את רף ה-1

גן אירועים / צילום: אסף מרדכי
גן אירועים / צילום: אסף מרדכי

בצל בלימת מגמת הירידה בתחלואה, ביום ראשון הקרוב יוסרו מגבלות רבות שליוו את השנה האחרונה כמעט ברצף, ותתאפשר חזרתם לפעילות של ענפי המלונאות, התרבות, ההסעדה והאירועים. צעדי הפתיחה מתבצעים למרות התנגדות הדרג המקצועי במשרד הבריאות, שהתריע כי פתיחה מהירה של כלל הענפים עלולה להוביל לזינוק מחודש במגמות התחלואה, לאחר שאתמול עלה מקדם ההדבקה וחצה את רף ה-1.

ובכך, במסגרת הפעימה השלישית ליציאה מהסגר, יחודשו הלימודים בחטיבות הביניים כפי שנקבע מראש. תלמידי כיתות ז'-י' ישובו ללימודים בערים ירוקות וצהובות, וכך גם בערים כתומות עם 70% מחוסנים. הקלות על התקהלויות והן יוגבלו ל-20 בחלל סגור ול-50 באוויר הפתוח. בתי קפה ייפתחו בהתאם לכללי התו הסגול, כאשר בחלל הפנימי של בתי העסק יוכלו לשבת סועדים שהשלימו שתי מנות חיסון. בתי מלון, גני אירועים, ואטרקציות יחזרו לפעילות, והכניסה אליהם תתאפשר רק למי שנושא את הדרכון הירוק.

במשרד הבריאות אמנם חוששים מפני זינוק בתחלואה לאחר מסיבות הפורים שנערכו ברחבי הארץ בשבוע שעבר למרות המגבלות, אך הפתיחה מתבצעת גם ללא עמידה ביעדים שהוגדרו מראש כתנאי סף, וביניהם - ארבעה מיליון בני אדם שהשלימו שתי מנות חיסון, הגעה לשיעור מתחסנים של 95% לפחות בקרב בני 50 ומעלה, ומקדם הדבקה נמוך מ-1, לצד יציבות במספר החולים הקשים. הפרמטר היחיד המצוי בהלימה לקריטריונים, הוא מגמת ירידה במספר החולים המאושפזים במצב קשה.

גם בנתב"ג צפויות הקלות, זאת לאחר שאתמול אישר קבינט הקורונה את התנאים לפתיחה מחודשת של השמיים, תוך צמצום פעילותה של ועדת החריגים. לפי המתווה החדש, תתאפשר כניסה של 3000 ישראלים בכל יום דרך נתב"ג, אזרחים מחוסנים יוכלו לצאת מישראל ללא מגבלה, תוכבד אכיפת הבידוד בקרב לא מחוסנים, בעוד מחלימים ומחוסנים יחוייבו בבדיקות לפני חזרתם. התקנות החדשות יובאו לאישור הממשלה בימים הקרובים, באופן שיאפשר בין השאר לישראלים לשוב לארץ ולהצביע בבחירות.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס התריעה בפני השרים כי לשקול את הסיכון העולה מפתיחת נתב"ג שיכול להוות שער כניסה לווריאנטים, שעה שבה היכולת האכיפתית מוגבלת, וכך גם הכלים הטכנולוגיים. בישיבת קבינט הקורונה, אמרה פרייס: "אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בעוד חודש אומרים 'איך הכנסנו בלי פיקוח ובלי אכיפה וקרתה פה קטסטרופה' ולסכן את מבצע החיסונים. בואו נחזיר את כולם, אבל נוודא בידוד ונפעיל אפליקציה שתוכל לפקח על הבידודים".

גם מומחים המנטרים את מגמות התחלואה לאורך השנה האחרונה, מזהירים מפני תוצאות של פתיחה מהירה. לפי פרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית, התרת התקהלות של מאות אנשים בארוע, ברמת תחלואה נמוכה בהרבה, הביאה ביוני להתפרצות ועלייה אקספוננציאלית, בגלל 'הדבקות על' בארועים (הדבקות של עשרות ואפילו 100 מאותו הארוע התרחשו ביוני).

לדברי גזית, "כעת יש התחסנות, אך גם בהנחה מאד אופטימית של הגנה של 90% מהדבקה והעברה, הרי שארוכים כאלו יובילו להדבקה של עשירית מהמספר ביוני. זה לא 0, אלא יכול להגיע ל 10 בארוע כזה. זה יגרום לדחיפה של המגפה כלפי מעלה, ואיתה התחלואה הקשה. קשה להניח שברמת ההתחסנות הנוכחית נראה בחודש הקרוב עלייה באשפוז שתביא למצב של סגר, אבל באזורים מסויימים, וכיום במגזר הערבי, המשלבים תחלואה גבוהה והתחסנות נמוכה, המחלה תכה חזק יותר ותביא לפגיעה בחיי אדם ובשגרה. מומלץ לשקול בדיקות המוניות במקומות כאלו, והתנהלות דיפרנציאלית דומה, בכדי למנוע פגיעות כאלו בחיי אדם".