הולנד: מטען התפוצץ בבניין שמשמש כמרכז לבדיקות קורונה

המטען התפוצץ בשבע בבוקר, כשהוא גורם להרס במבנה אך ללא נפגעים, והמשטרה הגדירה את הפיצוץ "פעולה מכוונת" • הולנד נמצאת תחת סגר וסגר לילי בחודשיים האחרונים, ולאחר שהממשלה החליטה ברגע האחרון להאריך אותם עד לאמצע מרץ, החלו הפגנות אלימות בערים מרכזיות

מיקום הפיצוץ נבדק על ידי חוקי מז"פ / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw
מיקום הפיצוץ נבדק על ידי חוקי מז"פ / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw

פיצוץ שאירע הבוקר במרכז לבדיקות קורונה בעיר הולנדית היה מכוון ובוצע על ידי הטמנת מטען צינור קטן; כך מסרה היום המשטרה בהולנד, שהגדירה את הפיצוץ "פעולה מכוונת". המטען התפוצץ בשבע בבוקר, כשהוא גורם להרס במבנה אך ללא נפגעים. שומר שהוצב במקום דיווח עליו למשטרה, שמצאה רסיסי מתכת באזור. הוא הוטמן בחזית בניין בעיר בופנקרספל (Bovenkarspel) מצפון לאמסטרדם שבו מתקיימות בדיקות קורונה.

הולנד נמצאת תחת סגר כבר מחודש דצמבר, שכולל את סגירת כל החנויות הלא-הכרחיות, השעיית הלימודים והגנים וצעדים נוספים הכוללים סגירת מוזיאונים, בתי קפה ומסעדות ברחבי המדינה. בסוף ינואר הודיעה הממשלה על הוספת סגר לילי על המדינה, בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. בתגובה התקיימו הפגנות אלימות נגד ההחלטה בערים מרכזיות בהולנד.

הסגר והעוצר הלילי היו אמור להסתיים בפברואר, אולם הממשלה החליטה ברגע האחרון להאריך אותם עד לאמצע מרץ, מה שהביא להתחדשות המחאה ולאכזבה של רבים. זאת, במיוחד על רקע השיעור היורד של התחלואה עד אז, שעמדה על כ-2,800 מקרי קורונה חדשים ביום, לעומת 12,000 מקרים בדצמבר. הממשלה נימקה את המשך הסגר והעוצר במוטציות המאיימות להתפשט במדינה. כעת עומד שיעור התחלואה על 4,500 מקרים חדשים ביום.

היום אמורות להירשם הקלות מסוימות בסגר, כאשר מספרות ייפתחו לציבור לראשונה. במקביל, המדינה מתכוננת לבחירות שיתקיימו בעוד כשבועיים (17 במרץ), שנתפסות במדה רבה כהצבעה על דרך ההתמודדות של ממשלתו של מארק רוטה עם מגפת הקורונה עד כה.

זהו אינו המקרה הראשון של אלימות נגד מה שנתפסים כמייצגים את המאבק בקורונה. מוקד אחר ששימש לבדיקות קורונה הוצת ונשרף במהלך המהומות בינואר, וסוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי ראש מכון הבריאות הלאומי בהולנד מסתובב כשהוא מלווה בשומרי ראש, מחשש לפגיעה בו. "זה מטורף", אמר בתגובה לפיצוץ שר הבריאות ההולנדי, "במשך יותר משנה אנחנו סומכים על עובדי הבריאות בקו הראשון של המאבק, ועכשיו אירוע כזה".