טקסס: המחוקקים רוצים להעניש את חברות החשמל והאנרגיה שאחראיות לאסון במדינה

תוצאות מחדל החשמל בטקסס שהותיר מיליונים באפלה ובקור ממשיכות להדהד • ראשת מועצת השירותים הציבוריים במדינה התפטרה, לאחר שסגן המושל וחבר בית הנבחרים מטקסס מתחו ביקורת על חוסר המוכנות של המועצה לסערות החורף

טקסנים משתמשים בפנס של הטלפון הסלולרי כדי לראות את המצרכים בחנות בדאלאס בזמן הפסקת החשמל / צילום: Associated Press, LM Otero
טקסנים משתמשים בפנס של הטלפון הסלולרי כדי לראות את המצרכים בחנות בדאלאס בזמן הפסקת החשמל / צילום: Associated Press, LM Otero

מחוקקים בטקסס רוצים להעניש את חברות האנרגיה ואת המנהלים שלהן על אסון החשמל בטקסס, שהיו לו תוצאות קטלניות לאחר שבעקבות תנאי מזג האוויר הקיצוני ששררו במדינה נותרו מילונים מתושבי טקסס ללא חימום ומי שתייה.

טקסס עשתה רפורמה במערכת אספקת החשמל לאזרחים לפני כ-20 שנה. במסגרתה, היא עברה משימוש בחברות אנרגיה שפעלו תחת רגולציה מלאה, לחברות פרטיות שמייצרות ומוכרות חשמל ללקוחות, וחייבה 60% ממשקי-הבית לקנות חשמל דרך חברות אנרגיה פרטיות לא־מפוקחות.

משק החשמל "החדש", שנוצר במדינה תחת שליטת הרפובליקאים, היה אמור לספק חשמל זמין ומוזל למיליוני תושבים. במקום זאת, התברר כי ברגעי משבר המערכת קרסה לגמרי, ובדיקה של "וול סטריט ג'ורנל" מהשבוע האחרון העלתה כי דווקא הלקוחות של החברות הלא־מפוקחות שילמו הרבה יותר מאלה שנותרו עם החברות המסורתיות.

על-פי הבדיקה של העיתון, הלקוחות של החשמל המופרט שילמו 28 מיליארד דולר יותר עבור חשמל מאז שנת 2004, לעומת מה שהיו משלמים על-פי התעריף הנדרש מלקוחות של חברות החשמל הוותיקות.

המדינה הגישה תביעה בגין חשבונות של אלפי דולרים

התובע הכללי בטקסס, קן פקסטון, הגיש ביום שלישי תביעה נגד חברת גרידי (Griddy Energy), על כך ששלחה חשבונות חשמל עצומים לכמה לקוחות בגלל הסופה. חלק מהחשבונות הגיעו לסכום של 9,000 דולר, כך נכתב בתביעה.

גרידי גובה מלקוחות 10 דולר בחודש ומאפשרת ללקוחות לשלם מחיר סיטונאי על חשמל במקום תעריף קבוע. המחיר הסיטונאי זינק כשהטמפרטורות ירדו מתחת לאפס כתוצאה מהסופות, והחברה גלגלה את המחיר הזה ללקוחות.

"גרידי הונתה טקסנים והחתימה אותם על שירות, אשר בעתות משבר הביא לכך שאנשים ספציפיים הפסידו אלפי דולרים מכספם. כשטקסנים נאבקו לשרוד בסופת החורף הזו, גרידי הקשתה על חייהם עוד יותר בכך שדרשה מהם סכומים מופקעים כל יום", אמר פקסטון.

זו לא התביעה הראשונה שמוגשת בפרשה שמסעירה את טקסס אך גם את ארה"ב בכלל. בשבוע שעבר הגישה לקוחה פרטית של החברה תביעה ייצוגית בגובה מיליארד דולר. במסמכים שמסרה לבית המשפט, היא ציינה כי קיבלה חשבון חשמל בגובה 9,340 דולר, כשהחשבון הממוצע שהיא מקבלת נע בין 200 ל־250 דולר.

גרידי מגלגלת את האשמה למדינה

חברת גרידי כתבה באתר שלה כי "לא נותרה לה ברירה אלא לסגור את החשמל". החברה גלגלה את האשמה למועצת החשמל של טקסס (ERCOT), הארגון המפעיל את רשת החשמל של המדינה. גרידי ביקשה מ־ERCOT "סיוע חירום" ב־16 בפברואר, אך לדבריה בארגון "לא נקטו שום פעולה".

חברת חשמל טקסנית נוספת, Brazos Electric Power Cooperative, הגישה מאז האירוע מסמכים לפשיטת רגל. החברה משרתת יותר מ־1.5 מיליון לקוחות בטקסס ועובדת, בדומה לגרידי, כקואופרטיב הרוכש חשמל בסיטונאות וגובה מהלקוחות מחיר סיטונאי ולא סכום קבוע למגה וואט שעה. מנהל החברה הסביר כי הגשת מסמכי צ'פטר 11 נועדו להגן דווקא על לקוחות החברה "מחשבונות חשמל שלא ניתן לעמוד בהם".

בתוך כך, ראשת מועצת המשאבים הציבוריים בטקסס, דיאן וולקר, התפטרה מתפקידה. זאת לאחר שסגן מושל טקסס דרש ממנה כי תפרוש ואמר כי המועצה בראשותה, האחראית על רשתות החשמל, הטלפון, המים והביוב, לא דאגה למוכנותם כהלכה של התשתיות עוד בטרם הכתה הסופה בטקסס במלוא כוחה.