חברת הביטוח מגדל סוערת, בעל הבית נעלם, והממונה בוחר לעמוד בצד

לאחר שנראה היה כי מגדל צלחה שורה של עימותים בצמרת, שבהם "כיכב" בעל השליטה שלמה אליהו, פרץ עימות אישי חריף בין מנכ”ל מגדל ביטוח רן עוז ובין היו"ר מוטי רוזן • האם וכיצד מושפעים מכך המבוטחים, העמיתים והמשקיעים בקבוצת הביטוח

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל / צילום: תמר מצפי

כמה חודשים לאחר שנדמה היה שקבוצת הביטוח מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, אולי הצליחה להשיג שקט תעשייתי בצמרת הניהולית, לאחר מאבק מתוקשר שהוביל אשתקד להדחת יו"ר חברת הביטוח ניר גלעד והזזת בעל השליטה מתפקידיו בחברת הביטוח, התברר השבוע כי החברה לא פסקה לייצר דרמות של סערות בינאישיות בצמרת.

הפעם מדובר בעימות חריג ופומבי בין שני האנשים שאמורים להוביל את מגדל חברה לביטוח, המרכזת את עיקר פעילות הקבוצה:  מוטי רוזן, היו"ר החדש (אך הוותיק בענף הביטוח) מהצד האחד; ורן עוז, המשמש כמנכ"ל מגדל ביטוח בשנה וחצי האחרונות, מהצד השני.

הסכסוך בין השניים גלש לפסים אישיים, והם מאשימים זה את זה בהתנהלות לא תקינה ומנוגדת להוראות. היו"ר רוזן טוען כי המנכ"ל ניסה למנוע את מינויו, ומאז שמונה פועל לחסימתו, ומהצד השני טוען המנכ"ל עוז להתערבות מוגזמת של היו"ר בהתנהלות החברה, הנובעת לכאורה מרצונו לשמש כ"מנכ"ל-על".

צריך לציין כי העימות הנוכחי וגם קודמיו בצמרת ההנהלה של מגדל לא קשורים להתנהלות היומיומית של מגדל מול המבוטחים והחוסכים לפנסיה, אבל הם עשויים להשפיע על ההתנהלות העסקית של החברה לאורך זמן, כאשר ככל הידוע לעוז ולרוזן תפיסות שונות לגבי הכיוונים שיש לפנות בהם, וכיצד לעשות זאת.

כלומר, בראייה לטווח לא קצר יש חשיבות לדרך הניהולית שתיבחר. אבל, זה נכון בנוגע לעסקאות עתידיות ולשינויים ארוכי טווח, כשמערכי ניהול ההשקעות והשירות נמשכים כרגיל, והזכויות של המבוטחים והחוסכים לפנסיה אינם קשורים או מושפעים מהעימותים בצמרת ואין שום סכנה ליציבות החברה.

ומה חושבים המשקיעים בבורסה על מה שקורה במגדל? מניית החברה טיפסה בימים האחרונים, כאשר מאז שהוחלט על הרצון להחליף את ניר גלעד ברוזן כיו"ר (אפריל 2020) עלתה מניית החברה בכ-91% בעוד שהמדד הענפי ביטוח פלוס עלה בכ-49%. עם זאת, מאז ששלמה אליהו רכש את השליטה במגדל לפני קצת יותר מ-8 שנים ירדה המניה בכ-4% בעוד שמדד ביטוח פלוס עלה ב-102%. שווי השוק בו נסחרת החברה עומד כיום על כ-4 מיליארד שקל, הרחק מאחורי מתחרות כהראל והפניקס.

 
  

שרשרת ארוכה של עזיבות וסערות

מגדל, שנוסדה ב-1934, נמצאת בשליטתו של אליהו מאז סוף 2012. מאז ועד היום חוותה החברה שרשרת חילופי מנכ"לים ויו"רים בקצב גבוה מאוד, אשר חריג למתרחש בענף הביטוח המקומי. חלק מהחלפות הבכירים נעשה בתוך זמן קצר מאוד, תוך טענות קשות כנגד התנהלותו של בעל השליטה.

ההשתלשלות החלה ב-2014 כשענת לוין עזבה את תפקיד מנכ"לית הקבוצה ויו"ר מגדל ביטוח לאחר חודשים ספורים בתפקיד. מי שבא אחריה לקבוצה היה המפקח על הביטוח לשעבר, עודד שריג, וגם הוא נשאר בתפקיד פחות משנה. אחריו מונה ליו"ר יוחנן דנינו, המפכ"ל לשעבר, שיחד עם עופר אליהו, בנו של בעל השליטה, ניהלו את החברה במשך כמה שנים. אבל, בשלהי 2017 זה הסתיים, ובתחילת 2018 דנינו ועופר אליהו עזבו בתורם את תפקידיהם, כדי לפנות מקום לאב שלמה אליהו, שלא היה מרוצה מהתוצאות.

בסוף 2018 כבר הייתה עוד פרישה ממגדל, שוב של שריג, שחזר לכהונה שנייה וקצרה. הפעם הוא השמיע טענות חריפות בדבר הממשל התאגידי הלקוי תחת אליהו. אותה פרידה כבר הגיעה אל הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, שבחר לא להתערב. בפעם הבאה שוב היו אלו אליהו ומי שהוא מינה לחברה: ניר גלעד שהחליף את שריג, ושנקלע לעימות עם אליהו ועם יתר חברי דירקטוריון מגדל אחזקות.

במקרה זה הפיקוח כבר התערב במלוא הכוח. זה קרה באפריל 2020, כשהממונה מנע את הדחת גלעד, ואפשר זאת רק בתחילת דצמבר האחרון, לאחר שהגיע להבנות שלפיהן אליהו עצמו יזוז מכל תפקיד שהחזיק בו בחברת הביטוח שבשליטתו. זה אפשר לרוזן, שהיה בעבר מנכ"ל הראל ומנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, להתמנות בתחילת השנה לתפקיד היו"ר של מגדל ביטוח ולמנכ"ל מגדל אחזקות.

הפעם הפיקוח לא מתכוון להתערב

בניגוד לאירוע עם ניר גלעד - ולסכסוך אחר, שהתרחש אשתקד בחברה המתחרה כלל ביטוח (לאחר ניסיון כושל להדחת המנכ"ל-על-ידי היו"ר) - הפעם הפיקוח לא מתכוון להתערב במתרחש בצמרת מגדל. ככל הידוע הממונה ברקת מתכוון להשאיר את ההחלטה לדירקטוריון מגדל ביטוח, ובכוונתו לבחון זאת בדיעבד.

על רקע זה אומרים עתה בסביבת החברה, כי אף שמדובר בעימות מפתיע "בדציבלים שאליהם הגיע", ושלא היה צריך להגיע לרמות כאלה ועוד בפומבי, הרי שמדובר ב"שני אנשים טובים וראויים, ולכן גורמים רבים מנסים לגשר ביניהם בתקווה של ירידה מהעץ. יש תקווה שזה יצלח", אמר היום גורם בסביבת החברה. לפי הערכות, גם בעל השליטה אליהו ניסה להוריד את גובה הלהבות.

בשלישי בערב דובר על בקשה לזמן דיון דחוף של דירקטוריון החברה, אלא שבחלוף הלילה נראה כרגע ששני הצדדים, וכל מי שבאמצע ובסביבתם, מנסים להרגיע את הרוחות. על כן מעריכים בסביבת החברה, כי כרגע לא מדובר בישיבת דירקטוריון שתכונס לפני תחילת השבוע הבא. "הרצון עכשיו הוא לא להלהיט את הרוחות, ודיון מיידי עלול רק להלהיט".

עוד ציינו אותם גורמים, כי "לשניהם יתרונות ויכולת, כשלמנכ"ל כישורי ניהול טובים מאוד וליו"ר ניסיון וידע רבים, והם צריכים למצוא את עמק השווה ולהסתדר. הם צמד שיוכל לעשות דברים טובים יחדיו", ובסביבת החברה מדגישים כי אף שכותרות כאלה אינן מסייעות, הרי ש"החברה ממשיכה כרגיל".

השבוע התברר כאמור כי אף ששלמה אליהו עצמו זז הצדה והוא לא מעורב בעימות הנוכחי, הקרבות בצמרת מגדל רחוקים מלהיות היסטוריה. הדבר קרה לאחר שרוזן טען שעוז ניסה "למנוע את הגעתי לקבוצת מגדל" ולאחר מינויו נלחם בו, "תוך ניסיון בלתי פוסק להכשיל אותי בעבודתי", "להתיש אותי, לחתור תחתיי ולמדר אותי".

מנגד, עוז טען כי המצב הנוכחי בקבוצה אושש את חששו מפני "היווצרות מנכ"ל-על, המוריד הוראות לנושאי המשרה בחברת הביטוח ומטשטש את גבולות הגזרה הנחוצים כל כך לטובת החברה". עוד טען עוז, כי רוזן חרג בבוטות "מתחומי סמכויות היו"ר".