קו המשווה | פרשנות

האם ההבטחה של ביידן להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר הגיעה לסוף דרכה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בתמיכת רוב מפלגתו, רוצה להכפיל את שכר המינימום הפדרלי, מ-7.25 דולר לשעה ל-15 דולר • השכר הזה לא הועלה מאז 2009 • אלא שהרפובליקאים מתנגדים, והוא מתקשה לגייס את הרוב הדרוש למהלך

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Tom Brenner
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Tom Brenner

בוושינגטון, הסנאטור שומר מנווט עכשיו את המאמץ לאמץ חקיקת סיוע לנפגעי המגפה. היא בבת עינו של ממשל ביידן. הנשיא רוצה 1.9 טריליון (1,900 מיליארד) דולר. בית הנבחרים, עם רוב דמוקרטי קטן, כבר אישר את ההקצבה.

בסנאט, הדמוקרטים תלויים בקולה שובר-התיקו של סגנית הנשיא קאמלה האריס, שהחוקה מעניקה לה את הכהונה של נשיאת הסנאט המקבלת חשיבות רק כאשר משתרר תיקו בהצבעה. כדי להגיע אל רגע התיקו, הדמוקרטים יצטרכו תחילה להבטיח את תמיכת כל 50 הסנאטורים שלהם, אבל לפחות אחד, אולי שניים, עשויים להתנגד. הם מייצגים מדינות שמרניות, ומחזיקים בעמדות המתוארות ״מתונות״.

על הנשיא ביידן מוטלת משימה קשה להפליא. יכולתו לחוקק תלויה בשלמותה של קואליציה רופפת בקונגרס, ללא כל מרווח טעות. אין זו קואליציה במובן הישראלי, מפני שכל חבריה הם דמוקרטים; אבל זו קואליציה רופפת, מפני שאת החברים האלה מדריכים אינסטינקטים מנוגדים, והם אינם כפופים למשמעת סיעתית.

הביטוי הגלוי ביותר של העימות הוא המאבק על העלאת שכר המינימום. הנשיא, בתמיכת רוב מפלגתו, רוצה להכפיל את המינימום הפדרלי, מ-7.25 דולר לשעה ל-15 דולר. השכר הזה לא הועלה מאז 2009. הדרישה להעלות את שכר המינימום היא בראש סדר היום של השמאל.

רוב המדינות כבר העלו את שכר המינימום בעצמן, אבל להתערבות פדרלית יש השפעה סמלית ומעשית, והיא מעוררת את התנגדות הרפובליקאים. הם מסתמכים על הערכת כלכלנים מקצועיים, שחלק ניכר של המעסיקים הקטנים לא יוכלו לעמוד במינימום המוצע, ויפטרו עובדים. התחזית היא שהאבטלה תגדל ב-1.4%.

לדמוקרטים לא יספיק רוב של 50 + סגנית הנשיא. מסיבות נוהליות, כדי להעלות את שכר המינימום הם זקוקים לרוב מיוחס של 60. בהיעדר 60, מתנגדי החוק, גם אם הם במיעוט, יוכלו למנוע את העמדתו להצבעה באמצעות תרגיל השהיה פרלמנטרי (״פיליבאסטר״).

השמאל דורש שהמפלגה הדמוקרטית תבטל את עצם הנוהל של פיליבאסטר. ביטול כזה מצריך רק רוב פשוט, אבל אפילו רוב כזה אינו בהישג ידה של המפלגה. לפחות אחד מן הסנאטורים שלה הקדים להודיע שהוא יצביע נגד הביטול. הסיבה: פיליבאסטר מחייב את הרוב בסנאט להתחשב בדעת המיעוט. זו בדיוק הייתה כוונת מנסחי החוקה כאשר יצרו את הסנאט לפני 230 שנה. ללמדך מה מסובך הוא המצב הפרלמנטרי בוושינגטון ועד כמה דרכו של הנשיא החדש אינה סוגה בשושנים.

לשמאל הדמוקרטי אצה הדרך. הימין הרפובליקאי ינסה לעכב כל יוזמת חקיקה מתקדמת מדי, בתקווה סבירה בהחלט שבבוא הבחירות הבאות, בנובמבר 2022, הוא יוכל לחלץ את הקונגרס מידי הדמוקרטים. עד אז, מצדו של הימין, שוושינגטון תלך לאיטה, או תזחל, או אפילו תשב לנוח ותנמנם.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny