הנשיא ביידן תומך בהקשחת הקריטריונים לקבלת "צ'קים מהממשלה" בעקבות משבר הקורונה

בעקבות השינויים הצפויים, בין 8 ל־12 מיליון אמריקאים שהיו אמורים לקבל צ'קים במסגרת התוכנית שהוצגה בבית הנבחרים, לא יקבלו אותם • השינוי נועד לפייס מחוקקים רפובליקאים ודמוקרטים־שמרניים • עפ"י אחת הערכות, השינוי יחסוך לממשלה כ־15 מיליארד דולר בלבד מעלות התוכנית של 1.9 מיליארד דולר

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תומך בהורדת תקרות המס לפיהן אמריקאים יקבלו תשלום ישיר, כחלק מחבילת הסיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר, הצפויה לקבל את אישור בית הנבחרים בימים הקרובים.

במסגרת השינוי, בין 8 ל־12 מיליון איש שהיו אמורים לקבל צ'קים במסגרת התוכנית שהוצגה בבית הנבחרים לא יקבלו אותם. ואולם על פי אחת הערכות, השינוי יחסוך לממשלה כ־15 מיליארד דולר בלבד מעלות התוכנית של כמעט 2 טריליון דולר. זו לא הפעם הראשונה שמקרה דומה מתרחש: הדמוקרטים הגבילו את הקריטריונים לקבלת הצ'קים פעם נוספת בעבר על מנת לפייס מחוקקים מהמרכז הפוליטי.

כעת הקריטריונים החדשים לצ'קים, בגובה 1,400 דולר, הן: אנשים המדווחים לבדם על הכנסה של 75 אלף דולר (כעת רף ההכנסות ממנו לא מקבלים צ'ק עומד על 80 אלף דולר); משקי בית המדווחים על הכנסה של 112,500 דולר (הרף עומד על 120 אלף דולר לשנה); אמריקאים שמדווחים יחד על 140 אלף דולר (הרף כעת עומד על 160 אלף דולר).

יחד עם הצ'קים והסיוע למובטלים, הצעת החוק כפי שעברה בבית הנבחרים כוללת סכומים שאמורים להיות מוקדשים להגדלת מבצע החיסונים, הגדלת הסיוע לילדים, סיוע חדש לעסקים קטנים, כסף שאמור לעזור לבתי הספר להיפתח מחדש וסיוע לממשלות ברמת מדינה, עירונית וממשלות שבטים בשמורות הטבע.

כשנשאלה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אם ביידן תומך בהצעה, אמרה "שנוח לו עם המקום שבו המשא ומתן נמצא".

לשמור על חזית של 50 קולות דמוקרטים

לא רק הרפובליקאים התנגדו לאופן חלוקת הצ'קים. כמה סנאטורים דמוקרטים שנחשבים שמרנים יותר, קראו להגביל את גובה הצ'קים הכלולים בחקיקה. על מנת להעביר את חוק הסיוע בהליך המכונה הליך השלמה, אסור למנהיגי המפלגה הדמוקרטית לאבד אף קול מ־50 הקולות שלהם בסנאט. הדמוקרטים מפעילים את ההליך, המאפשר העברת חקיקה ברוב פשוט בנושאים תקציביים, בגלל שהרפובליקאים מטילים ספק בכך שיש צורך בהוצאה נוספת לעידוד הכלכלה.

אי הסכמה בתוך המפלגה עשוי לסכן את תוכניתם של הדמוקרטים להעביר את חבילת הסיוע בסנאט עד סוף השבוע כך שתוכל להגיע לשולחנו של ביידן לחתימה עוד לפני 14 במרץ, התאריך בו פוקעות מתוקף תוכניות סיוע קיימות שנחקקו בשנה שעברה. בית הנבחרים צפוי לאשר את גרסת הסנאט של החבילה בשבוע הבא.

על פי תוכנית הסנאט, ההוצאה הכלכלית המיועדת לאבטחת הכנסה למובטלים זהה לזו שהעביר בית הנבחרים. במסגרת התוכנית מובטלים יקבלו סיוע בגובה 400 דולר לשבוע עד 29 באוגוסט.

השינוי הצפוי בחבילה כשתגיע לידי הסנאט הרגיז כמה מהמחוקקים הדמוקרטים פרוגרסיביים בבית הנבחרים. אלכסנדריה אוקסיו־קורטז מניו יורק הביעה את אכזבתה ואמרה בתגובה כי ה"דמוקרטים השמרנים נלחמו כדי שממשל ביידן ישלח פחות צ'קים והם יהיו יותר קטנים מאלה שהעניק ממשל טראמפ".

"זה צעד שכמעט ואין בו היגיון כלכלי והוא מכוון נגד אלמנט של הסיוע המורגש בעיקר על ידי אנשים ברמה יומיומית, זהו גול עצמי", היא הוסיפה.

היום (ה') צפוי הסנאט לערוך את ההצבעה הפרוצדורלית הראשונה על העברת חבילת הסיוע. אבל יעברו כמה ימים שבמהלכם יאלצו המחוקקים לדון בקשיים לפני שיחזירו את חבילת הסיוע לבית הנבחרים להצבעה אחרונה.

אחרי שיצביע הסנאט על כל התיקונים (ואין הגבלה על כמות התיקונים שניתן להציע), יוכל להתקדם לכיוון אישור החקיקה.

על פי דיווח ברשתות האמריקאיות, הסנאטור רון ג'ונסון, רפובליקאי מוויסקונסין, מתכנן להכריח את פקידי הסנאט להקריא בקול את כל נוסח החוק, מה שצפוי להוסיף לתהליך האישור עוד שעות רבות. חלק מההערכות מדברות על כך שהדיון עשוי לקחת עד 20 שעות, ואחר כך מרתון של הצבעות על תיקונים של סעיפים מתוכה.