סין | דעה

ביצוא לסין – אסור לסמוך על אקסיומות

חברות הפונות לשוק הסיני אינן חייבות לדבוק בתחומי הליבה של שותפיהם הפוטנציאליים • עיסוקם המוצהר אינו חשוב כמו ערוצי ההפצה, הכוח הכלכלי או הקשרים. מידע זה לעתים אינו גלוי לעין זרים. הנספחויות הכלכליות יכולות ויודעות לגשר על הפער

מכולה סינית / צילום: שאטרסטוק
מכולה סינית / צילום: שאטרסטוק

טנסנט, ענקית האינטרנט משנז'ן, עשתה כותרות לפני מספר שבועות כשזכתה לכמה דקות של תהילה ונסחרה בטריליון דולר יחד עם חברותיה אפל, אמזון וגוגל האמריקאיות. בתחום זה, רב המשותף בין סין לארה"ב: חברות הטכנולוגיה הללו חולשות על תחומי חיים רבים וכמות המשתמשים שלהן מקנה להן כוח רב שצד את עין ממשלותיהן. הייחודיות בסין, עם זאת, אינה אלא בעובדה שהן במידה רבה יצירות הממשל הסיני מלכתחילה.

חברות אלו, הנבחרות פעם אחר פעם להוביל פרויקטים ממשלתיים, צפויות להמשיך ולגדול - במיוחד לאור עידן הפוסט קורונה - ולהתרחב לפלטפורמות למידה מרחוק, תערוכות וירטואליות, רפואה מרחוק ועוד. הן אלו שצפויות להוביל את סין לקדמה הטכנולוגית שהיא מחפשת ולכן, הן צפויות להמשיך לזכות בנתח שוק רחב יותר ולהתעצם לתחומים הרבה מעבר לתחומי הליבה שלהן.

לפיכך, חברות ישראליות - שעיניהן נשואות לשוק זה - אינן חייבות לדבוק בתחומי הליבה הנראים לעין של שותפיהם הפוטנציאליים בשוק. בנוסף, אין הן יכולות להתבסס על האקסיומות המוכרות מעבודתן מול שווקים אחרים לגבי אופי פעילותם של שותפיהם. כלל זה אינו ייחודי לחברות הענק והוא נכון לחברות וגופים קטנים כגדולים.

כך לדוגמה, במרחב הסיני איגודים סקטוריאליים רבים הינם גופים עם משמעויות רבות וחשובות ולעתים מהווים זרוע ממשלתית ישירה של הממשל. יש להם כוח רב להשפיע על רגולציות מקומיות ועל דעת חבריהם לאיגוד. גם מרכזי מחקר בתחומים שונים, אינם מסתפקים תמיד בתפקידם כגופים אקדמיים ומתפקדים לא אחת כגופים מטעם הממשל עם תפקיד חשוב בהפצה ואימוץ טכנולוגיות חדישות בתעשייה הסינית.

בכדי להעריך שותף סיני טוב, תחום העיסוק המוצהר אינו חשוב באותה מידה כמו ערוצי ההפצה שלו, כוחו הכלכלי או הקשרים האישיים. טנסנט, אינה רק חברת גיימינג. היא נוגעת גם בתחומי הרפואה והחקלאות למשל. יצרני סלולר משמשים גם כמקימי תשתיות 5G וכאינטגרטורים לפרויקטים ממשלתיים רחבי היקף. חברות נדל"ן מקימות חברות רכב מצליחות וחברות רכב מצליחות (BYD) הופכות ליצרניות מסיכות מהגדולות בעולם. לחלופין, חברה של איש אחד, יכולה להוות קרקע פורייה לפרויקטים גדולים וחברת הפצה קטנה עם 10 עובדים יכולה להפוך בין לילה למפעל מכשור רפואי חדשני בעזרת המשקל העצום שיש לקשרים ולהשפעה על גורמי ממשל וקובעי מדיניות.

מידע זה לעתים קרובות אינו גלוי לעינו של היצואן היושב בישראל וחיפוש מקוון לרוב יוביל לבלבול וטעייה (וזו במידה ונמצא אתר באנגלית שלרוב אינו תואם את התוכן בסינית). ישנה רק דרך אחת להיחשף למציאות על בוריה - באמצעות היכרות מעמיקה בשטח. לפער הזה בדיוק נכנסות הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה ברחבי העולם ובסין בפרט.

כמי שחיה את הזירה הכלכלית בפרובינציה העשירה והחשובה ביותר למסחר ולטכנולוגיה הסינית, אני יכולה להעיד כי המפתח להצלחה הוא בגמישות המחשבתית לדמיין מודלים של שיתופי פעולה השונים מהמוכר ולשאול את השאלות הנכונות. לפי התחזיות של מרכז CEBR שפורסמו בכל כלי התקשורת העולמית, סין עתידה להיות הכלכלה הגדולה בעולם עוד לפני 2030 ומעצמת הבינה המלאכותית החשובה בעולם. לא יהיה מנוס מלהישיר אליה מבט ולנווט בתבונה בדרכיה הלא מוכרות ומוטב להיחשף מוקדם מאשר מאוחר יותר. הנספחויות הכלכליות בסין מסייעות בכך באמצעות העברת המידע, סיוע וייעוץ בשוק מרתק זה, שבו באמת הכל יכול לקרות.

הכותבת היא הנספחת הכלכלית וראש נציגות משרד הכלכלה והתעשייה לדרום סין