הטרנד החדש באמריקה: חברות גדולות חושפות נתוני מגדר וגזע בכוח העבודה שלהן

לאחר ההפגנות של הקיץ שעבר בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, ולאור דרישת רגולטורים ומשקיעים, בכירים רבים וחברי מנהלים מפרסמים נתונים על המגוון בקרב העובדים

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock
אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

חברות אמריקאיות גדולות מספקות תמונה יותר מפורטת של המגוון בקרב עובדיהם, ועשרות חברות מפרסמות פירוט של המגוון המגדרי והגזעי, עבור רובם בפעם הראשונה.

שלושה רבעים מעובדי ג'נרל אלקטריק הם גברים. חצי מהמנהלים הבכירים ביצרנית המנועים Cummins הן מנהלות בכירות. חברת עיבוד מוצרי העוף Tyson Foods אמרה ש-25% מעובדיה בארה"ב שחורים. ב-Chipotle Mexican Grill, שלושים ושמונה אחוזים מהעובדים הם ממוצא לטיני.

הגילויים האלה ועשרות אחרים כמותם - רבים מתוך דיווחי החברות על ניירות ערך - הם גילויים שהחברות עושות מרצונן, אך בעידוד תקנה חדשה של מועצת הבורסה וניירות הערך (SEC), בשילוב עניין מצד המשקיעים. הם גם משקפים התמקדות חדשה בקרב חברות רבות לגבי גיוון במקום העבודה בעקבות ההפגנות על אפליה וחוסר שוויון גזעי מהקיץ שעבר, לאחר מותו של ג'ורג' פלויד כשהיה במעצר משטרתי.

"איני יכול לומר שיש לנו לקוח שלא דיבר על זה בחדר הישיבות", אמרה דב ליפשי, עורכת דין בחברת הייעוץ לשכר בכירים Pearl Meyer & Partners. "כל החברות מתמקדות במגוון", הוסיפה.

הוול סטריט ג'ורנל עבר על יותר מ-160 דוחות שנתיים שהוגשו על ידי חברות S&P 500 בשנת 2020. כשליש מאלה כללו גילויים בנושא המגוון, אם כי הפרטים השתנו באופן נרחב. רוב החברות דיווחו כמה נשים יש בשורותיהן, כמעט שלושה רבעים מהחברות גילו לפחות מידע מסוים על גיוון גזעי ואתני - לעתים קרובות מספר משוקלל של כל העובדים שאינם לבנים. כמה חברות סיפקו מידע על חיילים משוחררים, גיל העובדים, אנשים עם מוגבלויות ואנשים המזדהים כחלק מקהילת הלהט"ב. חלק מהחברות סיפקו נתונים כאלה רק לגבי חבר המנהלים שלהן.

בדו"חות השנתיים שלהן, גם PepsiCo וגם Mondelez International גילו שכ-40% מהמנהלים בכל העולם הן נשים. בפפסי אמרו גם ש-43% מהעובדים בארה"ב הם "אנשים מגוונים מבחינה גזעית/אתנית". בחברת Mondelez לא הוציאו נתונים על עובדים שאינם בשדרת הניהול.

בחברת Mondelez אמרו שהחברה מתכננת לפרסם עוד מידע דמוגרפי באביב. דוברת של פפסי אמרה שפרטים נוספים לגבי כוח העבודה של החברה, מפורטים לפי גזע ומגדר, נמצאים באתר החברה.

ישנם משקיעים מוסדיים הלוחצים לקבלת מידע טוב יותר על הגיוון בכוח העבודה. רבים מתחילים לכלול פרטים כאלה בדירוגים שלהם או בהחלטות ההשקעה.

הון אנושי - כוח העבודה של התאגידים - כיום עוקף את המפעלים והמכשור ברוב הכלכלה, כך אמר ג'ון הפנר, ראש מחלקת ארה"ב בחברה הבריטית Legal and General Investment Management. החברה מנהלת כ-1.5 טריליון דולר בשווי נכסים בכל העולם, והחלה להשקיע פחות בחברות שיש בהן מעט מנהלות נשים. החברה משתמשת בהערכות חיצוניות עבור חברות שלא מגלות נתונים דמוגרפיים על עובדיהן.

החברה שלו הצביעה על מידע שנאסף בידי חברת McKinsey והראה ש-25% מהחברות שיש בהן הכי פחות מגוון מגדרי וגזעי, צפויות יותר להציג ביצועים שהם מתחת לממוצע התעשייה. "זה לחלוטין נוגע לביצועים פיננסיים", אמר הפנר. "כשיש יותר גיוון יש סיכוי טוב יותר שיהיו תוצאות טובות יותר".

גורם נוסף: ה-SEC החלה באוגוסט לדרוש מחברות להתחיל לגלות מידע לגבי "משאבי ההון האנושי" - תחום נרחב שיכול לכלול הכול מקצב חילוף העובדים ועד תוכניות הכשרה לבטיחות ונתונים על גיוון העובדים.

הכלל החדש נותן לחברות מרחב גדול להחליט איזה מידע לגלות, ויותר מ-100 חברות שהוול סטריט ג'ורנל עבר על דיווחיהן בחרו לגלות מעט על הדמוגרפיה. אבל אחרות מקדמות גילויים בנושא גיוון בכוח העבודה, אמרה ליפשי, והוסיפה: "זה היה משהו שכבר היה באוויר, ודרישת ה-SEC פשוט דחפה את זה קצת קדימה".

חברות מדווחות באופן פרטי על המגוון בכוח העבודה למועצת שוויון הזכויות בתעסוקה של ארה"ב. רבות מהן אמרו שיהפכו את הדיווחים האלה לנגישים לציבור. ביולי, חשב העיר ניו יורק סקוט סטרינגר קרא ל-67 החברות הציבוריות הגדולות ביותר לפרסם את הדוחות, ועד ספטמבר רק 14 מהן עשו זאת. היום, 54 עשו או התחייבו לעשות זאת, כך נמסר ממשרד החשב

חברות טכנולוגיה במשך שנים פרסמו דו"חות עצמאיים לגבי המגוון בכוח העבודה. השנה הצטרפו אליהן ג'נרל אלקטריק ו-PricewaterhouseCoopers, בין אחרות.

בג'נרל אלקטריק גילו ש-22% מכוח העבודה בכל העולם היו נשים, יחד עם 26% משדרת הניהול. בארה"ב, כ-76% מעובדי החברה לבנים, כמו גם 81% משדרת הניהול. דוברת של GE אמרה שהחברה מחויבת לבניית כוח עבודה מגוון יותר והגילוי שפרסמה הוא הצעד הראשון למטרה זו.

הגילויים ההולכים ומתרבים יוצקים תוכן להבטחות של מנהלים רבים משנה שעברה לתעדף את נושא הגיוון, כך אמרה שרי וייאט, שותפה ב-PricewaterhouseCoopers המייעצת לחברות על נושאים סביבתיים, חברתיים ונושאים של מנהל תאגידי. היא סייעה להכין את הדו"ח הראשון של החברה לגבי מגוון בכוח העבודה בשנה שעברה.

"השקיפות מובילה ליותר אחריותיות", אמרה וייאט. בין הפרטים האחרים, גילתה חברת PricewaterhouseCoopers ש-48% מעובדיה הן נשים ו-60% לבנים, בעוד שדרת הניהול בחברה מורכבת מ-30% נשים ו-70% ממנה לבנה.

הגילויים הולכים ונצברים מדגישים כמה הבדלים בין חברות דומות. חשבו על שלוש היריבות בתחום מוצרי הצריכה:

Church & Dwight סיפקה נתון דמוגרפי אחד על כוח העבודה שלה בדו"ח השנתי שמסרה ל-SEC החודש: 41% מכוח העבודה העולמי בחברה הן נשים.

בחברת Colgate-Palmolive, נמסרו שני נתונים הנוגעים לנשים בכוח העבודה העולמי של החברה בדו"ח השנתי - הן מהוות 40% מהמנהלים ומכוח העבודה בסך הכל. החברה גם פרסמה פירוט של הגיוון בקרב העובדים על פי גזע: 67% מהעובדים לבנים. באתר של החברה ומדו"ח נפרד המכסה עשור של פעילות ישנם פרטים נוספים.

Procter & Gamble, הגדולה בין שלוש החברות, לא כללה נתונים כאלה כשמסרה את הדו"ח השנתי שלה באוגוסט, לפני שההנחיה החדשה של ה-SEC נכנסה לתוקף. באתר של החברה, ישנם עשרות נתונים על מגדר ועל מגוון גזעי בכוח העבודה, בקרב המנהלים, מנהלים בכירים וחברי חבר ההנהלה.

כמו המתחרות שלה, כ-40% מכוח העבודה העולמי של Procter & Gamble הן נשים. כך היו גם 48% מהמנהלים באופן כללי, ו-46% מחברי חבר המנהלים. כרבע מהעובדים בארה"ב לא היו לבנים, יחד עם 30% מהמנהלים וכ-31% מחבר המנהלים, כך ניתן ללמוד מהנתונים.

"תכנון, פיתוח מכוון ומעקב אחרי התוצאות הם חלק מהדרכים בהן אנו עובדים לבנות מערכת יותר מגוונת בכל רמות הארגון", נמסר מהחברה. החברה פרסמה באינטרנט את הדו"ח שלה למועצת שוויון הזכויות בתעסוקה של ארה"ב בפעם הראשונה אי פעם בסתיו האחרון.

קולגייט מתכננת לגלות מידע נוסף כולל דו"ח גיוון שנתי שאמור לצאת בקיץ וגם היא העלתה את הדיווח שלה למועצת שוויון הזכויות בתעסוקה של ארה"ב לאינטרנט, אמרה דוברת של החברה. דובר של Church & Dwight אמר שהרבה יותר נתונים יופיעו בקיץ הקרוב בהצהרת הפרוקסי השנתית של החברה ובדו"ח נפרד לגבי קיימות.

יועצים ועורכי דין מתנבאים שלאורך זמן, גילויים על הון אנושי כנראה יאוגדו, באופן דומה לדרך בה סעיפים בניסוח חופשי בדיווחים ל-SEC על שכר בכירים ונושאים אחרים מוזגו בשנים האחרונות.

בין הדברים העשויים להאיץ תהליך זה, נמצאת הדרישה החדשה בנאסד"ק לקבל יותר גילויים על הרכב חברי מנהלים. כמו כן, אנשי ה-SEC צפויים לפנות לחברות בשאלות שונות לאחר שיעברו על הגילויים האחרונים.

בנוסף, חברות צופות שממשל ביידן ידרוש פרסום גילויים נוספים ואולי יקבע תקנות הנוגעות לנושאים חברתיים באופן כללי, כולל מגוון בכוח העבודה.

"נלמד הרבה לגבי היכן נמצאות הציפיות שלהם", אמרה וייאט מחברת PricewaterhouseCoopers, בהתייחסות לרגולטורים. "חברות רבות היו שמחות שתהיה להן הדרכה נוספת".