מושל נבאדה מציג תוכניות לעיר הבנויה על בלוקצ'יין

המושל סטיב סיסולק מציע לאפשר לחברות פרטיות פיתוח של 'אזורי חדשנות' עם ערים משלהם וממשלה מקומית, על מנת לחזק את כלכלת נבאדה הנאבקת

מושל נבאדה סטיב סיסולק / צילום: Associated Press, K.M. Cannon/Las Vegas Review-Journal
מושל נבאדה סטיב סיסולק / צילום: Associated Press, K.M. Cannon/Las Vegas Review-Journal

מושל נבאדה סטיב סיסולק הציג בסוף פברואר פרטי תוכנית שתאפשר לחברות פרטיות לפתח "אזורי חדשנות" טכנולוגית שייכללו ערים חדשות עם ממשלות משל עצמן.

באופן ספציפי, המושל הדמוקרטי פורש שטיח בפני מפתחי הטכנולוגיה שמאחורי הבלוקצ'יין, מערכת רישום הנתונים העומדת בבסיס מטבעות הקריפטו. אחת החברות הצפויות להרוויח מהתוכנית היא חברת Blockchains LLC, חברה מנבאדה שהודיעה בעבר על תוכניות לבנות עיר על 67 אלף אקרים של אדמת מדבר שרכשה באזור העיר רינו ב־2018.

במיקום לא רחוק מטסלה וכמה ענקיות טכנולוגיה אחרות, חברת Blockchains חולמת להקים עיר חכמה ופארק חדשנות ללפחות 36 אלף תושבים, עם יותר מ־3 מיליון מ"ר של שטחים מסחריים ותעשייתיים שישתמשו ב־"stablecoin" בתור מטבע דיגיטלי. לאורך זמן, העיר תתמוך ב־40 אלף עובדים שיקבלו שכר כולל של כ־1.8 מיליארד דולר.

מלחמת מים חדשה

המושל הציג לראשונה את הרעיון לאזורי החדשנות בנאום מצב האומה שלו בינואר, ולפני כשבוע אמר בתדריך בזום שנבאדה צריכה לעשות משהו קיצוני על מנת לצמצם את תלותה בגיימינג ובתיירות שהביאו את שיעור האבטלה במדינה ל־9.2% - השיעור השני בגובהו בארה"ב אחרי אלסקה.

"אנו לא יכולים לחכות שהשיקום הכלכלי יגיע אלינו", אמר המושל סיסולק. "אנו חייבים להאיץ ולמצוא דרכים חדשניות להזריק לנבאדה צמיחה חדשה ואורגנית".

אבל ההצעה כבר מתמודדת עם מתנגדים. נושא אחד הוא הדרישה למים נוספים במדינה יבשה, שאספקת המים בה דלה. על מנת למלא את הצרכים של העיר המתוכננת, Blockchains רכשה זכויות למאגר מים סמוך למדבר הנמצא כ־160 קילומטר מהמקום שבו נערך פסטיבל ברנינג מן כל קיץ. החברה מתכננת לבנות צינור שיוביל מים לעיר החדשה.

"Blockchains מכינה את הקרקע למלחמת מים מהסוג הישן והטוב בנבאדה, והמרכז והשותפים שלנו מוכנים לקרב", אמר פטריק דונלי, מנהל למדינת נבאדה בקבוצה הסביבתית המרכז לגיוון ביולוגי.

בכירים בחברת Blockchains, שבראשה עומד המיליונר ועורך הדיך ג'פרי ברנס, אמרו שהעיר המוצעת תשתמש רק בחלק קטן מהמים שקהילה בגודל כזה הייתה באופן טיפוסי משתמשת בהם, בגלל התכנון היעיל שלה. "הייתי חושב שרעיון כזה יהיה החבר הטוב ביותר של פעילי איכות הסביבה", אמר דובר של החברה.

כשנשאל המושל בתדריך שלו על עניין המים, ענה: "אנו תמיד מודאגים בגלל מים בנבאדה", אך הוסיף שמפתחי אזורי החדשנות יצטרכו לקבל את הזכויות על המים בהליך מסודר.

גם פקידים מקומיים העלו שאלות לגבי Blockchains, למשל מי יישא באחריות אם עיר הקריפטו שלהם תתגלה ככישלון. הדובר אמר שהמפתחים יספגו כל הפסד אפשרי מפני שהפרויקטים הכרוכים בחדשנות לא נשענים על שום סובסידיה ציבורית.

המושל סיסולק אמר שהערים, בכך שהן נבנות מאפס, יחלו לפעול "כלוח ריק" ויישענו על החידושים האחרונים בתחום התחבורה וטכנולוגיות נוספות על מנת לחסוך בעלויות ולהיות יעילות יותר.

"אין להכחיש שמדבור ברעיון בקנה מידה גדול", אמר המושל, "אך המדינה שלנו לא מפחדת מרעיונות גדולים".