איזה ניצחון חשוב רשמה הפרטיות ואיך סטארט-אפ עושה פיבוט מוצלח?

גוגל הודיעה שלא תפתח טכנולוגיה חדש לניטור גולשים לאורך האינטרנט • וגם למה פייבר נסוגה מהנפקת המניות הגדולה שתכננה? • השבוע שהיה בהייטק ובטכנולוגיה

חזית משרדי גוגל בבייג'ינג / צילום: Reuters, Thomas Peter
חזית משרדי גוגל בבייג'ינג / צילום: Reuters, Thomas Peter

בתקופה שבה מוכרזים מדי שבוע חדי-קרן ישראלים חדשים שמגייסים 100 מיליון דולר וצפונה (רק השבוע היו עוד שניים, ראו בהמשך), קל לשכוח כמעט שיש גם סטארט-אפים צעירים יותר בתעשייה המקומית שמתמודדים עם קשיים אחרים. השבוע פגשתי את סיבו (Seebo), שעברה דרך מעניינת עד למקום שהיא נמצאת בו היום.

הסיפור של ליאור עקיבא (37) מתחיל כמו של יזם ישראלי טיפוסי. תלמיד מחונן, שהתחיל ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה בגיל 15 ושירת בצבא ביחידת הסייבר היוקרתית מצו"ב. אלא שאחרי השחרור הסיפור הזה קיבל תפנית בלתי צפויה, כאשר ליאור עם אחיו לירן (41) החליטו להקים מכל הדברים דווקא חברה לייצור אביזרים לגיימינג, כמו שלטים לקונסולות משחק או הגה למשחקי מירוץ. במסגרת העבודה ליאור אפילו עבר לגור שנתיים בבירת הייצור העולמית, שנג'ן, סין.

אחרי שהם מכרו את החברה לקמעונאית בריטית, שני האחים יצא להקים יחד את סיבו, סטארט-אפ יותר טיפוסי לתעשייה הישראלית, שבנה פלטפורמה שסייעה ליצרנים לתכנן ולפתח מוצרי צריכה חכמים (IoT). השניים כבר גייסו 22 מיליון דולר, העסיקו מעל 50 עובדים ועברו את מיליון הדולר בקצב הכנסות שנתי (ARR), אבל אז הבינו שמשהו לא עובד, ששוק היעד שלהם לא מתפתח מספיק מהר.

"אם תסתכל מסביב אין כמעט אנשים שקונים מנורות, מאווררים, דלתות או מדי לחץ דם חכמים. אנחנו חושבים שהמהפכה בנושא הזה תתרחש, אבל כנראה שהגענו מוקדם מדי", מודה ליאור עקיבא. אז ברבעון הראשון של 2018 הם התחילו לבדוק אופציה לפיבוט, שינוי כיוון עסקי לעולם של שימוש בבינה מלאכותית לייעול תהליך היצור במפעלים. בהתחלה הם עשו גם וגם ואחרי כמה חודשים השלימו את המהפך, כולל פרידה כואבת מאנשי צוות רבים.

סיבו, בגלגול החדש שלה, הכריזה השבוע על גיוס של 15 מיליון דולר בהובלת ורטקס ונצ'רס, ששילשה את ההשקעה הקודמת שלה בחברה. עם שורת לקוחות מרשימה כמו ברילה, נסטלה וסקודה וזינוק של פי ארבעה בהכנסות בשנה האחרונה, הפיבוט מתחיל להוכיח את עצמו לאט לאט.

סיכום השבוע בהייטק וטכנולוגיה עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם

לקבלת סיכום השבוע במייל: הירשמו כאן

לשאלות, הצעות והערות - מוזמנים לכתוב לי ofirdor11@gmail.com

1. יקרים מדי לרכישה

לפאפאיה גלובל, שמפתחת תוכנה לניהול כוח אדם ושכר לעובדים במדינות אחרות, לקח חמש שנים בלבד להפוך רשמית לחד-קרן. לרגל ההכרזה וההודעה על גיוס 100 מיליון דולר, שאלתי את מנכ"לית פאפאיה עינת גז, האישה הראשונה שמובילה חד-קרן שהוקם בישראל, האם כל זה תוצאה של בועה ("כל הנתונים של החברה הכפילו או שילשו את עצמם בשנה האחרונה, לכן אני מרגישה נוח עם השווי"), האם הצפה במזומנים מסוכנת ("אני לא אדם נוימן, לא קניתי מטוס פרטי, יש לי חדרון במשרד ואנחנו בונים עסק שלא בנוי על שריפת דולרים") והכי חשוב על התוכניות לעתיד ("יש פה הצהרה שאנחנו נשארים עצמאיים, אנחנו לא מועמדים לרכישה כי אנחנו כבר יקרים מדי. בתסריט האופטימי נוכל לצאת להנפקה בתוך שנתיים ובתסריט היותר שמרני תוך 3-4 שנים").

2. גם לשוק חזק יש מגבלות

מוקדם יותר השבוע הודיעה פייבר כי תצא לגיוס ענק של 700 מיליון דולר בהנפקת מניות. זאת הייתה אמורה להיות ההנפקה השלישית שמבצעת פייבר בשנה האחרונה, לאחר שגייסה 460 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה במהלך אוקטובר 2020 ועוד קודם לכן 120 מיליון דולר בהנפקת מניות במאי 2020. הגיוס הענק הנוכחי אמור היה לנצל את הזינוק האדיר של מעל 1,000% אותו רשמה מניית פייבר מאז ההנפקה הראשונית שלה ב-2019. אלא שבעלי המניות לא ממש אהבו את תוכנית הגיוס הראוותנית והמניה נחתכה ב-13%. בתגובה פייבר התקפלה והודיעה על ביטול ההנפקה.

3. צעד קטנטן לפרטיות

גוגל הודיעה השבוע כי לא תפתח עוד טכנולוגיות לניטור הגלישה של משתמשים לאורך האינטרנט למטרות פרסום ממוקד. גוגל, חברת הפרסום הדיגיטלי הגדולה בעולם, כבר הודיעה בעבר כי דפדפן כרום יפסיק עד ל-2022 לתמוך בשיטת הניטור הנפוצה ביותר של גולשים לאורך הרשת, קוקיז צד שלישי, והשבוע היא בעצם הכריזה שלא תחפש טכנולוגיה חלופית שתעביר מידע פרסונלי על פעילות משתמשים למפרסמים. ההכרזה של גוגל תקפה בינתיים לניטור של פעילות באתרי אינטרנט ולא באפליקציות מובייל וגם גוגל לא מתכוונת להפסיק לנטר את המשתמשים כשהם גולשים בתוך האתרים שלה עצמה, ובכל זאת מדובר על ניצחון קטנטן לפרטיות.

4. אקזיט או לפחות דו-קיום

קוסאי משכם מפתח אפליקציה שתחבר פועלים מהרשות עם מעבידים ישראלים, גל מתל אביב וקארים ממזרח ירושלים עובדים על משחק לימודי מבוסס מציאות מעושרת. התוכנית 50:50 מנסה לחבר בין יזמים ישראלים לפלסטינים. "יש הרבה ערבים מוכשרים שעובדים בהייטק, אבל מעט מאוד מהם הופכים ליזמים שמקימים חברה. 50:50 הייתה הזדמנות פז שיהודים וערבים יתקשרו ממקום שווה, כמייסדים משותפים, ולא שהערבים יעבדו אצל היהודים כמו תמיד", אומרת המשתתפת סאלי עוואד.

5. "ימי ראשון נועדו לסיעור מוחות במשרד וכדי לערבב בין הצוותים"

שנה אחרי פרוץ מגפת הקורונה, בהייטק מנסים לפצח את השילוב בין עבודה מהבית למשרד.

6. גם אקסוניוס חד-קרן

שלושה בוגרי 8200 ששירתו יחד מקימים חברת סייבר. כנראה שהתוצאה לא יכולה הייתה להיות אחרת ואקסוניוס, שקמה רק ב-2017, שווה כבר מעל מיליארד דולר.

7. מדלגת עם הקורונה

עם הכנסות שצמחו ב-24% בשנה שעברה ל-120 מיליון דולר והפסד תפעולי של 8.1 מיליון דולר, קלטורה הגישה תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק, בלי ספאק.

8. המדינה שיכלה

איך הצליחה אוסטרליה לקפל שתיים מהחברות החזקות בעולם, פייסבוק וגוגל, ולגרום להן לשלם על תוכן חדשותי. מוזמנים להאזין לפודקאסט.