לקראת הבחירות: הממשלה תאשר מתווה שיגדיל את הפעילות בנתב"ג

הבשורה החשובה שהממשלה צפויה לאשר היא ביטול ועדת החריגים השנויה במחלוקת, כך שישראלים שירצו לשוב לארצם לא יידרשו לקבל אישור מיוחד • החובה לבידוד במלוניות תבוטל גם כן

נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ
נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ

יממה לפני שייכנסו תקנות נתב"ג החדשות לתוקף, צפויה הממשלה לאשר הערב (שבת) מתווה שיאפשר לנוסעים הישראלים להגיע למדינתם ולהצביע בבחירות. אמנם מדובר בעשרות אלפים השוהים בחו"ל, אולם הגדלת המכסה היומית והגדלת יעדי הטיסות יאפשרו לרבים להגיע. כיום המכסה מגבילה כניסה לכ-2,000 נוסעים ביום, אולם נכנסים בפועל כ-600-700.

הבשורה החשובה שהממשלה צפויה לאשר היא ביטול ועדת החריגים השנויה במחלוקת, כך שישראלים שירצו לשוב לארצם לא יידרשו לקבל אישור מיוחד מאותה ועדה. הוועדה, שעד כה חייבה גם את הישראלים היוצאים לקבל אישור, תישאר עבור ישראלים שלא חוסנו שירצו לצאת לחו"ל ויידרשו לקבל אישור מקדים. ישראלים מחוסנים שירצו לעזוב את המדינה לא יצטרכו לקבל אישור מיוחד.

בשורה נוספת כוללת את ביטול החובה לבידוד במלוניות. עוד לפני שהממשלה אישרה את המתווה החדש, השוהים במלוניות כבר קיבלו הודעה שמבשרת להם כי ביכולתם לצאת מהמלוניות ולהמשיך את הבידוד בביתם. המבודדים חותמים על טופס שבו ידוע להם שהם יהיו נתונים למעקב משטרתי וכי הפרה של הבידוד תחשוף אותם לקנס של 5,000 שקל.

מתווה התעופה יגדיל את מספר היעדים כבר בשבוע הבא: מחר (א') יופעלו טיסות מארבעה יעדים: ניו יורק, פרנקפורט, לונדון ופריז. בהמשך השבוע (מיום שני) גם קייב תצטרף לרשימת היעדים מהם תופעל טיסה יומית. שני יעדים נוספים הם טורונטו והונג קונג, שישתלבו בלו"ז "לפי הצורך".

מתווה החזרה לישראל לקראת הבחירות יכלול בתחילה מכסה יומית של 1,000 ישראלים בלבד, ולאחר מכן, מספרם יגדל ל-3,000 מדי יום. הנוחתים בישראל מחויבים להיכנס לבידוד תחת מעקב שיעשה באמצעות צמידים אלקטרונים ודרך מעקב משטרתי, יתכן שבאמצעות אפליקציית "הסכמון".

בהמשך השבוע, ביום חמישי, צפוי בג"ץ להתכנס לדיון נוסף בעניין העתירות שהוגשו נגד המדינה בטענה להפרת זכויות האזרחים כשנמנעת כניסתם לישראל בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. דיון שהתקיים בשבוע שעבר נדחה משום שבבג"ץ צוין כי לא ניתן להתייחס לתקנות שטרם הותקנו. עם זאת, השופטים הביעו אי נוחות מהתנהלות המדינה בכל הנוגע למניעת כניסה של אזרחים, מניעה שנעשתה דרך ועדת החריגים שביצעה מעין "סלקציה" למי מותר להיכנס למדינה ודרך מכסת הנוסעים היומית שמגבילה את הרוצים לשוב למדינתם. נזכיר כי השמיים נסגרו לפעילות ב-26 בינואר ולאחר מכן הותרה פעילות של "טיסות חילוץ" מיעדים ספורים בלבד.

לצאת לחו"ל אפשר אבל לגבי טאבה עוד אין פתרון. הנימוק שמובא לכך בהצעה שאותה תאשר הממשלה: "מאחר שטרם נמצא הפתרון לוויסות הנכנסים ממעבר טאבה לצד צפי כי עם התרת המעבר יצאו אלפי ישראלים לחופשה בסיני, מאחר ונבחנת השאלה האם יש קושי בטחוני לנכנסים וליוצאים במעבר זה, כרגע מוצע שלא להתיר יציאה דרכו". יצוין כי בדיון בבג"ץ תידון גם העתירה נגד המדינה לאור סגירת מעבר הגבול היבשתי בין ישראל ומצרים.