גני האירועים והמסעדות חוזרים, מדידת החום תיעלם: הפתיחה הגדולה יוצאת לדרך

תלמידי כיתות ז' עד י' יחזרו לבתי הספר בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות, וגם מוסדות ההשכלה הגבוהה ייפתחו • עולם התרבות יחזור לפעול במתכונת מורחבת יחסית • במסעדות: תותר ישיבה בפנים לבעלי דרכון ירוק, בתפוסה של עד 75% ולא יותר מ-100 איש במקום • גלובס עושה סדר

רחוב בתל אביב בסגר השלישי / צילום: איל יצהר
רחוב בתל אביב בסגר השלישי / צילום: איל יצהר

כבר לא זוכרים איך זה מרגיש לשבת במסעדה או לצפות מקרוב בהופעה חיה? היום יוצאת לדרך הפעימה השלישית של היציאה מהסגר - והיא רחבה במיוחד. במסגרתה ייפתחו שירותים שהיו סגורים חודשים ארוכים, ולמעשה חלקם כמעט ולא היו פעילים במשך שנה שלמה. אפילו מההרגל של מדידת חום בכניסה לסופר או לקניון ניפרד, לפחות לעת עתה.

איך זה ייראה, לאן יכולים להיכנס רק מחוסנים ומחלימים ומי האחרונים שעדיין מחכים לחזור לספסל הלימודים? גלובס עושה סדר.

חינוך

תלמידי כיתות ז'-י' היו האחרונים שנותרו בבית, וכעת הם חוזרים גם הם לבתי הספר. עם כוכבית קטנה. זה יקרה רק באותם אזורים בהם מתקיימים הלימודים ליתר הכיתות (אזורים "ירוקים", "צהובים" ו"כתומים גבוליים" (שציונם הוא 7 לכל היותר ושיעור המחוסנים בהם בגילאי 50+ הוא 70% ומעלה).

ברשויות ואזורים ירוקים, צהובים ו"כתומים גבוליים" תתאפשר פעילות חוגים לילדים, ובתנועות הנוער ניתן יהיה לפעול בקבוצות קבועות של עד 50 בשטח פתוח.

גם מוסדות ההשכלה חוזרים לפעילות, אבל רק עבור בעלי תו ירוק. כנ"ל גם מוסדרות הכשרה ומוסדות תורניים. התנאים לפתיחה שקבעה הממשלה הם קודם כל שבמקביל יבטיחו קיומם של לימודים מרחוק לתלמידים שאינם בעלי תו ירוק, ובנוסף החזרה מוגבלת לעד 300 איש ולא יותר מתפוסה של 75%, הפרדה של לפחות ארבעה מטרים בין המורה/מרצה לתלמידים/סטודנטים, תליית שלט על מוסד שפועל בהתאם לתו הירוק.

אולמות וגני אירועים

האולמות וגני האירועים חוזרים אחרי הפוגה ארוכה, ובעיקר עבור בעלי תו ירוק (מחוסנים ומחלימים). לגבי לא מחוסנים, ובעיקר ילדים, קבעה הממשלה כי עד 5% מהמשתתפים יוכלו להיכנס בהצגת תוצאות בדיקה שלילית גם ללא תו ירוק, והאחריות לכך היא על בעל האולם, שמחויב לקבוע מנגנון שיוודא שאין חריגה מ-5%. עם זאת, האירועים הגדולים עדיין יחכו, מאחר שהמגבלות מאפשרות תפוסה של עד 50% ולא יותר מ 300 איש.

מסעדות

מאז ספטמבר המסעדות סגורות לישיבה במקום, ובחלקן הגדול יפתחו כבר היום לישיבה אחרי סופ"ש של הכנות, ניקיונות וחידושים. אלה ההגבלות החדשות: ישיבה בפנים מותרת לבעלי תו ירוק בלבד ותחת מגבלת כמות שכוללת תפוסה של 75% ולא יותר מ-100 איש. לגבי ישיבה בחוץ, אין חובה להציג תו ירוק והכמות מוגבלת לעד 100 איש. בכל מסעדה חייבים להקפיד על שמירת מרחק של לפחות 2 מטר בין שולחן לשולחן ומינוי סדרן שתפקידו להקפיד על שמירת המרחק. עם זאת, חלק מהמסעדות הודיעו שהן אינן ערוכות לעמוד בכללים ולא יפתחו בשלב זה.

מלונות ותיירות

המלונות נפתחו כבר בפעימה הקודמת, לפני שבועיים, והשינוי הנוכחי נוגע לחדרי האוכל שיחזרו לפעול גם הם תחת מגבלת כמות של עד 50% תפוסה ולא יותר מ-300 איש בו זמנית.

גם אטרקציות תיירותיות יפתחו במתווה התו הירוק, למעט אטרקציות שמנכ"ל משרד הבריאות יאשר פתיחתם גם ללא נושאי תו ירוק.

תרבות וספורט

אמנם עדיין בלי ריקודים ומכירת מזון ורק במקומות מסומנים, אבל הפעימה השלישית כוללת גם מתווה מסודר לאירועי תרבות, ספורט וקיום כנסים. הם יפעלו תחת מגבלת תפוסה של עד 500 במקום סגור ועד 750 איש בשטח פתוח. עוד קבעה הממשלה כי באולם או אצטדיון מעל 10,000 מושבים יורשו להיכנס עד 1,000 איש במקום סגור ועד 1,500 איש במקום פתוח. המתווה הנוכחי ממש לא מספק את ענפי הספורט השונים, שטוענים שבמתווה הנוכחי אין שום היגיון וכי אין סיבה שבאצטדיון פתוח שמכיל 30 אלף מקומות יהיו 1,500 אוהדים בלבד.

בנוסף, נקבע כי מכירת כרטיסים תיעשה מראש בלבד והישיבה במקומות מסומנים. ניתן לעמוד בסמוך למושב, אך לא לקיים אירוע או הופעה בעמידה. האירוע יתקיים ללא ריקודים, ללא מכירה והגשה של מזון ושתיה, איסור אכילה במקום, וכן חובת שמירת מרחק.

בתי תפילה

בית תפילה בתו ירוק - עד 50% תפוסה לפי מספר המושבים הקבועים ואם אין מושבים קבועים לפי יחס של אדם לכל 7 מ"ר, ובכל מקרה לא יותר מ-500 אנשים. ללא תו ירוק, עד 20 בפנים ו-50 בחוץ.