תושבי שוויץ הכריעו במשאל-עם נגד לבישת בורקה

עדכון: ההצעה עברה ברוב קטן של 51.2% תומכים לעומת 48.8% • מדינות אחרות באירופה, כמו הולנד, צרפת ואוסטריה, כבר אסרו ללבוש את הבורקה בציבור בעבר

נשים מוסלמיות לבושות בניקאב / צילום: Shutterstock, NeydtStock
נשים מוסלמיות לבושות בניקאב / צילום: Shutterstock, NeydtStock

תושבי שוויץ הכריעו היום (א') במשאל-עם לאסור באופן גורף על לבישת "בורקה" או "ניקאב" - כיסוי גוף מוסלמי כולל לנשים המסתיר גם את הפנים - בציבור. מדינות אחרות באירופה, כמו הולנד, צרפת ואוסטריה, כבר אסרו ללבוש את הבורקה בציבור בעבר, וגם הוסיפו הגבלות לגבי כיסויי ראש במקומות ציבוריים כמו בתי ספר או בתי חולים.

ההצעה, שקודמה בין השאר על ידי "מפלגת העם השוויצרית" המתנגדת להגירה, עברה ברוב קטן של 51.2% תומכים לעומת 48.8%. שיעור ההצבעה היה יותר מ-50%. ממשלת שוויץ הנוכחית התנגדה להצעה, האוסרת באופן גורף על "כיסויי-פנים" מכל סוג במרחב הציבורי - בין אם מדובר ברחוב הומה או בשטח פתוח. יהיה מותר ללבוש אותם בחללים דתיים או באזורים שיוחרגו מהחוק. גם יהיה מותר לכסות את הפנים לצרכים רפואיים, כמו לבישת מסיכות נגד מגיפת הקורונה.

משאל העם נקבע לאחר שנאספו יותר ממאה אלף חתימות בנושא. כלי התקשורת באירופה ציינו כי זוהי "יוזמת האזרחים" ראשונה שהתקבלה מאז 2014, לאחר שרובן נדחו. למעשה זו הפעם ה-23 בלבד ב-130 השנים האחרונות שהצעה שעלתה משורות הציבור אושרה במשאל עם (מתוך 219 משאלי עם).

בשבועות האחרונים פוזרו שלטים רבים ברחבי המדינה עם איור של אשה מוסלמית הלובשת "ניקאב", יחד עם הכיתוב "לעצור את הקיצוניות" והמשאל זכה לתשומת לב בינלאומית. לפני כעשור אישרו תושבי שוויץ במשאל עם איסור על בניית מסגדים במרכזי ערים. הממשלה וארגונים לא-ממשלתיים ציינו כי רק "קומץ" מהנשים המוסלמיות בשוויץ לובשות הכיסוי המלא, ויש שהעריכו את מספרן בעשרות בלבד.