בני לנדא ודודי ויסמן משלבים כוחות להנפקת SPAC שיגייס רבע מיליארד דולר

החברה, גפן לנדא, מתעתדת לחפש יעד רכישה מקומי בעל מיקוד טכנולוגי עם יכולת לצמוח ואינה פוסלת אפשרות למיזוג חברה שקשורה לאחד ממייסדיה

בני לנדא / צילום: אמיר מאירי
בני לנדא / צילום: אמיר מאירי

יזם ההייטק בני לנדא ואיש העסקים דודי ויסמן (מבעלי חברת הדלק סונול) מנפיקים יחד חברת SPAC בוול סטריט. החברה, Gefen Landa Acquisition Corp, צפויה לגייס 250 מיליון דולר בהובלת החתמים בנק אוף אמריקה ו-Guggenheim Securities. לחתמים תינתן אפשרות לרכוש יחידות נוספות לאחר ההנפקה, כך שהיקף הגיוס עשוי לגדול לכ-288 מיליון דולר.

 גפן לנדא מתעתדת להתמקד בשוק הישראלי לחיפוש יעדים לרכישה. לפי התשקיף, החברה תחפש יעד לרכישה לפי מספר קריטריונים: מיקוד טכנולוגי עם יכולת לצמוח ובידול עסקי, זיקה לישראל - אך עם קשר או פוטנציאל להתרחבות בארה"ב, יתרון תחרותי בר-קיימא, הזדמנויות ליצירת ערך, שווי אטרקטיבי ותועלת מהפיכת החברה הפרטית לציבורית. גפן לנדא גם אינה פוסלת אפשרות למיזוג חברה שקשורה לאחד ממייסדיה, אך במקרה כזה היא תבקש חוות דעת והערכת שווי מגוף בלתי תלוי.

חברות SPAC, הידועות גם כחברות בלנק צ'ק, הן חברות שמגייסות כסף בהנפקה לציבור מבלי שיש להן פעילות, במטרה לרכוש חברה קיימת תוך זמן מוגדר של עד שנתיים. גיוסים של חברות SPAC היו אחד הטרנדים הבולטים בשנה האחרונה בוול סטריט, עם שיא בהיקפי הגיוסים ובמספר חברות ה-SPAC שגייסו כסף.

לאחר שגייסו, החברות הללו מחפשות יעדים לרכישה, גם בישראל, ובתקופה האחרונה דווח על מספר מיזוגים של סטארט-אפים מישראל לחברות SPAC. באמצעות המיזוג, חברות פרטיות הופכות לציבוריות באופן מהיר וקל יותר, ללא צורך בהגשת תשקיף ועם ודאות גבוהה יותר בנוגע להצלחת גיוס ההון.

לנדא הוא יו"ר Landa Labs, והוא אחד מאבות תעשיית הדפוס הדיגיטלי. בעבר הקים את חברת אינדיגו שנמכרה ל-HP. לפני מספר שנים פעל לנדא כמשקיע פרטי אקטיביסטי במטרה להוביל שינוי בדירקטוריון חברת התרופות טבע.

ויסמן הוא בעל השליטה ויו"ר חברת הדלק סונול, ומייסד קרן ההון סיכון גפן, שאותה הקים יחד עם שלדון "שלי" שטיין, שמכהן כמנכ"ל חברת ה-SPAC (לנדא וויסמן הם יו"רים פעילים משותפים). לגפן יש 19 חברות פורטפוליו בתחומי התוכנה, מדעי החיים, קלינטק ועוד.

ויסמן עמד בראש קבוצת משקיעים שרכשה ב-2016 את השליטה בחברת הדלק סונול מידי קבוצת עזריאלי ובהמשך הקים את קרן גפן שגייסה הון ממשקיעים אמריקאים להשקעות בחברות טכנולוגיה בישראל.

טרם רכישת סונול ועד אמצע העשור הקודם היה ויסמן בעל השליטה בקבוצת אלון שהחזיקה בין היתר במניות רשת המזון מגה, חברת הדלק דור אלון וחברת האנרגיה האמריקאית דלק US. בעקבות קריסתה של מגה וסכסוך עם שותפו בירן, נאלץ ויסמן לעזוב את ניהול הקבוצה, שנדרשה בהמשך להסדר חוב בהיקף 1.85 מיליארד שקל שבמסגרתו עברה  לידי נושיה.

 
  

מחפשות יעד רכישה בשוק הישראלי

מספר חברות טכנולוגיה ישראליות דיווחו לאחרונה על מיזוג לחברות SPAC מארה"ב, ובמקביל, ישנן כבר כמה חברות SPAC שהוקמו מתוך מטרה מוצהרת למצוא יעד לרכישה בשוק הישראלי. ה-SPAC הישראלי הראשון בחודשים האחרונים היה ION Acquisition Corp בראשותו של יונתן קולבר, שכבר הודיע על מיזוג עם חברת המלצות התוכן טאבולה של אדם סינגולדה. מיד לאחר מכן, גויס הון ל-ION Acquisition Corp 2.

חברת SPAC נוספת שגייסה לאחרונה כסף היא מורינגה, בהובלת אילן לוין שהיה מנכ"ל סטרטסיס, ולאחרונה הוגש תשקיף של חברת BYTE שאותה מובילים דני ימין, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, ויזם ההייטק קובי רוזנגרטן.

במקביל, חברות SPAC מארה"ב, שלא תכננו להתמקד בשוק ההייטק הישראלי מלכתחילה, מגיעות גם הן לחפש יעדים לרכישה בישראל, ובין העסקאות שעליהן דווח לאחרונה אפשר לציין את מיזוג חברת הביטוח הדיגיטלי היפו ל-SPAC לפי שווי של 5 מיליארד דולר, חברת הפינטק פיוניר, שמתמזגת לפי שווי פעילות של 3.3 מיליארד דולר, וחברות האוטוטק REE, אינוויז ואוטונומו, שזכו גם הן לשוויים נדיבים של מיליארדי דולרים כל אחת.