חוזרים לשלם: היקף המשכנתאות שהוקפאו על-ידי מזרחי ולאומי הצטמצם לשיעור חד-ספרתי

הבנקים מדווחים על המשך ירידה חדה בהיקף המשכנתאות שהוקפאו בתחילת משבר הקורונה, שעמד בסוף 2020 על כ-30 מיליארד שקל אצל שניהם יחד • מאז נמשכה מגמת הירידה והיקף שני תיקי המשכנתאות שבגינם יש דחיית החזרים קטן בשיעור חד של יותר ממחצית ביחס לסוף 2020

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בחינת הדוחות של לאומי ומזרחי טפחות מלמדת על המשך הקיטון בהיקף תיק האשראי שההחזרים בגינו הוקפאו על-ידי הציבור בתקופת משבר הקורונה. זאת בשל חזרה של הציבור למתווה תשלומים, כשמספר הלווים הנדרשים ל"גרייס" מהבנקים קטן.

כך, בסוף דצמבר 2020 סך תיק המשכנתאות של מזרחי טפחות ושל לאומי שהייתה בו דחיית החזרים עמד על כ-30 מיליארד שקל. הקיטון נמשך גם בינואר השנה, הגם שמדובר עדיין בהיקף גבוה של לווים שטרם שבו לשלם את המשכנתאות כסדרן. במזרחי טפחות, שהוא בנק המשכנתאות הגדול במשק (היקף תיק של 156 מיליארד שקל סה"כ), שיעור ההלוואות שהייתה בהן דחיית החזרים בסוף 2020 מתוך סך תיק המשכנתאות עמד על 14% (6.22 מיליארד שקל). 

בבנק הבהירו כי השיעור האמור ירד בחדות בינואר 2021 ל-5% ,כאשר "רק הלוואות המהוות פחות מ-2% מתיק המשכנתאות המצטבר של הבנק נמצאות עדיין בדחייה מלאה", בעוד שבלאומי דובר בסוף 2020 על שיעור של 2.9% מתיק המשכנתאות (2.8
מיליארד שקל מתוך תיק של כ-90 מיליארד שקל) שהיה בהקפאת החזרים. בינואר קטן היקף תיק המשכנתאות שבדחייה של לאומי לשיעור חד-ספרתי נמוך מהתיק הכולל.

חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי / צילום: אורן דאי
 חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי / צילום: אורן דאי

לאומי: הרוב המוחלט חזרו לשלם משכנתא

מדוחות לאומי עולה, כי בסוף הרבעון השלישי ב-2020 עמד היקף תיק האשראי של לאומי שההחזרים בגינו הוקפאו על 7.17 מיליארד שקל, כשברבעון הרביעי ב-2020
הוא הצטמק ל-2.13 מיליארד שקל - 62% ממנו בגין משכנתאות.

המגמה האמורה המשיכה גם בתחילת 2021 ,ובסוף ינואר 2021 היתרה כאמור עמדה על 58.7 מיליארד שקל. בלאומי מציינים כי הרוב המוחלט של לוקחי המשכנתאות חזרו לשלם, ומורגשת מגמה של ירידה בהיקף התיק שההחזרים בגינו הוקפאו.

במזרחי טפחות מדווחים, כי "ניכרת מגמה ברורה של חזרת לקוחות לתשלומים סדירים". כמו כן, הבנק מפרט כי היקף האשראי לדיור (כלומר, המשכנתאות) שניתנה בגינו דחיית
תשלומים החל מחודש מרץ 2020 עמד על כ-6.45 מיליארד שקל, כאשר מתוכם נכון לסוף ינואר 2021 ,סך של 6.42 מיליארד שקל חזרו לשלם את החזרי ההלוואות באופן מלא או חלקי.

כך, תיק משכנתאות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל נמצא עדיין בדחייה מלאה, "שתסתיים במהלך חודשים פברואר-יוני 2021 ,"לדברי הבנק. בבנק מציינים כי "תיק הלוואות של 13 מיליארד שקל מסך התיק שחזר לשלם, עשה זאת בינואר 2021 ,ותיק בהיקף של כ-5.5 מיליארד שקל הינו של לקוחות ש"בחרו במסלול של החזרים חלקיים על פי מתווה בנק ישראל".

 
  

"ירידה בהחזר החודשי לעומת המצב הקודם"

ומה לגבי הטענות של בנק ישראל שלפיהן הבנקים לא גלגלו את השלכות הפחתת מגבלת רכיב הפריים במשכנתאות להפחתת החזרי הלווים? "השוק הזה", טוען מנכ"ל מזרחי טפחות משה לארי, "עדיין חווה טלטלה ואינו בשיווי משקל. ההצעות שאנו נותנים ללקוחותינו הן זולות יותר ממה שהיה לפני ההוראה והן גורמות להחזר של הלקוח לרדת.

"אנו עדיין לא בשיווי משקל והציבור חכם. לא נראה בסוף שרכיב הפריים יהיה 66% מהמשכנתאות, אלא שבממוצע יהיה 45%-40% פריים, מה שגוזר שההחזר החודשי של הלקוח יהיה נמוך יותר ממה שהיה ערב ההוראה של בנק ישראל וזה גם יעמוד בציפיותיו".

פרידמן מלאומי הוסיף, כי "מהסתכלות על נתוני ההלוואות שהעמדנו בפועל אני רואה ירידה בהחזר החודשי ביחס למצב שהיה קודם. כלומר, חלק משמעותי גולגל ללקוחות".