בניו יורק שוקלים הצעת חוק לפיה מלונות ובנייני משרדים יומרו לדיור בר-השגה

תחת הצעת החוק, מבנים אשר נאבקים מבחינה כלכלית ייהפכו לבנייני מגורים לחסרי בית ולתושבי ניו יורק הסובלים מעוני

מגדלי יוקרה במערב הסנטרל פארק, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מגדלי יוקרה במערב הסנטרל פארק, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

במסגרת חוק הנשקל כעת בסנאט של מדינת ניו יורק, ממשלת המדינה עשויה לקנות בנייני מלונות וחללים משרדיים הדרושים שיפוץ ולהפוך אותם לדיור בר-השגה לתושבים מחוסרי בית ועניים.

הצעת החוק, שהוצגה השבוע, דומה לתוכנית שהמושל אנדרו קואומו הציע בנאום "מצב האומה" שלו בינואר. עם זאת, הסנאטור של מדינת ניו יורק מייקל ג'יאנריס, דמוקרט מרובע קווינס שכתב את הצעת החוק, אמר שעל פי ההצעה אמורים להירכש רק יחידות בנות השגה והיא תחול רק על בניינים מסחריים במצב גרוע או המועמדים למכירה.

"ידענו במשך עשורים שיש משבר גדול בדיור בר-השגה, אז זה משהו שיש בו צורך מאז ומעולם", אמר ג'יאנאריס בריאיון, וציין שתוכנית המושל "לא ברורה" ועשויה גם לגרום ליצירת עוד דיור במחירי השוק או במחירי יוקרה. דובר של המושל אמר שהממשל ישקול את הצעת החוק.

הרובע המסחרי בניו יורק קרטע במגפת הקורונה. במנהטן, שיעור הדירות הפנויות עלה ב-13.3% ברבעון השלישי של 2020, המספר הגבוה ביותר מזה 24 שנים, כך לפי דוח מחברת שירותי הנדל"ן Cushman & Wakefield.

נכון ליום ראשון, כמות מחוסרי הבית בעיר עמדה על 52,010 איש, נמוכה ממה שהייתה בשנים האחרונות. המדינה הקפיאה צווי פינוי במהלך המגפה, אבל פעילים למען דיור אומרים שעדיין חסרות בניו יורק דירות בנות השגה.

במסגרת החוק של הסנאט, בעלי מבנים יכולים למכור את הנכסים למדינה על מנת לאפשר בנייה או הסבה של דירות בנות השגה לאנשים החיים במקלטים או דרי רחוב ומחוסרי בית, כמו גם תושבים בעלי הכנסה נמוכה.

המדינה עשויה לנצל כסף פדרלי שניתן לה במסגרת חבילות הסיוע לקורונה או תוכניות אחרות במימון פדרלי לרכישת הנכסים הנאבקים, כך נכתב בהצעת החוק. לא ברור כמה כסף יידרש לרכישות מסוג זה.

על פי נוסח ההצעה, רק מלונות שיש בהם פחות מ-150 יחידות יכולים לעבור הסבה לדיור בר-השגה. לפיכך, רוב המלונות במנהטן מוחרגים מההצעה. חלק מהנכסים שיעברו הסבה ינוהלו על ידי עמותות העוסקות בדיור וארגונים אחרים, כך נכתב.

"מה שאנו עושים עכשיו זה מוצאים כמות גדולה מאוד של בניינים שנמצאים במצב הדרוש שיפוץ, אז זו דרך חדשה להתמודד עם כמה בעיות", אמר גי'אנריס.

העירייה, בראשות ביל דה בלזיו תומכת ביצירת דיור בר-השגה ושוקלת את הצעת החוק, מסר דוברו. דה בלזיו בעבר מתח ביקורת על תוכניתו של המושל. "הממשל הזה בנה דיור בר-השגה בקצב שקבע שיא ואנו שותפים לתחושת הדחיפות לבנות אפילו יותר בעת שאנו משקמים את הכלכלה עבור כולנו" אמר הדובר, מיטץ' שוורץ, בהודעה כתובה.

מאז שהחלה לפעול בשנת 2014, העיריה בהובלת דה בלזיו מימנה 177,971 בתים דרך תוכנית "Housing New York", כך מסרו פקידים.

פאולטה סולטני, מנהלת פוליטית של קבוצת השתדלנות לדיור Vocal-NY, אמרה שהקבוצה שלה תומכת בהצעה של ג'יאנריס מפני שהיא מתעדפת תושבי ניו יורק מחוסרי בית.

"לרשות המחוקקת הזדמנות ייחודית להשפיע מאוד על חייהם של האנשים שהמושל קואומו וראש העיר דה בלזיו התעלמו מהם זמן רב", אמרה סולטני בהודעה.

החוק נהנה מתמיכת איגוד מועצת הסחר במלונאות, שחבריו מכירים בצורך בדיור בר-השגה, על פי אחד הבכירים בארגון.

ג'יימס ווילן, נשיא חבר נכסי המקרקעין של ניו יורק, קבוצת השתדלנות העיקרית של תעשיית הנכסים בעיר, אמר בהודעה שהארגון תומך בבנייה של דיור נחוץ כולל יחידות בנות השגה. הארגון תמך בהצעתו של קואומו בינואר, שהיא שונה מההצעה של ג'יאנריס. אבל הארגון תומך בדרכים מגוונות ליצירת דיור בר-השגה נוסף, אמר דובר.

בעבר תמך הארגון בתמריצים לבעלי מבנים לעזור במימון הסבת הדירות, כך אמר בכיר בארגון. "העיר ניו יורק תישאר מרכז מסחרי על ידי זה שתיצור עוד רובעי עסקים דינמיים בעזרת עסקים קטנים וחנויות ועל ידי הוספת דיור הנחוץ מאוד, כולל יחידות בנות השגה", אמר ווילן בהודעה, והוסיף שלהשגת המטרה יהיה נחוץ שיתוף פעולה בין הסקטור הפרטי לסקטור הציבורי בעיר.